Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-06-12 12:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag vet inte om det här är rätt forum för detta spörsmål. Jag har gjort en sökning, men inte funnit en passande tråd att spinna vidare med min fundering. Hur som helst: Fabriksfärdiga etanolbilar i allmänhet och Ford Focus flexifuel i synnerhet är kända för att på färddatorn visa mycket högre förbrukning än vad den verkligen är. Jag har varit dålig med att kolla den verkliga förbrukningen på min Ford Focus flexifuel, men gjorde det idag då jag tankade efter att dragit husvagn cirka 15 av totalt 22 mil sedan senaste tankningen. Färddatorn rusade upp till över 1,5 liter milen efter de inledande 15 milen med husvagn. Efter sju mil därefter med blandad körning sjönk färddatorns angivelse till 1,4 liter milen. När jag tankade visade den verkliga förbrukningen sig vara 1,2 liter milen! Ett fel på två deciliter, eller cirka 17%! För dåligt...

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-12 13:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du någon aning om hur stor färddatorns felvisning är på samma bil när den körs på bensin?

Alla normala färddatorer mäter ju bränsleflödet indirekt genom att mäta spridarnas öppningstid. Orsaken till att färddatorns felvisning skiljer mellan etanol- och bensindrift är att de båda bränslena har olika viskositet, så att bränsleflödet medan spridarna står öppna är olika.
Om ett visst bilexemplar visar sig ha ovanligt stor felvisning åt det positiva hållet så kan man misstänka att spridarna börjar bli igensatta (t ex det berömda rosa klägg -problemet). I så fall borde man kunna påvisa att felvisningen minskar efter en kort tids körning på bensin som löser upp avlagringarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 18:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Läste i senaste Vi Bilägare en som frågade om just detta att färddatorn visar mer fel när han kör sin V50 FFV på E85 än på bensin. Den motorn är väl samma som i nyare Focusar? Volvo svarade att man hade använt fel beräkningsgrund för E85 tidigare, men att det sen hösten 2008 finns ett uppdaterat motorstyrningsprogram som ska räkna likadant oavsett bränsle. Kanske finns det även till Focus FFV?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-06-14 21:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Volvo har dock ett helt annat motorstyrsystem på den motorn (i princip samma som i V50 med Volvomotorer), medan Ford använder sitt vanliga EEC-V .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-20 22:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag förstod inte - fanns det uppdatering av färddatorn så att den visar bättre den verkliga förbrukningen. Vid senaste tankningen visade färddatorn 14% för mycket - 1,12 liter milen istället för verkliga 0,98.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-20 23:12 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
göinge skrev:
Jag förstod inte - fanns det uppdatering av färddatorn så att den visar bättre den verkliga förbrukningen. Vid senaste tankningen visade färddatorn 14% för mycket - 1,12 liter milen istället för verkliga 0,98.


Jag förstod det som att motorstyrsystemet uppdaterades på Volvo i diskussionen ang ViB-artikeln. Färddatorn får väl informationen därifrån tror jag och med den uppdateringen skulle felvisningen minska.

Kanske går det att programmera om din färddator hos en Ford-verkstad? Så att den stämmer bättre med förbrukningen du mäter med trippmätare/tankad volym.

Vet att det går på Saab med LH 2.4.2 där det beskrivs i verkstadshandboken hur man gör!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-13 16:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Senaste tankningen (mestadels landsvägskörning):

Verklig förbrukning: 0,90 liter per mil
Enligt färddatorn: 1,04 liter per mil

-> 15,5% merförbrukning av färddatorn!

Jag ska höra vid nästa servicetillfälle om man kan justera färddatorn så att den visar mer rätt.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-07-20 16:47 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Med "verklig förbrukning" antar jag att ni menar att ni har räknat på hur mycket ni har tankat och vad km-mätaren står på?
Men, hastgihetsmätare är ju kända för att ofta visa för mycket, kanske runt 5% och till och med ännu mer. Diametern på hjulen kan ju också variera.
Hur bra stämmer då km-mätaren? Om den också visar 5% fel så blir ju förbrukningsberäkningen också fel.
Hur ligger det till med det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-07-20 21:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vanligtvis brukar vägmätaren visa så exakt biltillverkaren kan åstadkomma, den visar sällan mer än 1 % fel på moderna bilar med digital vägmätare om däckdimensionen är rätt. Men hastighetsmätaren har en avsiktlig felvisning för att uppfylla myndighetskraven på att den aldrig får visa mindre än den verkliga hastigheten.

Ur http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 039r1e.pdf :

Citat:
5.3. The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the test
speeds specified in paragraph 5.2.5. above, there shall be the following relationship
between the speed displayed (V1 ) and the true speed (V2).
0 ≤ (V1 - V2) ≤ 0.1 V2 + 4 km/h

Hastighetsmätaren på VAG-bilar och europeiska Ford från 90- och 00-talet brukar visa 2-3 % för mycket , Peugeot och Citroën är oftast helt fria från skalfel men har en offset på nollställningen för att uppfylla myndighetskravet, Chrysler och Jeep brukar visa uppåt 6-10 % för mycket.
Det kan nämnas att det hastighetsvärde man får ut digitalt ur OBD-uttaget (eller som, på vissa bilar, kan visas av t ex klimatanläggningens display i en servicemode) brukar stämma exakt med verkligheten, den avsiktliga felvisningen ligger alltså i hastighetsmätaren och inte någon annanstans i datainsamlingssystemet.

På äldre bilar med mekanisk överföring till vägmätaren kunde det ofta bli mätfel på 5-10 % pga att det inte gick att åstadkomma exakt rätt utväxling i hastighetsmätardrevet med måttligt antal kuggar (kuggantalen måste ju vara heltal).
En del biltillverkare (bl a Volvo) hade förr tabeller över teoretisk felvisning vid olika bakaxelutväxlingar och däckdimensioner i sina verkstadshandböcker.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011