Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

EGR / bra eller dåligt för förbrukningen?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=39&t=34
Sida 2 av 2

Författare:  Fredrik [ ons 07-01-24 16:45 ]
Inläggsrubrik: 

Vilken typ av vacuum krävs för styrning av EGR.

Jag har bytt förgasare till Weber 32/36 och på den finns ett vacuumuttag som används för att styra tändningen.
I övrigt har jag bara vacuumuttag på insuget.

All utrustning för EGR finns monterad original för B230A och fungerar, men är inte inkopplad.
Går det ordna styrning av EGR ventilen på något sätt måntro?

Författare:  nyfiken [ ons 07-01-24 18:05 ]
Inläggsrubrik:  Vacuum

Om du går in på: http://www.nbmarine.se/ och vidare in på A-Fordsidan, så hittar du under dagbok och juli-september, närmare bestämt 18/9 -05, så ser du hur en bil- och båtbyggare gjorde med vevhusventilationen. Nu måste man påpeka att detta var en B20 och cenitförgasare. Det är möjligt att det har inverkan? Men grundprincipen borde ju vara densamma för dig? Finns det inget hål, eller ledig plugg, så kan man ju i värsta fall borra och gänga ett nytt. Tänk på att det skall vara rörgänga = konisk gänga.
När man ändå är på sidan finns det mycket annat att titta på.

Författare:  torbjorn [ ons 07-01-24 18:29 ]
Inläggsrubrik: 

Fredrik skrev:
Vilken typ av vacuum krävs för styrning av EGR.

Jag har bytt förgasare till Weber 32/36 och på den finns ett vacuumuttag som används för att styra tändningen.
I övrigt har jag bara vacuumuttag på insuget.

All utrustning för EGR finns monterad original för B230A och fungerar, men är inte inkopplad.
Går det ordna styrning av EGR ventilen på något sätt måntro?


I princip bör vakuumuttaget för tändförställning gå bra att använda även för att styra en EGR-ventil. Det är faktiskt kopplat på det sättet på många bilar med fabriksmonterat EGR-system. Se bara till att det INTE finns vakuum i uttaget vid tomgång. Vakuumuttaget mynnar ju i förgasarhalsen strax ovanför gasspjället på den sida som rör sig uppåt vid gaspådrag, om spjällstoppskruven är för mycket inskruvad kan det finnas vakuum där redan vid tomgång.
Det är vanligt att det finns en termoventil (eller termokontakt + magnetventil) för att stänga av EGR så länge motorn är kall, omslagstemperaturen brukar ligga någonstans mellan 15 och 60 °C.
För att prova kan man t ex ha en magnetventil och manuell strömbrytare till att börja med.

Författare:  Pettersson [ tor 07-01-25 00:08 ]
Inläggsrubrik: 

Aaaahaa.. :idea:

Tack för förklaringen :D

Författare:  Henrik Jansson [ lör 07-02-10 12:44 ]
Inläggsrubrik: 

Finns det någon gräns för hur mycket EGR man kan ha? % av luftblandnigen eller så.. är den isåfall konstant?
Kan man tänka sig att ha EGR utan reglerande ventil? max EGR hela tiden alltså?
Eller ett spjäll som styrs samtidigt som gasspjället?
Komme rmotorn att slitas ut fortare med mycket EGR? Jag tänker på om jag hela tiden kör med kanske 0,9 kg tryck i insuget i en sugmotor, då blir ju trycket i cylindern lika högt som om jag körde med gasen i botten hela tiden, lite mer som på en diesel. Sliter detta högre tryck mer på lager och cylindrar? Eller.. (jag hörde att EGR gör förbränningen långsammare) gör det att det sliter mindre på motorn?

Författare:  torbjorn [ lör 07-02-10 13:53 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm, jag kan svara på några av frågorna i alla fall.

EGR utan reglerventil kanske har funnits på någon amerikansk bil något av de första åren på 70-talet, men man upptäckte snart att det är svårt att få pålitlig tomgång på det sättet.

Det har också förekommit att man har minskat storleken eller lyfthöjden på avgasventilerna för att behålla en del avgaser i cylindern till nästa insugningstakt, också det en tidig 70-talslösning som man övergav ganska snart pga andra nackdelar (framför allt kraftig minskning av motoreffekten eftersom man får som mest EGR vid fullgas och högt varvtal). Det användes på USA-utföranden av luftkylda VW-motorer, bland annat.

Mekaniskt styrd EGR-ventil, hopkopplad med gasspjället, fanns på VW Transporter något enstaka år på 70-talet (kanske 1976). Senare klarade man de svenska avgaskraven helt utan EGR och gick över till vanlig vakuumstyrd EGR för USA-marknaden.

Visserligen blir ju kompressionstrycket högre med EGR, men förbränningstrycket blir inte just högre än det hade blivit vid samma effektuttag utan EGR. Så jag tror inte man behöver befara något nämnvärt ökat slitage på motorn.

Författare:  GL [ lör 07-02-10 21:55 ]
Inläggsrubrik: 

Här finns lite mer om EGR.
http://en.wikipedia.org/wiki/EGR

Författare:  karlmb [ mån 07-04-09 16:13 ]
Inläggsrubrik: 

Pga de stora EGR-tåligheten med E85 så kan du i princip lämna en alltid öppen EGR-ledning, det blir inga problem med tomgången som med fossilsoppa.
Endast om du vill experimentera med högre halter, typ 30% eller mer, som de har dagens dieslar, behöver du kanske ha möjlighet att minska mängden på tomgång.
De EGR-ventiler och rör som är vanliga på bensinmotorer ger mkt mindre än 30% EGR fullt öppna, kanske bara 10%.

Författare:  Henrik Jansson [ sön 07-09-23 22:53 ]
Inläggsrubrik: 

Borde inte mer EGR ge MYCKET bättre verkningsgrad eftersom man då skulle kunna köra med fullt laddad motor hela tiden, dvs nästan inget vakuum alls i insuget? det blir som en dieselmotor? =hög verkningsgrad?

Jag läste att tändningen skulle vara ännu tidigare med mer EGR. Men med mycket EGR så är det ju nästan inget vakuum.. ska det ändå vara tidigare tändning då?
Jag har monterat bort EGR-ventilen, rakar rör.. (originalrören) 10 mm invändig diameter, ca 70 cm långt, allt som begränsar flödet. Det räcker inte på högre varv, men på tomgång, som nu sjönk till 500 varv, så är det enligt vakuummätaren nästan inget vakuum alls. Och det blev väldigt bra vrid!

Författare:  torbjorn [ mån 07-09-24 08:52 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, med mycket EGR - mycket inerta gaser med i förbränningen - så blir ju förbränningsförhållandena ungefär som då man kör på gengas. Man får alltså räkna med en betydligt långsammare förbränning än man är van vid. I gengassammanhang brukar det talas om dubbelt så stor tändförställning som samma motor skulle behöva på bensin vid samma varvtal.

Författare:  Henrik Jansson [ mån 07-09-24 09:23 ]
Inläggsrubrik: 

ok, men jag har ju redan ändrat tändingen när jag gick över till etanoldrift, från 7 till 18 grader ungefär har jag för mig den står på nu.. men ska man ändra den ännu mer nu med mycket EGR?

Författare:  torbjorn [ mån 07-09-24 09:55 ]
Inläggsrubrik: 

Det som behövs är väl egentligen inte att ställa grundtändläget ännu tidigare, utan att få centrifugaltändförställningskurvan brantare. Om fördelaren har ett "knä" på tändförställningskurvan som skapas genom att en av fjädrarna i tändförställningsmekanismen är inkopplad med stort spel, så skulle du kunna prova att haka bort den fjädern. Det kanske också vore bra att öka den maximala centrifugaltändförställningen genom att ändra på stoppet för mekanismen (ofta en tapp som rör sig i ett avlångt hål, i så fall får man fila upp hålet så det blir ännu längre). Kolla bara att det inte finns risk att centrifugalvikterna går ut så långt att de tar i fördelarhuset om du gör den modifieringen.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/