PaNiC skrev:
Att erbjuda ett klart och tydligt alternativ som den stora massan kan acceptera.
Alla har inte råd att köpa flexifuelbilar.
Alla har inte den tekniska kunskapen att konvertera sin bensinbil.
Alla har inte rimligt avstånd till närmsta mack med E85.
Etc.
Innan en åtgärd såsom höjd bensinskatt kan vidtas, måste ett alternativ vara framarbetat.
Och framför allt så är en höjning av inblandningsprocenten av Etanol i Bensin en oerhört mycket kraftfullare åtgärd. Tjafsa om etanoldrivna bilar nu är lite tafatt. Visst pressa gärna biltillverkarna om att bensinsdrivna bilar också skall kunna köras på etanol, både GM och Ford har den kunskapen så det är inget problem.
Vägskatten på bilen skall bekosta slitaget av svenska vägar och inte vara beroende på om bilen går att köra på Etanol eller ej. Koldioxidskatten skall läggas på drivmedlet. (Bio)Etanol skall då inte ha någon koldioxidskatt och med stigande utsläpp av fossil koldioxid så skall också priset på drivmedel öka. Bensin gjord på reformerad biogas skall sålunda också vara utan koldioxidskatt.
Min vision är att vid pumpen kunna kontrollera etanoltillförseln i bensinen. Den som tankar också får konsultera instruktionsboken till bilen om den är en fegis och vill ha så hög inblandning som tillverkaren kan ta ansvar för. Såsom 10 %, 15 %, 20 % och E85. Literpriset skulle givetvis sjunka varefter man väljer högre inblandning av etanol eller hållas relativt konstant om det rör sig om syntetisk biobensin.
Och tänk på att Sverige inte ensam kan frälsa världen så vi skall inte leva som asketer om ingen annan gör det.
J.K Nilsson