Vanligtvis brukar vägmätaren visa så exakt biltillverkaren kan åstadkomma, den visar sällan mer än 1 % fel på moderna bilar med digital vägmätare om däckdimensionen är rätt. Men hastighetsmätaren har en avsiktlig felvisning för att uppfylla myndighetskraven på att den aldrig får visa mindre än den verkliga hastigheten.
Ur
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 039r1e.pdf :
Citat:
5.3. The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the test
speeds specified in paragraph 5.2.5. above, there shall be the following relationship
between the speed displayed (V1 ) and the true speed (V2).
0 ≤ (V1 - V2) ≤ 0.1 V2 + 4 km/h
Hastighetsmätaren på VAG-bilar och europeiska Ford från 90- och 00-talet brukar visa 2-3 % för mycket , Peugeot och Citroën är oftast helt fria från skalfel men har en offset på nollställningen för att uppfylla myndighetskravet, Chrysler och Jeep brukar visa uppåt 6-10 % för mycket.
Det kan nämnas att det hastighetsvärde man får ut digitalt ur OBD-uttaget (eller som, på vissa bilar, kan visas av t ex klimatanläggningens display i en servicemode) brukar stämma exakt med verkligheten, den avsiktliga felvisningen ligger alltså i hastighetsmätaren och inte någon annanstans i datainsamlingssystemet.
På äldre bilar med mekanisk överföring till vägmätaren kunde det ofta bli mätfel på 5-10 % pga att det inte gick att åstadkomma exakt rätt utväxling i hastighetsmätardrevet med måttligt antal kuggar (kuggantalen måste ju vara heltal).
En del biltillverkare (bl a Volvo) hade förr tabeller över teoretisk felvisning vid olika bakaxelutväxlingar och däckdimensioner i sina verkstadshandböcker.