Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-13 08:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
torbjorn skrev:
När man ser på hur bensindrivna bilars bränsleförbrukning har utvecklats under de senaste 20 åren så bör man komma ihåg att det inte bara är luftmotståndet som i vissa fall har blivit större på senare år. De flesta av dagens bilar är ju också åtskilligt tyngre än det tidiga 90-talets motsvarande modeller som följd av att man idag kräver bättre krocksäkerhet. Bredare däck, som marknaden tydligen anses efterfråga, bidrar såklart också till saken.


Det är möjligt att det finns faktorer som motverkar det som faktiskt har åstadkommits på motorsidan. Men faktum kvarstår, förbrukningen är i de allra flesta fall skyhögt över det som anges på pappret. Och jag inbillar mig att det var bättre förr, men min statistik på området är väl inte den bästa :-)

Citat:
En ytterligare sak som är värd att notera, är att skärpta avgaskrav (framför allt kväveoxider, NOx) i en del fall har medfört ökad bränsleförbrukning, i synnerhet om motorkonstruktörerna inte har lyckats uppfylla kraven på något mer effektivt sätt än genom att sänka kompressionsförhållandet eller låta motorn gå med onödigt sen tändning. Detta syntes mycket tydligt omkring 1992-93-94, många 94'or har en avsevärt högre deklarerad bränsleförbrukning än samma bilmodell från 1992.


Också intressant, problemet är väl då att dessa krav knappast lär sänkas i framtiden utan snarare stramas åt än mer. Inget som direkt talat till förbränningsmotorns fördel, åtminstone med fossila bränslen. Men med tanke på hur lite man talat om etanol i dagsläget så kanske detta kan få media att vakna upp. Det har väl kommit en del artiklar om detta på senare tid. Problem med diesel och stadsluft ex.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-13 10:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Laban skrev:
Men faktum kvarstår, förbrukningen är i de allra flesta fall skyhögt över det som anges på pappret. Och jag inbillar mig att det var bättre förr, men min statistik på området är väl inte den bästa :-)


En gång i tiden (kan det ha varit drygt 10 år sedan?) fick VW (kan möjligen ha gällt alla VAG-märken) kritik i massmedia för att den deklarerade bränsleförbrukningen låg ovanligt långt under den verkliga förbrukningen för en del modeller.
Då framkastades misstankar att motorstyrsystemets mjukvara var utvecklad för att "känna igen" EU-körcykeln för bränsleförbrukningsmätning och då gå över i en mod där låg bränsleförbrukning prioriteras till priset av höga NOx-utsläpp och kanske dålig körbarhet, det skulle alltså kunna röra sig om tidigare tändläge och att snåla in på olika bränsleanrikningar, kanske även köra motorn något magert istället för lambdareglerat.

Innan Sverige gick med i EU, då vi mätte bränsleförbrukning enligt en egen mätmetod, så var det nog mindre risk att biltillverkare försökte fiffla sig till bra siffror för en enstaka marknad, dessutom fanns inte samma tekniska möjligheter på den tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-13 16:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Laban skrev:
Men faktum kvarstår, förbrukningen är i de allra flesta fall skyhögt över det som anges på pappret. Och jag inbillar mig att det var bättre förr, men min statistik på området är väl inte den bästa :-)


En gång i tiden (kan det ha varit drygt 10 år sedan?) fick VW (kan möjligen ha gällt alla VAG-märken) kritik i massmedia för att den deklarerade bränsleförbrukningen låg ovanligt långt under den verkliga förbrukningen för en del modeller.
Då framkastades misstankar att motorstyrsystemets mjukvara var utvecklad för att "känna igen" EU-körcykeln för bränsleförbrukningsmätning och då gå över i en mod där låg bränsleförbrukning prioriteras till priset av höga NOx-utsläpp och kanske dålig körbarhet, det skulle alltså kunna röra sig om tidigare tändläge och att snåla in på olika bränsleanrikningar, kanske även köra motorn något magert istället för lambdareglerat.

Innan Sverige gick med i EU, då vi mätte bränsleförbrukning enligt en egen mätmetod, så var det nog mindre risk att biltillverkare försökte fiffla sig till bra siffror för en enstaka marknad, dessutom fanns inte samma tekniska möjligheter på den tiden.


Eller samma stora ekonomiska vinst med att fiffla till en variant bara för den svenska marknaden...
EU är dåligt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-13 16:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Detta med högre förbrukning på en 94a än en 92 har jag aldrig hört.
Finns det verkligen exempel på att man sänkt kompressionen för att få ned NOx?
På 90-talet har ju alla bilar haft katalysator, finns verkligen det problemet kvar då?

Oavsett vilket hade man iaf inte behövt göra det med etanol...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-13 16:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
torbjorn skrev:
När man ser på hur bensindrivna bilars bränsleförbrukning har utvecklats under de senaste 20 åren så bör man komma ihåg att det inte bara är luftmotståndet som i vissa fall har blivit större på senare år. De flesta av dagens bilar är ju också åtskilligt tyngre än det tidiga 90-talets motsvarande modeller som följd av att man idag kräver bättre krocksäkerhet. Bredare däck, som marknaden tydligen anses efterfråga, bidrar såklart också till saken.


Citat:
Det är möjligt att det finns faktorer som motverkar det som faktiskt har åstadkommits på motorsidan. Men faktum kvarstår, förbrukningen är i de allra flesta fall skyhögt över det som anges på pappret. Och jag inbillar mig att det var bättre förr, men min statistik på området är väl inte den bästa :-)
Din statistik är i princip oanvändbar..
Du kan inte jämföra så olika bilar. Sedan fattade jag det iofs som att Volvon visst hade 4WD.
Bara slutväxeln kan avgöra massor, och den har du inte koll på.
Ännu värre är att det inte är samma person som kört samma sträcka under samma förhållanden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: fre 12-04-13 18:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Detta med högre förbrukning på en 94a än en 92 har jag aldrig hört.
Finns det verkligen exempel på att man sänkt kompressionen för att få ned NOx?
På 90-talet har ju alla bilar haft katalysator, finns verkligen det problemet kvar då?

Oavsett vilket hade man iaf inte behövt göra det med etanol...


Ett exempel på detta är VW Golf III. Första årsmodellen, 1992, hade samma 1,8 l motor med centralinsprutning som tidigare satt i Golf II, men från 1993 eller 1994 fick den ett modernare styrsystem och samtidigt gick bränsleförbrukningen upp.
Volvo B230F fick EGR även på europamarknaden från 1993, och där klarade man sig tydligen från förbrukningsökning.
Fords 2,9 l V6-motor i Scorpio fick annan programvara i styrdonet, ett annat EGR-system och puls-air från 1993, men jag har inga uppgifter om hur bränsleförbrukningen ändrades där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: lör 12-04-14 06:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Din statistik är i princip oanvändbar..
Du kan inte jämföra så olika bilar. Sedan fattade jag det iofs som att Volvon visst hade 4WD.
Bara slutväxeln kan avgöra massor, och den har du inte koll på.
Ännu värre är att det inte är samma person som kört samma sträcka under samma förhållanden.


Statistiken är inte den bästa nej :-)

V70'n har inte 4WD, däremot XC70'n. Slutväxeln, min är 5 växlad, har väldigt svårt att tänka mig att den ska vara högre växlad än en ny 6 växlad, men jag kan ha fel. Och visst, det är inte samma person som har kört. Men det jag vet är att jag kör LÅNGT ifrån någon eco-driving. Och ändå drar bilen i princip det som står på pappret. Något som verkar hyfsat sällsynt idag. Och ser man på ex nya Santa Fe, bensin: 0.87l/mil, diesel 0.68l/mil. Lägger vi på 10% på bensinmodellen så blir det 0.95, 20% på dieseln så blir det 0.816 l/mil. Och det är nog hyfsat nära sanningen gissar jag på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: lör 12-04-14 15:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Din statistik är i princip oanvändbar..
Du kan inte jämföra så olika bilar. Sedan fattade jag det iofs som att Volvon visst hade 4WD.
Bara slutväxeln kan avgöra massor, och den har du inte koll på.
Ännu värre är att det inte är samma person som kört samma sträcka under samma förhållanden.


Statistiken är inte den bästa nej :-)

V70'n har inte 4WD, däremot XC70'n. Slutväxeln, min är 5 växlad, har väldigt svårt att tänka mig att den ska vara högre växlad än en ny 6 växlad, men jag kan ha fel. Och visst, det är inte samma person som har kört. Men det jag vet är att jag kör LÅNGT ifrån någon eco-driving. Och ändå drar bilen i princip det som står på pappret. Något som verkar hyfsat sällsynt idag. Och ser man på ex nya Santa Fe, bensin: 0.87l/mil, diesel 0.68l/mil. Lägger vi på 10% på bensinmodellen så blir det 0.95, 20% på dieseln så blir det 0.816 l/mil. Och det är nog hyfsat nära sanningen gissar jag på.


Istället för att hela tiden gissa och räkna % fram o tillbaka så får du faktiskt kolla upp det som går, jag orkar inte längre..
T.ex. är det inga problem att kolla upp vilken slutväxel de båda bilarna har (total utväxling på högsta växeln)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: lör 12-04-14 17:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Istället för att hela tiden gissa och räkna % fram o tillbaka så får du faktiskt kolla upp det som går, jag orkar inte längre..
T.ex. är det inga problem att kolla upp vilken slutväxel de båda bilarna har (total utväxling på högsta växeln)


http://www.vehix.com/car-reviews/2003/h ... ifications

Fifth Gear Ratio (:1): 0.75

En Volvo XC60 verkar ha 0.69: http://www.vehix.com/car-reviews/2012/v ... ifications

Fast jag tycker inte man behöver ta så allvarligt på detta, speciellt eftersom vi VET att dagens bilar drar betydligt mer än vad pappret säger. Jämförelsen med min gamla Santa Fe var mer en intressant notis från min sida. Vi kan kalla det en känsla istället för fakta så kanske det passerar igenom utan att vi tar ut en motor från en V70 och stoppar in den i en 2002 Santa Fe :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: sön 12-04-15 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Istället för att hela tiden gissa och räkna % fram o tillbaka så får du faktiskt kolla upp det som går, jag orkar inte längre..
T.ex. är det inga problem att kolla upp vilken slutväxel de båda bilarna har (total utväxling på högsta växeln)


http://www.vehix.com/car-reviews/2003/h ... ifications

Fifth Gear Ratio (:1): 0.75

En Volvo XC60 verkar ha 0.69: http://www.vehix.com/car-reviews/2012/v ... ifications

Fast jag tycker inte man behöver ta så allvarligt på detta, speciellt eftersom vi VET att dagens bilar drar betydligt mer än vad pappret säger. Jämförelsen med min gamla Santa Fe var mer en intressant notis från min sida. Vi kan kalla det en känsla istället för fakta så kanske det passerar igenom utan att vi tar ut en motor från en V70 och stoppar in den i en 2002 Santa Fe :-)


Total utväxling skrev jag, inte högsta växelns internt i lådan..
Passerar igenom?
Dessa sk känslor leder bara till förvirring och ingen kan hänga med i dina ständiga antaganden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: sön 12-04-15 13:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Total utväxling skrev jag, inte högsta växelns internt i lådan..


Enligt länkarna är final drive axle ratio 3.75 på XC 60'n, 4.56 på Santa Fe'n. Fördel Volvon om jag inte har helt fel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: sön 12-04-15 16:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Total utväxling skrev jag, inte högsta växelns internt i lådan..


Enligt länkarna är final drive axle ratio 3.75 på XC 60'n, 4.56 på Santa Fe'n. Fördel Volvon om jag inte har helt fel.


Jösses....
Du ska alltså multiplicera final drive med högsta växelsn utväxling...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: sön 12-04-15 16:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Glöm inte att räkna med däckens rullningsomkrets.
Ett bättre jämförelsevärde än att bara se på utväxlingen, är att jämföra olika bilars hastighet vid samma motorvarvtal, vanligtvis brukar man använda 1000 varv/min som referens.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: sön 12-04-15 18:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Jösses....
Du ska alltså multiplicera final drive med högsta växelsn utväxling...


Precis, och då får man ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V60 T4F
InläggPostat: sön 12-04-15 18:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
torbjorn skrev:
Glöm inte att räkna med däckens rullningsomkrets.
Ett bättre jämförelsevärde än att bara se på utväxlingen, är att jämföra olika bilars hastighet vid samma motorvarvtal, vanligtvis brukar man använda 1000 varv/min som referens.


Jag sätter några hundringar på att Santa Fe'n har högre motorvarvtal vid ex 100 km/h.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011