Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-12-15 13:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 09-06-20 23:19 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Saab 9000 2,3i med LH 2.4.2.

Senaste tankningen med E85 gav 1,29 l/mil med den körningen jag har. Uträknat med tankad volym/sträcka så gav det 1,285 l/mil så den justerade färddatorn stämmer bra.

Efter tankning med varm bil och landsvägskörning i ca. 10 mil med 60% 110-väg och 10% vardera av 100, 90, 70 och 50 så låg förbrukningen på 1,14 l/mil enligt färddatorn.

Där syns tydligt vad kallstarter och stadskörning gör på förbrukningen för min del.

På bensin har den legat på mellan 0,98 och 1,02 mätt med trippmätare och tankad volym.

Bilen är konverterad med större spridare och kallstartsmotstånd.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-28 20:06 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Ny tankning idag gav ett snitt mätt på tankad volym/sträcka på 1,21 l/mil.

Färddatorn visade 1,23 l/mil så felvisningen är inte speciellt stor!

Jag vet inte vad normal felvisning är på vägmätare men hastighetsmätaren skiljer på max 1 km/h i 100 km/h jämfört med en lånad GPS, pga att mina nuvarande däck har större rullningsomkrets än original.

Lägre förbrukning denna gång beror på färre kallstarter framför allt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-29 00:22 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 21:56
Inlägg: 14
Ort: mölnbo
intresanta sifror.
kör själv med lh 2.4.2 på en 900 2.1 med endast 21% större spridare
och manuelt aktiverad kalstarts spridare.

ligger på 0,9 milen när jag pendlar till jobbet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-06-29 16:19 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
0,9 l/mil kommer jag kanske ner på om jag bara kör på vägar med 90 eller långsammare.. Detta då på bensin!

Nu har jag nån kilometers körning i stan innan jag kommer ut på 90-väg och sen efter ytterligare 2 kilometer eller så är det 110-väg. I slutet på vägen till jobbet är det en dryg km 100-väg, sen 1 km 90- och 2 kilometer 70. Totalt ca 35 kilometer enkel väg.

Nu är ju min 9000 lite tyngre än din 900 och 2,3-litersmotorn (B234) är törstigare än din (B212) men 0,9 l/mil låter väldigt bra måste jag säga!!

Vad drog den under motsvarande körning på bensin?

Min bil har ökat förbrukningen i storleksordningen 30%.

De första större spridarna jag testade gav 22% mer men det räckte inte. Konstant tänd motorvarningslampa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 21:48 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 21:56
Inlägg: 14
Ort: mölnbo
den drog 0.8 milen på bensin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-06 14:54 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Mycket bra och låga siffror måste jag säga! Vad har du för väg till jobbet?

Du måste vara väldigt lätt på foten!

Min ligger fortsatt på runt 1,29 l/mil enligt färddatorn.

När jag kommer hem så kan den vara nere på 1,27 eller så men ökar under varmkörnings/stadskörningen till 1,31 för att vara nere på 1,28 eller så på jobbet..

Skall jag behålla bilen blir det ombyggnad till dead-end fuelrail till att börja med och sedan kanske uppvärmning av bränslet för att se om detta ger något.

Praktiserar eco-driving så gott det går men den bilen är ju inte optimal ur förbrukningssynpunkt till att börja med!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-09 17:46 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 21:56
Inlägg: 14
Ort: mölnbo
är lite förvånad över att förbrukningen är så låg.
har c:a 1mil slingrig skogsväg håller runt 30-70 där
1mil 90väg som ofta bara går att hålla 70 på pga vissa söndagsseglare
sedan 1mil motorväg 110.

kör jag med ägg på pedalen så bör jag komma ner under 0.9
kör jag med blyfot och för fort så ökar förbrukningen bara till 1.2
(men jag tror att den går lite för magert)

med en gammal 900s -90 jag hadde för nått år sedan med spridare från en 9-5 turbo så kom jag ner till 0.8 milen på sommaren 1.0 på vintern.
den drog 1.5 när jag använde gaspedalen. men det var kul :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-11 11:37 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Ny tankning idag. 1,34 i snitt på färddatorn och 1,36 om man räknar trippmätare/tankad volym.

Mer stadskörning är förklaringen till den högre förbrukningen. Lite kallare med vilket säkert bidrar liksom regnandet som också påverkar!

12-13 grader på morgonen och då behövs start med lite hjälp av kallstartsmotståndet, vilket dock stängs av direkt när den startar!

Skulle kunna starta utan hjälp med en extra dragning på starten skulle jag tro.

CE- tändes för första gången på ca. 200 mil efter en längre motorbromsning.

Slocknade efter någon minut och inget märktes på körbarheten.

Skall kolla felkoder på måndag tänkte jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-25 19:23 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
1,32l/mil senaste tankningen på färddatorn och 1,30 uträknat på volym/sträcka.

Skulle vara skönt att få ner förbrukningen lite!

Praktiserar eco-driving så gott det går men kör mycket motorväg (110km/h) vilket ju ger högre förbrukning än att köra i 90.

Märker dock ingen direkt skillnad om jag ligger i 120 eller 110.

Skall försöka fixa elektronikgrejen Torbjörn hjälpte mig med och se om det kan göra något.

Utan att förstöra sommarstämningen så går det ju åt det hållet att förvärmning och kallstartslösningar börjar bli aktuella så det är väl snart dags att snickra till något i bränsleförvärmningsväg. Får bli skroten och Swedol för att hitta lämpliga komponenter.

Har läst ut felkoderna med:

38371 - Felaktig spridare
22452 - Mager blandning vid körning
45452 - Mager bränsle-luftblandning

Oftast slocknar lampan nästan direkt men ibland lyser den i en kvart eller så. Kommer oftast när man motorbromsar länge.

Skulle kanske byta o-ringarna på spridarna ifall den drar tjuvluft där.

Körde och kollade lambdasignalen och den stod still ganska länge ibland för att ibland reglera normalt så kanske kan sonden ha gjort sitt med.

Hade en läckande topplockspackning för ett tag sen som släppte in glykol i en cylinder vilket kanske knäckte sonden..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-26 10:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Roland skrev:
Min ligger fortsatt på runt 1,29 l/mil enligt färddatorn.

Glöm inte bort att man inte kan lita på färddatorn. Jämför färddatorns medelförbrukning mot vad du mäter upp vid tankning.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-26 13:25 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Jag har programmerat om färddatorn så den visar nästan exakt..

Den visar 1-2% fel bara men jag brukar ändå räkna ut med volym/sträcka också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-28 17:45 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Har blivit alldeles för mycket körning det senaste!

Tankade igen och det gav 1,33l/mil uträknat och 1,32l/mil på färddatorn.

Inte gjort något åt felkoderna men lampan har varit släckt ett tag nu. Kommer det igen så får jag kolla vidare!

Just nu funderar jag på uppvärmningsalternativ. Värma etanolen är jag nog överens med Karl MB är att föredra men jag kan ändå inte låta bli att fundera på luftvärmning.

Ett dubbelväggigt rör mellan luftmassemätare och spjällhus på närmare en meter med 90-gradigt vatten i.

Skulle det kunna ge nån uppvärmning av värde?

Låt säga 2" inre rör och 3" yttre rör. Anslutet direkt efter termostaten.

Det skulle ge 2,5 liter vatten i röret som kan överföra värme... kanske lite väl mkt?

Tar ju längre tid att värma hela vattenvolymen till arbetstemperatur med så klart..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-08 13:55 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Ny tankning, nu med förbrukning i överkant!

1,40 l/mil på färddatorn och 1,38 mätt med volym/sträcka! Felvisning på 1,5% vilket väl inte är så farligt tycker jag. Går ju att finjustera ytterligare om man skulle vilja.

En hel del körning i stan är väl förklaringen. Samt mkt körning i regn som väl lär påverka!

Iofs motsvarar detta 1,18 l/mil på bensin om man räknar med 30% ökning så det är inte allra värst ändå. Men det låter så mkt med 1,4 l/mil!!

Känns som att förbrukningen är känslig för olika förhållanden än bensin?

Nollade färddatorn som vanlig efter tankningen och nu efter några mil ligger den på 1,27 l/mil.

Har inte blivit något av med modifieringar för förvärmning än.

CE tänds korta stunder ibland, ofta vid långa motorbromsningar. Då borde den inte sätta felkoder på mager blandning tycker jag eftersom bränslet är avstängt då? Skulle det kunna bero på att den suger in tjuvluft?

Har väl kört drygt 500 mil nu sen jag bytte spridare och enda problemet är CE-lampan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-04 20:13 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Har inte rapporterat siffrorna från alla tankningar, men senaste tanken tankade jag hälften bf95 och hälften E85.

Förbrukning enligt färddatorn 1,22 l/mil och mätt med volym/sträcka 1,24 l/mil.

Den tankningen gjorde jag för att se om bilen kunde kompensera neråt för en lägre etanolhalt vilket verkade funka.

Dessutom gjorde den nog gott för att rensa från eventuellt rosa klägg vilket jag tidigare sett spår av på spridarnosarna redan efter hundratalet mil!

Senaste tankningen idag blev 100% E85 igen.

Med 50/50 bensin /E85 behövdes iaf inte kallstartsmotståndet alls.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-16 10:45 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
1,32 på färddatorn och 1,29 uträknat.

Börjar ju bli lite kallare på morgonen nu men inga startproblem än i allafall. Kallstartsmotståndet fungerar bra!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011