Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Insprutningsrengörning
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=39&t=6924
Sida 1 av 1

Författare:  reez [ fre 13-07-19 09:08 ]
Inläggsrubrik:  Insprutningsrengörning

Någon som provat insprutningsrengöring, typ stp injection cleaner (svart flaska)
Jag upplever markan minskad etanolförbrukning enl. färddatorn när jag slår en flaska i en full tank, effekten sitter i viss mån kvar nästa tank men försvinner sedan. Detta gäller både en saab 900 2.0t -95 och en skoda octavia 1.8t 4x4 -04

Kan detta vara möjligt? Vad beror det i sådant fall på? Vad innehåller insprutningsrengörning? Kan man köpa större emballage?

/A

Författare:  nyfiken [ fre 13-07-19 09:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Insprutningsrengörning

Det är rätt mycket kemispråk och det är kanske naturligt, men ett produktdatablad säger så här:
http://www.jula.se/media/pdf/product/MS ... leaner.pdf

Bara ett tillägg i sammanhanget, så kallade Blyersättningsmedel och Oktanbooster som också sägs ha en rengörande effekt, innehåller i flera fall en hel del etanol.

Mer tillägg: Innan jag började blandtanka, sent 2005, hade jag alltid för vana att hälla i en flaska Ki vid tankningen. (Hette Karburatorsprit förr i världen) Det sades ha en viss rengörande effekt samtidigt som det förebyggde isbildning. Om jag av någon anledning, t.ex tankade på en automatstation där man inte kunde köpa denna flaska manuell, eller något annat (svep)skäl, så fanns det en flaska som hette Ki Akut. Den skulle vara mer koncentrerad än vanlig Ki.
Nå, vad fick jag ut av detta? Kanske inte något direkt märkbart. Men så här var det: Bilen var en av ett 25-tal leasingbilar, Volvo 245 -92, som vi utrustades med på jobbet, resemontörer på Ericsson. Dom var naturligtvis nyinköpta då i början på nittiotalet. Efter några år beslöt Ericsson avveckla det där med leasingbilar. Förändrade ekonomiska förhållanden hade gjort att det inte var företagsekonomiskt bärande. Dom som ville fick då lösa in sina bilar mot ett gällande marknadspris och Ericsson erbjöd ett fördelaktigt lån med humana amorteringar.
Jag tog det erbjudandet och en handfull andra montörer gjorde också detta. Några bilar av dom ursprungliga hade redan försvunnit. Om jag minns rätt några i kollisioner och liknande. Andra var rätt så nerkörda. Jag var nog den som hade kortast körsträcka av alla. Den hade gått 7000 mil när jag övertog ägandet.
Hursomhelst, den bilen rullade på och fick sin Ki vid varje tankning. Jag hörde då och då att någon annan arbetskamrat hade fått skrota ut sin jämnåriga bil, men min rullade vidare. När den hade gått omkring 30 000 mil började jag blandtanka, ca 30% etanol. Samtidigt slutade jag med Ki. Det höll jag på med i lite mer än 5 år, eller 5 000 mil. Efter detta överlät jag bilen på en anhörig. Han fortsatte blandtanka och har kört närmare 3000 mil blandtankat med den. Och den bilen går än i dag!
Några skavanker har börjat visa sig, men har inget med motorn eller bränslet att göra. Rostangrepp i bakluckan, växellådan var trögväxlad etc. etc.
Utan att veta, jag är pensionär, så jag har ingen kontakt med dom andra jobbarkompisarna, så tror jag i alla fall att "min" bil, är den enda som finns kvar av dom ursprungliga 25-talet leasingbilarna.
Om det har med "rengöringsmedel" eller etanol att göra är ju naturligtvis inte lätt att säga så här vid en dataskärm, men på något vis känns det som att jag gjorde rätt från början. Man skall inte röra något som fungerar, brukar det ju heta. Men det skulle vara intressant att öppna den motorn.

Ännu mera tillägg: Serviceboken hade noteringssidor upp t.o.m 30 000 mil, vill jag minnas. Min bok var fullstämplad. Jag försökte hålla detta rätt bra.

Författare:  matsuda [ fre 13-07-26 16:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Insprutningsrengörning

60-100 % "Kerosin" (Kerosene = Fotogen?) i flaskan. Mycket troligt att det helt enkelt är mer energi per liter än E85 och att du därmed märker en lägre förbrukning så fort du slår i det. Jag tror knappast att det är mer ekonomiskt att göra så dock.

Författare:  reez [ fre 13-07-26 19:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Insprutningsrengörning

Även om det är 80% fotogen med högre energiinnehåll i flaskan kan inte 20cl i en full tank märkas på det viset. Jag tror det beror på något annat, antingen sätts t.ex. en spridare igen väldigt fort vilket avhjälps av deta så jag kör på för fet blandning i vanliga fall eller så beror det på något annat.

/A

Författare:  matsuda [ fre 13-07-26 20:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Insprutningsrengörning

Ah, det var så små mängder alltså. Du kanske har drabbats av rosa klägg eller någonting liknande, även om det var länge sedan jag såg någon rapport om detta. Jag vill minnas att det skall gå att lösa upp sådant med bensin, och det är kanske är det som du lyckas med med insprutningsrengöringen, om det nu är det som är problemet.

Författare:  gt-i [ lör 13-07-27 13:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Insprutningsrengörning

lek med tanken att det sitter skit i spridarna, som medlet lyckas lösa upp. då behöver spridarna vara öppna kortare för att få in rätt mängd soppa. detta läser färddatorn som lägre förbrukning. verklig förbrukning är dock oförändrad.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/