Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-06-02 13:27 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Jag har en Avensis -00, motorn är 7A-FE. Jag konverterade med Flexitune AutoX4 för 1,5 år sen. Den beter sig på följande sätt: Första tanken etanol är förbrukningen något högre än bensinförbrukningen. För varje ytterligare tank ökar förbrukningen något samtidigt som den blir lite mer trögstartad. När jag är inne på tank 5 kan förbrukningen ökat från 0.85 l/mil för tank 1 till 1.15 l/mil för tank 5. Den startar alltid men startmotorn får dra längre och längre tid innan den till slut startar. I övrigt har jag inte märkt några problem. När jag sen kört på bensin i två tankar så startar cykeln igen.

Så här har den alltså varit ända sen konverteringen, dock tankar jag sällan, max en gång/månad, men jag tycker att mönstret verkar tydligt vid det här laget. Några ideer på vad det kan vara eller vad jag kan prova?

En teori är ju att motorstyrningen har någon långsam komponent som justeras baserat på någon reglerloop, och som inte kommer överens med konverteringsboxen/etanoldriften. Men det är väl svårt att göra något i så fall. Jag bytte förresten bränslefilter, enligt rekommendationen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-02 17:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det bränsleförbrukningssiffror som bilens färddator redovisar, eller har du räknat ut dem baserat på körsträcka och tankad volym?

Om bilen har färddator så kan det vara mycket intressant att studera hur dess felvisning ändras under en sådan här cykel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-02 20:11 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Eller kan det vara så att du har ganska mycket bensin kvar när du tankar? I så fall är beteendet helt normalt, ju närmare E85 du kommer (efter varje tankning) destå högre förbrukning och mer svårstartad bil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-03 15:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
anderso skrev:
förbrukningen ökat från 0.85 l/mil för tank 1 till 1.15 l/mil

Det är en ökning av förbrukningen på ca 35%, vilket inte är oväntat från en etanolkonvertering.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-03 21:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Verkar som sagt normalt.
Varför håller då på och går tillbaka till bensin hela tiden..?
Om du ställer upp kallstartsanrikningen i Flexitunen så kommer den att starta bra också.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-04 20:40 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Tack för alla svar!

torbjorn: Det är baserat på körsträcka och tankad volym.

gt-i: Intressant teori, men jag brukar alltid tanka när mätaren står i botten så åtminstone andra tanken borde vara väldigt nära E85. Jag tror jag ska testa tex 30% bensin och 70% E85.

Dr. Mabuse: Nej, siffrorna är för första respektive femte tanken på E85. Bensinförbrukningen för motsvarande körning ligger på ca 0,7 l/mil, vilket innebär en ökning på 65%. Sen borde väl inte förbrukningen öka ju längre jag kör på E85?

karimb: Främsta anledningen är att jag till slut riskerar att inte kunna starta bilen öht, samt att det sliter hårt på startmotor kan jag tänka mig. Det här inträffar alltså även en varm sommardag. Jag har testat ett antal värden på kallstartsanrikningen utan att märka någon större skillnad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-04 21:11 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Jag ska också tillägga att det här är den generella trend jag tycker mig se. Jag har inte fört journal på exakt vad jag har tankat och hur långt jag kört, men det är nog tredje gången nu jag tankar bensin pga samma symptom: högre och högre förbrukning samt svårare och svårare att starta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-04 21:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
anderso skrev:
En teori är ju att motorstyrningen har någon långsam komponent som justeras baserat på någon reglerloop, och som inte kommer överens med konverteringsboxen/etanoldriften. Men det är väl svårt att göra något i så fall. Jag bytte förresten bränslefilter, enligt rekommendationen.


Kanske lambdasensorn som ger för lite spänning när du kör på etanol (det ger kallare avgaser vilket kräver mer av sensorns uppvärmningselement) så att longterm fuelmappen blir alt fetare? Det bäste vore om du kunde avläsa OBDII felkoderna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-04 22:51 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Intressant, jag googlade lite på long term fuel map. Jag har ingen OBD2-läsare men nästa gång den blir svårtstartad kan jag testa att koppla bort batteriet en stund, vilket borde resetta mappen, och se om det gör skillnad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-05 08:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hur är flexitunen egentligen inkopplat? Det finns ju flera alternativ, om du har den automatiska lösningen med automatisk bränsle avkänning inkopplat på lambda sensorn, se http://www.flexitune.se/docs/FLEXITUNE- ... manual.pdf
så skulle du kunna testa att ha manuell bränsle inställnin i stället.

Det uteslutar att lambdasensor signalen lurar bilens styrsystem eller flexituneboxen eller de stör varandra, det är också mkt lätt hänt att signalen från lambdasensorn som är känslig pga mkt hög intern resistens blir störd/påverkad om man kopplar en (oavskärmad) kabel till den. Jag kan även tänka mig att jordningsfel av flexituneboxen som ställer till det, särskild om du har lamdasignalen inkopplat till boxen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-05 09:33 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Jag har monterat boxen vid ECU:n inne i kupen, sen går det en oskärmad kabel genom hela motorutrymmet till lambdasensorn så det kan ju vara ett problem. Det finns ett testläge på boxen som blinkar en led baserat på signalen från lambdan och den såg bra ut tycker jag men det är ju svårt att veta. Jag ska testa att koppla bort lambdan helt och hållet och köra manuellt istället, bra idé.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-05 10:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Helt klart måste ngt vara fel om du inte får ngn förbättrad starthjälp av flexitunen.
Har du inkopplat ngn tempgivare till den? Kan den tro att motorn är varm?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-05 12:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
anderso skrev:
Jag har monterat boxen vid ECU:n inne i kupen, sen går det en oskärmad kabel genom hela motorutrymmet till lambdasensorn så det kan ju vara ett problem. Det finns ett testläge på boxen som blinkar en led baserat på signalen från lambdan och den såg bra ut tycker jag men det är ju svårt att veta. Jag ska testa att koppla bort lambdan helt och hållet och köra manuellt istället, bra idé.


Ja testa utan kabeln till lambda sensorn och ställ in flexitunen fast på E85 läge. Det utselutar att både boxar motverkar varandra störning på lamdasignalen m.m. Helst ska du försöka nolla bilens ECU då också men det är inte säkert att det funkar med bara batteriet urkopplad, bilens minne brukar inte längre altid raderas då.

Det skulle också kunna vara lambdasensorn som är på upphällningen, du kan mäta signalen med en universal voltmätare signalen bör pendla mellan ca 0,2V och 0,8V men även om den gör det är det inga garantier på att den fungerar helt som den ska.

Du skulle kunna skaffa ett billigt bluetooth OBDII interface hos teknkmagasinet och köra appen Torque på en Android telefon för att få reda på mera eller använda en laptop med ett annat OBDII program till interfacet. Finns säkert andra billiga OBD alternativ också.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-07 22:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
anderso skrev:
Jag har monterat boxen vid ECU:n inne i kupen, sen går det en oskärmad kabel genom hela motorutrymmet till lambdasensorn så det kan ju vara ett problem. Det finns ett testläge på boxen som blinkar en led baserat på signalen från lambdan och den såg bra ut tycker jag men det är ju svårt att veta. Jag ska testa att koppla bort lambdan helt och hållet och köra manuellt istället, bra idé.


Var har du anslutit jord till Flexitune? All ström som passerar genom spridarna ska ju gå till jord via den ledningen, och om den strömmen orsakar spänningsfall så får man ju det överlagrat på lambdasondssignalen, och då finns det risk att Flexitune och/eller bilens styrsystem inte klarar av att mäta korrekt.
Det är lämpligt att jorda Flexitune till samma jordpunkt som motorstyrsystemet använder. Ofta är det en jordpunkt någonstans på motorblocket eller topplocket. Snåla inte med area på jordledningen (minst 1,5 mm²) och låt den så långt möjligt gå hopbuntad med ledningarna till spridarna.
Den oskärmade ledningen till lambdasonden kan det vara bra att försöka hålla borta från annat kablage, i synnerhet tändkablar, andra tänddelar och generator.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 17:27 
Offline

Blev medlem: sön 10-10-31 17:57
Inlägg: 20
Jorden tog jag nog nånstans från samma kontakt som spridaranslutningarna fanns på, vid ECU:n. Minns inte vilken area men det är en kort kabel < 0,2m. Jag testar att helt enkelt koppla bort lambdan till att börja med. Jag använder sällan bilen så det dröjer innan jag kan följa upp, det blir några längre turer i sommar så då kan jag rapportera.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011