Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 10:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ford Aerofocus
InläggPostat: mån 12-08-20 10:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Hög svansföring ger låg förbrukning?

http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 22868.html

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Aerofocus
InläggPostat: mån 12-08-20 13:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Kul, ska bli intressant att se vad det gör på förbrukningen!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Aerofocus
InläggPostat: mån 12-08-20 17:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja på andra bilar –med redan lågt luftmotstånd från början- som t ex Audi A2 har det givit förvånansvärd stora förbättringar.

http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 10691.html
15%

http://www.cathelijne.nl/aerotail/
10%

http://wwwm.coventry.ac.uk/researchnet/ ... ehicle.pdf

Här en cool sida http://physics.ujep.cz/%7Erseifert/aero_template/ (funkar i firefox och opera) så att man kan se hur bilens svans borde se ut.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Aerofocus
InläggPostat: ons 12-08-22 16:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Fantastiskt!
Kanske något för Smarten som ju är rena ladugårdsväggen...lär ju knappast bli några problem med parkeringarna med världens kortaste bil...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Aerofocus
InläggPostat: ons 12-08-22 16:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja en Smart kunde kanske behöva ett par stödhjul till konen :-)

Bilaga:
Skärmavbild 2012-08-22 kl. 17.30.06.png
Skärmavbild 2012-08-22 kl. 17.30.06.png [ 169.87 KiB | Visad 5045 gånger ]


Annars skulle man kanske kunna utveckla (...) en uppblåsbar kon, en s.k. ”dragbag”. Det tar då ingen plats vid parkering och ger lite extra skydd vid påkörningar bakifrån ;-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Aerofocus
InläggPostat: tor 12-08-23 01:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Man borde göra plåten full med bulor som en golfboll.

Mythbusters testade om det skulle sänka bränsleförbrukningen om man gjorde så att bilplåten var full med "kaviteter" för att optimera förbiströmningen av luften. Och visst gjorde det en mätbar skillnad.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Aerofocus
InläggPostat: tor 12-08-23 07:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Tror det skulle kunna hjälpa baktill på en svanslös bil som en Smart -och de flesta andra bilar- för att få luften att ”släppa”, det finns ju ofta också redan spoilers på bilars baksida som ska bidra till det men om man redan har bra strömlinjeform som svansen skulle ger tror jag inte det ger så mycket effekt. Borde annars inte flygplan, turbinbladen på vindkraftsverk m.m. redan ha det?

Googlade lite och fick ung samma svar här http://www.physlink.com/education/askexperts/ae507.cfm å andra sidan tar de delfiner som ett exempel ur naturen som jag inte tycker är ett övertygande argument, om man tittar på fiskfjäll och fåglars fjädrar som ju inte ger någon perfekt slät yta och det verkar i varje fall inte vara någon större nackdel.

Kanske hajars yta kan ge ännu lägre luftmotstånd? http://news.discovery.com/tech/sharkski ... bines.html

Hajens hud på nära håll:

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Aerofocus
InläggPostat: tor 12-08-23 07:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Mythbusters kanske hade fel?

Här har de testat golfballs yta på en ”vanlig" Suv och inte fått någon bränslebesparning alls http://www.popularmechanics.com/cars/news/4316702

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Aerofocus
InläggPostat: tor 12-08-23 08:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Haj-inspirerat aerodynamisk bak (utom de stora öppna hjulhusen bak).

Bild

De där bakrutejalusier som var så populära på 70-80 talet var kanske inte så dumma ändå?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Aerofocus
InläggPostat: tor 12-08-23 21:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
aryan skrev:
Mythbusters kanske hade fel?

Här har de testat golfballs yta på en ”vanlig" Suv och inte fått någon bränslebesparning alls


Mythbusters håligheter var lite större än de där. Jag är på jobbet nu så jag kan inte leta rätt på youtube-klipp (får skäll av chefen...). När jag kommer hem imorgon ska jag se om jag hittar det. Om jag kommer ihåg.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford Aerofocus
InläggPostat: tor 13-11-07 17:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
En till bil som fått svans i Litauwen:

http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 26341.html

Original har Citroen ZX redan en bra strömlinje med Cd 0,33
Bild

Med svans och slät undersida blir det en teoretisk Cd 0,23
Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011