Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Vad jobbar föreningen för?
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=4&t=4858
Sida 1 av 2

Författare:  Henrik Jansson [ lör 09-03-14 13:08 ]
Inläggsrubrik:  Vad jobbar föreningen för?

Vad jobbar föreningen för?
Det känns som att många inte har förstått att det viktigaste är att få fram ren etanol, att pumplagen måste ändras och att konvertering till ren etanol måste tillåtas/förespråkas.
Det är väl ingen större idé att ha en förening om vi inte drar åt samma/rätt håll?
Om vi enas om detta kan vi snabbt få förändringar. Om vi inte gör det så händer ingenting.
Om vi fortsätter att köra på e85-75 i motorer optimerade för bensin så kommer detta att innebära slutet för etanolen, eftersom det blir dyrt och törstigt. Inte så miljövänligt heller med hög förbrukning och en massa bensin i etanolen heller.
Ska man betala medlemsavgiften i år så vill man ju veta vad vi jobbar för?

Författare:  matsuda [ sön 09-03-15 13:13 ]
Inläggsrubrik: 

Det föreningen verkar satsa på är avgastester som antagligen går att använda som motargument (om testerna ger goda värden) mot de undersökningar som gjorts, för att visa att konverterade bilar inte är hälsofarliga.

Författare:  GL [ sön 09-03-15 15:26 ]
Inläggsrubrik: 

Om testen av någon enstaka etanolkonverterad bil inte går så bra, kallstart med höga HC t ex, vad gör vi då? Risken är stor att det blir som att kasta pengarna i sjön eller ännu värre om resultaten skulle användas som motargument.

Författare:  karlmb [ sön 09-03-15 20:01 ]
Inläggsrubrik: 

Om vi inte vågar testa en bil vi kontrollerat själva, och argumenten för varför det den levererar är bättre eller minst lika bra som en fossilbil osm en "miljödiesel" eller en vanlig bensinbil, ja då ser jag ingen anledning att tro på etanol som motorbräsnle öht...
Givetvis måste bilen vi väljer att använda vara ngt vi tror på, och en tillräckligt representativ individ som inte skulle gå att ifrågasätta av vv:s sk experter.
Jag tycker detta är en fråga etanol.nu borde koncentrera sig på, det blir annars inte mkt mer gjort känna det som.

Jag delar också Henriks åsikt om effektivitet, endast med verkliga exempel på bränsleffektiva etanolbilar kan vi får tyst på Collin o co.
Ett annat projekt borde därför vara att bygga en sådan bil.

Slutligen är det viktigt att lyfta fram de många alteranativa produktonssätten för etanol som i princip ger oändliga möjligheter att få fram drivmedel till våra bilar, och det på ett mkt hållbart sätt.

Dessa tre projekt borde vara kärnan.

I övrigt gäller det att bevaka vad som skrivs, och bemöta att lobbism och t.ex prisutvecklingen på etanol, och detta är väl ungefär vad vi gör idag, så där behövs kanske inga stora förbättringar.
Kanske kunde vi än mer utnyttja föreningen till att officiellt föra fram åsikterna gentemot konkurrensverk, vv och oljebolag, nu ser det rätt splittrat ut egentligen.

Författare:  GL [ sön 09-03-15 23:07 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Om vi inte vågar testa en bil vi kontrollerat själva, och argumenten för varför det den levererar är bättre eller minst lika bra som en fossilbil osm en "miljödiesel" eller en vanlig bensinbil, ja då ser jag ingen anledning att tro på etanol som motorbräsnle öht...-----.

Problemet är ju att de certifierade testmetoderna inte är gjorda för att mäta på etanolbränsle och därmed kommer att mäta oförbränd etanol som om den skulle vara cancerframkallande eller smogfrakallande som oförbrända kolväten t ex. Det är just grunden för testmetoderna som måste ifrågasättas. CO2 utsläppet värderas ju inte alls! Det är som en match med riggade regler.

Författare:  karlmb [ mån 09-03-16 09:52 ]
Inläggsrubrik: 

GL skrev:
karlmb skrev:
Om vi inte vågar testa en bil vi kontrollerat själva, och argumenten för varför det den levererar är bättre eller minst lika bra som en fossilbil osm en "miljödiesel" eller en vanlig bensinbil, ja då ser jag ingen anledning att tro på etanol som motorbräsnle öht...-----.

Problemet är ju att de certifierade testmetoderna inte är gjorda för att mäta på etanolbränsle och därmed kommer att mäta oförbränd etanol som om den skulle vara cancerframkallande eller smogfrakallande som oförbrända kolväten t ex. Det är just grunden för testmetoderna som måste ifrågasättas. CO2 utsläppet värderas ju inte alls! Det är som en match med riggade regler.


Precis vad jag hävdat hela tiden.
Tyvärr är det en stor fråga som politikerna i Sverige kan gömma bakom det tröga EU i åratal om de vill.
Kanske kan man snegla på USA, hur de hanterar detta den närmaste tiden.
De vill ju verkligen komma bort från oljan.

Författare:  Henrik Jansson [ mån 09-03-16 11:12 ]
Inläggsrubrik: 

Det är det här jag inte gillar med föreningen.. varför ödsla tid kraft och pengar på att testa e85-konvertering? Är det nån här som vill ha e85? Vi ska se till att få ut ren etanol på marknaden, en enkel ändring av pumplagen kan göra att vi får tillgång till ren etanol. SEN kan vi konvertera till ren etanol och göra ett avgastest som visar på inga skadliga kolväteutsläpp.
Vi kan inte hålla på att fortsätta jobba med/för e85-75 ( som dessutom enligt pumplagen kan bli e50 närsom helst och ändå säljas som e85).
E85 tar död på etanolen, den är ineffektiv att köra på och innehåller fulsoppa, det blir dyrt och inte så miljövänligt som det kan bli.
Vi måste jobba för ren etanol. Det vinner etanolen på i konkurrenskraft mot bensinen, genom bättre bränsleeffektivitet, lägre literkostnad, = mycket lägre milkostnad, lägre utsläpp och lättare att få genom en enkel konverteringslag.
Föreningen måste ta ställning för E100. Det är ingen omöjlighet att snabbt få fram ren etanol. Det flesta pumpar är redan förberedda för detta, inga fler tankar behövs hos bensinstationerna eftersom de redan har en tank för e85. Kostnaden för detta är närmast obefintlig och kan dessuto kompenseras med antalet pumpar. Vi behöver inte ha 2 pumpar bredvid varandra. Ett rikstäckande nät kan byggas med ett mycket lägre antal pumpar än vi har nu.

Jag säger det igen:
Föreningen måste ta ställning för E100.

Författare:  karlmb [ mån 09-03-16 11:34 ]
Inläggsrubrik: 

Vi kan också konstatera att fossillobbyn vunnit rond ett redan, vi fick en oanvändbar konverteringslag, helt enligt lobbyns intentioner.
Att bevisa att vv hade fel gällande lämpligheten för konvertering för just E50-E85 är ju meningslöst, hur mkt vi än lyckas...Lagen kommer knappast att ändras med nuvarande klimat i riksdagen.

Nu är det dags för rond 2:
1. Att visa att etanol visst är ett hållbart bränsle
2. Att det ger mkt lite skadliga emissioner
3. Att det är det nära nog enda sättet att inom rimlig tid få fram ersättning till fossilbränslena
4. Att det inte är omöjligt att få fram i tillräckliga mängder till rimligt pris
5. Att el- och hybridbilshypen bara förlänger plågan och riskerar att dra pengar som bättre skulle göra nytta i produktionsforskning för etanol, samt för etanoloptimerade motorer.
6. Att det skulle underlätta för tillverkarna om även E96 kunde säljas via blandpumpar.

Författare:  göinge [ mån 09-03-16 11:45 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
1. Att visa att etanol visst är ett hållbart bränsle
2. Att det ger mkt lite skadliga emissioner
3. Att det är det nära nog enda sättet att inom rimlig tid få fram ersättning till fossilbränslena
4. Att det inte är omöjligt att få fram i tillräckliga mängder till rimligt pris
5. Att el- och hybridbilshypen bara förlänger plågan och riskerar att dra pengar som bättre skulle göra nytta i produktionsforskning för etanol, samt för etanoloptimerade motorer.[/quoute]

Detta ställer jag utan tvekan upp på och är något jag som privatperson/politiker argumenterar mycket för.


karlmb skrev:
6. Att det skulle underlätta för tillverkarna om även E96 kunde säljas via blandpumpar.


Kan däremot bli svårare. Det låter krångligt för en lekman/politiker.

Författare:  karlmb [ mån 09-03-16 12:30 ]
Inläggsrubrik: 

Men egentligen är det mkt enkelt, så hade vi det tidigare, när två bensinkvaliter blandades till en 3:e. De flesta pumpar klarar det troligen, och kanske kunde man slippa att sälja det om man nu hade en så gammal pump att det inte gick.
Jag tror iaf mer på det än tanken att man skulle få välja en massa olika blandningar, E10, E20, E50, E85, etc.
Det förvirrar bara konsumenterna och fördröjer som sagt införandet av E96.
Många skulle nog tycke de gjorde tillräckligt bara genom att tanka E20, och resignera där i decennier.

Författare:  göinge [ mån 09-03-16 13:04 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Men egentligen är det mkt enkelt, så hade vi det tidigare, när två bensinkvaliter blandades till en 3:e. De flesta pumpar klarar det troligen, och kanske kunde man slippa att sälja det om man nu hade en så gammal pump att det inte gick.
Jag tror iaf mer på det än tanken att man skulle få välja en massa olika blandningar, E10, E20, E50, E85, etc.
Det förvirrar bara konsumenterna och fördröjer som sagt införandet av E96.
Många skulle nog tycke de gjorde tillräckligt bara genom att tanka E20, och resignera där i decennier.


Absolut! Inför E10 nu. Andra EU-länder har gjort det, så argumentet att EU inte tillåter det borde därmed falla. Och eftersom E85 ju kan ses som en övergångslösning kanske man bör arbeta för E96 redan nu. Det brukar ju behöva malas några år inom politiken innan det är en realitet.

Just eftersom E85 är en övergångslösning bör man absolut inte införa andra övergångslösningar som blandpumpar som skulle behövas en kort period i blandtankade/efterkonverterade bensinbilar.

Författare:  karlmb [ mån 09-03-16 16:56 ]
Inläggsrubrik: 

Citat:
Just eftersom E85 är en övergångslösning bör man absolut inte införa andra övergångslösningar som blandpumpar som skulle behövas en kort period i blandtankade/efterkonverterade bensinbilar.


Hur menar du, är du för eller emot blandpumpar där man kan välja antingen E96, E85 eller BF95?

Författare:  matsuda [ mån 09-03-16 18:55 ]
Inläggsrubrik: 

Henrik: Det är betydligt lättare att konvertera en bensinbil till E85 och få det att funka i de flesta väder. Konvertering till E100 är ett mycket svårare projekt.

Författare:  GL [ mån 09-03-16 20:05 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Vi kan också konstatera att fossillobbyn vunnit rond ett redan, vi fick en oanvändbar konverteringslag, helt enligt lobbyns intentioner-----

Jag anser att etanolen redan vunnit i Sverige!
Konverteringslagen spelar ändå ingen roll. Det är tydligen fritt fram att konvertera vilket alla Bilprovningens årliga godkännanden visar. Det är bara de miljöbilsbundna förmånerna som inte uppnås.
Konverterade bilar är ändå bara en minoritet av de bilar som kan drivas av E85. Nya FFV-bilar kommer i strid ström.
Bensinprisets tillfälliga svacka är snart historia.

Författare:  Henrik Jansson [ mån 09-03-16 22:24 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Henrik: Det är betydligt lättare att konvertera en bensinbil till E85 och få det att funka i de flesta väder. Konvertering till E100 är ett mycket svårare projekt.


Nej, tvärtom. Med ren etanol slipper du bekymra dig över kolväteutsläpp, så det blir bara enklare! Helt fossilfritt och dessutom billigare!

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/