Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 09-07-11 11:49 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Var inne på att koppla ur fullastupprikningen för att se om det skulle göra skillnad på min bränsleförbrukning.

Men eftersom jag har LH 2.4.2 var det inte så lätt som jag hade hoppats.

Till skillnad från LH 2.4 som har en brytare i spjällkontakten som man lätt skulle kunna koppla ur har systemet i min bil ingen sådan utan den ger 1V på den utgången tills spjällskivan når ca. 72 grader då den i stället ger 5V på samma utgång.

Det går säkert att undertrycka den signalen men jag kan inte sånt tyvärr så det får vänta ett tag.

Tacksam för tips om hur man skulle kunna göra så klart!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-11 17:17 
Offline

Blev medlem: lör 09-07-11 16:00
Inlägg: 3
De enda möjligheterna jag ser är att justera i programmappen eller ta reda på efter vilken spjälvinkel/utspänning som ECU börjar lämna lambda ett och feta på.
Och på något sätt begränsa spjällägessignalen till att maximalt nå detta värde/spänning.
Men du kommer ju samtidigt att tappa lite effekt på detta iom att maximal kraft/effekt nås vid fetare blandning än lambda ett.

Så länge du inte kör ofta och mycket på "fullast" så kommer det nog inte att påverka förbrukningen nämnvärt.

M.V.H.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-11 17:28 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Det är nog som du säger att förbrukningen inte kommer att påverkas så mycket, men "många bäckar små" ;)

Anledningen till att jag tänkte koppla ur är diskussionerna om att upprikning inte är nödvändigt när man kör på E85.

Det är en sugmotor så jag tror inte den fetar på så mycket i kylande syfte som om det hade varit en turboladdad bil.

Tänkte att man kunde koppla in en diod av något slag så att styrdonet aldrig får annat än 1V som det får hela tiden spjället är öppet <ca.72° förutom kanske vid tomgång/stängt spjäll då det får en signal från en annan anslutning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-11 22:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En enkel lösning som borde fungera är att sätta ett motstånd på t ex 1 kohm i serie med signalen från gasspjällägesgivaren och efter det motståndet en zenerdiod till jord, som begränsar till önskad spänning.
En nackdel med denna enkla lösning är att urvalet av standardspänningar på zenerdioder inte är så stort. Utspänningen från givaren är ju 0-5 V , och de standardspänningar som kan vara intressanta är 2,7 3,3 3,9 och 4,7 V. Mer välsorterade leverantörer kan eventuellt också ha spänningar mitt emellan dessa.
En annan nackdel är att zenerdioder för så låga spänningar inte är särskilt bra, de kan vara kraftigt temperaturberoende och "knät" där de börjar begränsa spänningen är ganska avrundat.

En elegantare lösning är att göra en justerbar spänningsbegränsare med en shuntregulator LM431 eller TL431 och en potentiometer för att ställa in önskad spänning. Motståndet i serie med signalen behövs även om man gör på detta sätt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-13 11:41 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Tack Torbjörn!

Skulle du kunna rita en enkel skiss på hur man kopplar in detta?

Fanns en sån TL431CLP på Elfa men går säkert att hitta på annat håll med.

En sån, ett motstånd på 1kOhm och en potentiometer av vilket slag, är det som behövs alltså?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-13 13:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag ritar ihop en skiss, nu kan man ju inte bifoga filer på forumet och jag har inget bra ställe att lägga upp på webben, men pm:a din mailadress så mailar jag ett schema.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011