Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-12-18 15:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det vi reda visste, att man någonstans vid 20-30% etanol får den lägsta liter förbrukningen, har de nu upptäkt på the University of North Dakota Energy & Environmental Research Center (EERC) och the Minnesota Center for Automotive Research (MnCAR).

http://biopact.com/2007/12/research-sug ... hanol.html


Citat:
Surprising research findings released today show that mid-range ethanol blends - fuel mixtures with more ethanol than E10 but less than E85 - can in some cases provide better fuel economy than regular unleaded gasoline, even in standard, non-flex-fuel vehicles and despite the biofuel's lower energy content.


och

Citat:
The three non-flex-fuel vehicles tested operated on levels as high as E65 before any engine fault codes were displayed.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: blandpumpar
InläggPostat: ons 07-12-19 00:29 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Säger bara en sak, fram med blanpumpar så folk kan välja sin egen % andel med etanol.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 08:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Även om bilen går lambda reglerat så borde den ekonomisk optimala blandningen hamna en bit över den blandningen som ger lägsta literförbrukningen eftersom literpriset på etanol ju är lägre.

Också kul att se ytterliga en studie som visar att vanliga bilar klarar att lambda reglera mkt höga etanolhalter utan problem.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 21:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Jag sammanställde de data som finns i grundrapporten till två diagram. Det första visar förbrukningen normaliserad till respektive bils rena bensinförbrukning.

Jag tycker det är mycket svårt att rättfärdiga de slutsatser som dragits i rapporten med tanke på de spridningar mätningarna visar.

Det andra diagrammet visar kostnaden per mil normaliserad till kostnaden per mil med ren bensin för respektive bil. Jag har då använt dagens priser på Jet, 11,84 för BF95 resp 8,34 för E75. Dessa har sedan extrapolerats till ren bensin respektive etanol för att räkna ut priset för en viss etanol%. Även här tyder diagrammet på att minsta milkostnad uppnås med ren E85.

Bild

Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Senast redigerad av GL fre 10-01-01 12:08, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 12:03 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Nej, de där siffrorna var inte särskilt entydiga.

Har någon förresten räknat ut vad man sparar kr/mil omm na blandtankar med X% E85, bilen drar Y liter/mil (vid ren bensindrift) , E85 kostar Z kr, bensin kostar A kr och förbrukning anses vara konstant, mätt i Joule?

Annars får väl jag göra det. :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 12:24 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Lind skrev:
Förbrukningen ökar inte linjärt med inblandningen. Upp till ca 30% etanolinblandning ger tex ingen volymförbrukningsökning.


Det var väl det som var oklart?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 12:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
På min hemsida i signaturen finns mina erfarenheter om dessa frågor bland andra. Mest ekonomiskt med ren E85 t ex. För få datapunkter för att se om volymförbrukningen faktiskt inte ökar vid låga inblandningar. Har någon tillförlitliga sådana med tillräcklig statistik?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-05-27 13:05 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
om jag tankar BF95 för 50 kr och sen fyller upp med E85 tar bilen precis 1 liter milen.

men om jag tankar ren E85 tar den 1.16l/mil

9.61 mot 8.52 kronor per mil....

vilket ju är märkligt??

men det kan kanske vara övergång från vinter resp. sommar E85
precis mellan mina tankningar så jag måste nog testa igen....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 11:11 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
E33 ger på min bil en merförbrukning om 15%. E60 ger 30%. Detta gäller vid en stor del tätortskörning. På landsväg verkar merförbrukning bli något mindre, ca 22% med E60. Min bil är helt okonverterad och den klarar max E60 utan larm om "Antipolution Fault". E85 ger startsvårigheter även vid +20 grader. Brukar kräva 3-4 startförsök innan den går igång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 11:30 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Angående startproblemen... är bilen ordentligt servad? Jag fick bättre startegenskaper när jag förbättrade kontakten på mina jordpunkter, och ytterligare bättre startegenskaper när jag bytte till nya tändstift.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 19:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är fullt normalt på en konverterad (eller okonverterad) bensinbil som körs på E85, att man har startsvårigheter redan vid +20 °C. Vid den temperaturen behövs ju nästan ingen extra anrikning alls för att motorn ska starta på bensin, men på E85 är det bra att ha en del kallstartanrikning upp till kanske +40 °C.
Min erfarenhet är att kallstart är ungefär lika lätt eller svår inom hela området -10 till +20 °C (gäller framför allt VW Golf III '97, 1,8 l 66 kW motor med Mono-Jetronic). Har däremot motorn varit igång de senaste 4-5 timmarna så är det inga som helst problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-10 16:11 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Min bil är regelbundet servad. Har aldrig vägrat starta på bensin. På E85 krävdes minst tre startförsök förra sommaren. Har nu gått upp till E60 i tanken och får en merförbrukning på 30%. Det är samma som förra sommaren.

E60 ger enligt räknaren på forumet en halvering av koldioxidutsläppen. Är ju inte så illa och just nu kostar det heller inget extra. Synd bara att det är så bökigt att blandtanka.

Verkar som att merförbrukningen är större i tätort än på landsväg. På landsväg är merförbrukningen 22%.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-05-10 17:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Ska du inte ta och konvertera den då? :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011