Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Dieseln och dess avgaser
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=41&t=4790
Sida 4 av 4

Författare:  karlmb [ tis 12-03-20 14:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

Ja, nu förstår man ju mer konkret varför det har varit ett sånt käbbel om dubbdäcken i stan...

Författare:  Laban [ mån 12-04-09 13:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

http://www.dn.se/motor/tester/nybakad-l ... app-i-stan

Citat:
Men RXH är knappast något för centerpolitikerna i Stadshuset i Stockholm, åtminstone inte för stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C). Han vill att regeringen slutar att miljöklassa bränslesnåla dieslar (DN 20/2).
Det är synd – för stadsluften! För det är just i stadstrafik som RXH kommer till sin rätt när man ser till utsläpp. Det blir omväxlande mycket låga eller inga alls!
..
Bensinhybrid skulle ge ungefär 30 procent lägre utsläpp. Med dieselhybrid når vi ytterligare 30–35 procent, förklarar teknikerna vid premiären i Marseille.


Min tolkning är att man endast tar hänsyn till utsläpp av koldioxid. Den direkta kopplingen till stadsluft känns väl sisådär.

Författare:  karlmb [ ons 12-04-11 21:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

Laban skrev:
http://www.dn.se/motor/tester/nybakad-langfranska-med-laga-utslapp-i-stan

Citat:
Men RXH är knappast något för centerpolitikerna i Stadshuset i Stockholm, åtminstone inte för stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C). Han vill att regeringen slutar att miljöklassa bränslesnåla dieslar (DN 20/2).
Det är synd – för stadsluften! För det är just i stadstrafik som RXH kommer till sin rätt när man ser till utsläpp. Det blir omväxlande mycket låga eller inga alls!
..
Bensinhybrid skulle ge ungefär 30 procent lägre utsläpp. Med dieselhybrid når vi ytterligare 30–35 procent, förklarar teknikerna vid premiären i Marseille.


Min tolkning är att man endast tar hänsyn till utsläpp av koldioxid. Den direkta kopplingen till stadsluft känns väl sisådär.


Lasse Swärd o Co tror tydligen att CO2 är ett problem i stadsluften...

Författare:  Laban [ lör 12-04-14 09:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

http://www.greencarcongress.com/2012/04 ... 20413.html

Studien menar på att dieselavgaser från moderna dieselmotorer inte är speciellt farliga. Och man kommer att rapportera detta till EPA:

Citat:
We will be communicating these results to IARC, the US National Toxicology Program, and US EPA in order to ensure that the significant improvements in emissions and effects for these new diesel technologies are considered and compared with the data on older engines when those agencies reach their conclusions.


Nu är det här visserligen bara en undersökning men frågan är vad som kommer att hända i USA med bensin vs diesel de närmsta 5-10 åren.

Författare:  karlmb [ lör 12-04-14 17:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

Laban skrev:
http://www.greencarcongress.com/2012/04/hei-20120413.html

Studien menar på att dieselavgaser från moderna dieselmotorer inte är speciellt farliga. Och man kommer att rapportera detta till EPA:

Citat:
We will be communicating these results to IARC, the US National Toxicology Program, and US EPA in order to ensure that the significant improvements in emissions and effects for these new diesel technologies are considered and compared with the data on older engines when those agencies reach their conclusions.


Nu är det här visserligen bara en undersökning men frågan är vad som kommer att hända i USA med bensin vs diesel de närmsta 5-10 åren.


Var tydligen viktigt att få med några prel. resultat, trots att det blir obduktionen 2013 som kommer att slutligt visa effekten av US07-emissionerna.
Viktigt då man ska ta beslut i Lyon redan i juni 2012...

Författare:  PRIUS [ lör 12-04-14 22:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

Men det är ju jättebra att dieselhybriden får 30-35 procent lägre utsläpp än tex bensinhybriden Lexus ct 200h. Det är inte många bilar som har 30% lägre partikelutsläpp än Lexusens 0 %, och ännu ovanligare är det att dom även har 30% lägre NOx utsläpp än 3 mg/km då dieselbilar offta har mycket högre utsläpp ser man här.
http://www.toyota.nu/aktuellt/rekordlag ... us-ct-200h

Författare:  karlmb [ fre 12-04-20 11:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

Nu har dubbdäcken blivit direkt kopplade till nanopartiklarna från dieslarna, helt enligt plan:
http://nyhetsbrev.mailbox.se/20120420ntdlfuti.php
Citat:
Olagligt smutsig luft i Sverige
I fjol fälldes Sverige av EU-domstolen för att landet inte uppfyller de krav på luftkvalitet som finns inom EU, uppger Ekot.
Partikelhalterna är för höga i flera svenska städer. Detta kan leda till att Sverige än en gång kommer att ställas inför rätta.
Det rör sig om små partiklar som består av uppvirvlat damm från gatan. Det innehåller bortrivet material från sliten asfalt, rester från bildäck och framför allt dubbdäck bidrar till att slita loss ämnen ur asfalten.
De minsta partiklarna kan ta sig in i människokroppen och blodet, och där leda till blodpropp och hjärtinfarkt. Större partiklar kan fastna i lungorna.
Varje år sker tusentals dödsfall, som kan kopplas till dessa partiklar. Sverige har varit ett land som ivrat för lagstiftning kring luftföroreningar, men lyckas alltså inte leva upp till kraven.
(Sveriges Nyheter)


Så lägligt att börja införa dubbdäcksförbud!

Författare:  GL [ fre 12-04-20 21:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

Konservativa i EU-parlamentet röstar mot likvärdig beskattning av diesel och bensin.

http://www.euractiv.com/sustainability/ ... ews-512275

Citat:
MEPS voted 374-217, with 73 abstentions, for an overhaul of the EU executive’s year-old draft energy taxation directive that would require members states to end their practice of taxing diesel fuel at lower rates than gasoline.

Författare:  Laban [ lör 12-04-21 07:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? ... ID=6864545

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.a ... id=6260774

Citat:
- Vi säljer i princip bara dieselbilar. Kör man mer än 1.500 mil om året lönar det sig att välja diesel.

Låg bränsleförbrukning och skattelättnader gör att allt fler bilar som rullar på våra vägar drivs av diesel. Bilarna är ett bra miljöval med hänsyn till växthuseffekten, men de släpper ut kvävedioxid som förorenar luften. Enligt organisationen Gröna bilister utgör dieseldrivna bilar över 60 procent av de miljöklassade bilarna. Endast 18 procent av miljöbilarna går på etanol, el eller biogas.

Författare:  Baggis [ sön 12-04-22 12:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

Drog iväg några kommentarer på NSD och NK.

Författare:  nyfiken [ mån 13-03-25 16:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Dieseln och dess avgaser

Den farliga dieseln, nu även på järnvägen!
Artikel på danska, men det går att läsa.
Luftforurening i DSB's regionaltog er på nogle strækninger tre gange så høj som forureningen i Københavns Lufthavn. Minister kræver undersøgelse.
Af Theis Holtz Hansen Ingeiören. 25. mar 2013 kl. 07.58
To målinger fra interesseorganisationen Det Økologiske Råd viser enorme mængder af sundhedsskadelige dieselpartikler i DSB's regionaltog, der bliver trukket af diesel-lokomotiver.
Läs mer, också på danska: http://ing.dk/artikel/regionaltog-forgi ... ler-157405

Sida 4 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/