Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-06-13 21:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag tycker det är mycket gnäll på förbrukning i media när det gäller E85, men är det någon som jämför med den verkliga bensinförbrukningen?

Har själv kört långt på bensin i helgen och fick bokförda siffror på 8,37l/100km, 7,12l/100km och 6,60l/100km.

Den första var motorväg, brottom-brottomfart och tankade endast 30l så det gav stort utslag, har aldrig mätt upp så högt på bensin förr.
Den sista var 80 och 100 väg i Finland (inga kurvor) några få omkörningar med kickdown och måttligt lastat, har mätt upp 6,3 förr.

På E85 har jag mätt upp mellan 9,05l/100km och 10,4l/100km, så jag förstår inte vad man ska gnälla på. Priserna verkar anpassas så att man går nära +-0 oftast.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 19:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Hur långa testperioder har du kört? Mindre än 400-500 mil vid liknande förhållanden tycker jag man bör ha. Min Citroën C5 V6 vill ha 15 % mer vid 33% E85 vid sådana jämförelser. Långkörning kan ju se rätt olika ut. Är stor skillnad på att ligga på 90-väg eller med rejäl "momsning" på 110-väg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 22:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör också observera att körsättet påverkar förbrukningen på helt olika sätt på olika bilmodeller.

På en Citroën BX 16V '88 som jag har, så märks det såväl på bensin som på E85 att körsättet har mycket stor betydelse för bränsleförbrukningen. Att verkligen snålköra i 90 km/h i trakter med ganska plana vägar ger mycket lägre förbrukning än att köra i kuperade trakter eller att ha ett något sportigare körsätt. Men å andra sidan påverkas förbrukningen nästan inte alls av att man drar en måttligt tung släpvagn med den bilen. Eftersom den saknar luftförvärmning stiger förbrukningen kraftigt i kyla, det är mer markant på E85 än på bensin. Eftersom den där motorn är tänkt att ha sportig karaktär kan man misstänka att konstruktörerna inte direkt har snålat med accelerations- och fullgasanrikning. Dessutom är den ju nu närmare 20 år gammal och spridarna är av en äldre typ som inte finfördelar bränslet särskilt bra.

På min något nyare bil, en VW Golf '97 med 1,8 l 66 kW motor och centralinsprutning, är förhållandena helt annorlunda. Förbrukningen är nästan oberoende av om man snålkör eller inte, däremot drar den iväg så snart man drar minsta lilla släpvagn eller kör med tung last.
Där finns det termostatstyrd luftförvärmning som håller lufttemperaturen före spjällhuset omkring +50 °C. Men eftersom vakuum från insugningsröret används för att styra förvärmningsspjället, så får motorn bara kalluft vid större gaspådrag, framför allt vid segdragning. Förmodligen är det detta som orsakar den högre förbrukningen vid släpvagnsdrift eftersom lufttemperaturen då sjunker i varenda uppförsbacke om man inte växlar ner eller är så försiktig med gasen att farten sjunker för mycket.

Båda bilarna ska få förbättringar av luftförvärmningen så småningom, så får vi se vad det ger för resultat under nästa vinter.
På BX:en ska termostatstyrt spjäll mm från en liknande bil med centralinsprutning monteras, och på Golfen ska en vakuumtank + backventil ordnas så att det alltid finns tillräckligt undertryck till hands för att manövrera förvärmningsspjället.
Andra etanolkonverterares (karlmb) erfarenheter pekar dock på att man inte bör gå över 30 eller kanske 40 °C med luftförvärmningen på en bil som inte har haft förvärmning från fabrik. Detta för att motorstyrsystemets mätning av lufttemperaturen och korrektion av bränsleblandningen efter denna ofta slår i botten vid temperaturer däromkring, ännu högre lufttemperatur medför att blandningen blir för fet då motorn inte går lambdareglerat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-29 19:26 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Roger Gustavsson skrev:
Hur långa testperioder har du kört? Mindre än 400-500 mil vid liknande förhållanden tycker jag man bör ha. Min Citroën C5 V6 vill ha 15 % mer vid 33% E85 vid sådana jämförelser. Långkörning kan ju se rätt olika ut. Är stor skillnad på att ligga på 90-väg eller med rejäl "momsning" på 110-väg.

Siffrorna jag angav är efter en tankning, alltså 36-71 mil i exemplen, jag har fört full bokföring i ca 4000 mil och jag ser liknande siffror rakt igenom.
Det jag ville visa var att skillnaden kan vara mycket stor från tankning till tankning, i mitt exempel beroende av körstil och oberoende av väder.
Ökningen procentuellt vid olika E85-blandningar ser ut som den ska också.
torbjorn skrev:
Man bör också observera att körsättet påverkar förbrukningen på helt olika sätt på olika bilmodeller.

Jo, men den största boven i de flesta fall är nog farten i kombination med omkörningar och inbromsningar.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011