Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-06-08 10:36 
Offline

Blev medlem: fre 12-05-04 12:25
Inlägg: 13
Har en VW Golf V -06, 1,6 motorkod BGU, som jag funderar på att konvertera med Flexitune AutoX4.

Blandtankar idag ungefär 1/4 bensin och 3/4 E85 och den går förträffligt - förutom att avgaslampan lyser.

Förbrukningen på BF95 låg strax under 0,7l/mil, med 3/4 E85 så ligger den på ~0,82l/mil. Om jag nu konverterar, kan jag förvänta mig att den ökar i förbrukning då? (Bortsett från ökningen av att köra ren E85.) Kan det vara så att den går magert nu och en konvertering gör att den går fetare? Är det någon som har en aning? Erfarenheter?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 22:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du kollat med en OBD-läsare eller VAG-COM varför motorelektronikvarningslampan lyser? I så fall kan du också se om den går lambdareglerat eller magert.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 09:40 
Offline

Blev medlem: fre 12-05-04 12:25
Inlägg: 13
Jag har haft 2 felkoder som jag inte kan citera ordagrant men den första var typ "running too lean" och den andra "short term fuel trim .. någonting".

Kan inte kolla dem just nu, då min kina-VAGCOM-kabel gett upp för andra gången. Någon som har tips på budget-variant?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 10:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, med de felkoderna så är det uppenbart att den går magert.
Den kommer att dra mer, nu går den rätt ekonomiskt om inte styret hittat på ngt dumt med tändningen.
Har du pendlande lambda signal vid tomgång och 2500 rpm så borde den gå igenom bes.
Om inte så måste du konvertera.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb ons 12-06-13 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 10:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det fel jag har varit med om på en sådan VAG-COM -kabel var att en av ledarna i USB-kabeln hade gått av vid kretskortet (slarvigt skalat/monterat). Det var lätt att montera om.

En vanlig anledning till att billiga diagnoskablar går sönder på VAG-bilar är att en av ledarna i diagnossnittet också är framdragen till ISO-kontakten för bilstereon (för att en originalstereo ska kunna ingå i diagnossystemet). Dock används denna ledare i ISO-kontakten till andra ändamål på bilstereo av andra märken, och om bilstereon matar ut 12 V där samtidigt som drivsteget i diagnoskabeln försöker dra signalen låg, så går drivsteget sönder. Oftast är det en ytmonterad LM339, dvs en ic som inte kostar många kronor att köpa. Lite mer påkostade diagnoskablar borde rimligtvis ha en strömbegränsad utgång som överlever sådana där missöden, men jag har inte sett någon sådan i verkligheten.
Om det sitter något annat än en originalstereo i en VAG-bil så är det säkrast att koppla ur ISO-kontakterna till den innan man ansluter en diagnoskabel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 12:03 
Offline

Blev medlem: fre 12-05-04 12:25
Inlägg: 13
karlmb: Det var lite det jag misstänkte. Som sagt förutom den lysande motorlampan så märks det knappt att den går på 75% E85.
Det ena problemet är då besiktningen, men man får väl köra en tank BF95 då. Det andra är om jag skulle vilja köra 100% E85, vilket inte funkar lika bra.

torbjorn: Det kanske är läge att öppna kabeln och kolla lite. Datorn upptäcker kabeln när man stoppar i den som en enhet med namnet "FFFFFFFF...", så det verkar ju inte vara glapp i usb-kabeln. Stereon är original så den borde inte förstöra kabeln.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011