Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: sön 12-03-11 20:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Bara en liten nostalgisk kommentar till Göinge och andra som funderar på bensinpriset.
Jag minns när bensin kostade runt en krona litern. Detta var på sent 50-tal och lite in på 60-talet. Det kröp sakta uppåt, men knappast några sensationella steg.
Det kom i stället efter den så kallade oljekrisen 1973. Det hade varit ett krig i Mellersta Östern och oljeländerna ville "straffa" västvärlden för att dom hade stött fienden (alltså oljeländernas fiende) genom att minska på oljexporten. Det uppstog en turbulent vecka och bensinransonering infördes i Sverige. Varje bilist med en registrerad och skattad bil blev tilldelad ett klipp- eller stämpelkort med en viss volym bensin, snålt tilltagen. Jag hade en jobbarkompis som hade en bisyssla vid sidan om. Han importerade och sålde tyska surplus-militärbilar. Han visade upp dom här klippkorten som en kortlek ungefär. Vi andra som knappt vågade peta på våra bilar blev väldigt långa i ansiktet. Han hade alltså ett större antal bilar på lager.
Mopeder var ju inte registrerade och det hade inte "bensinkriskommissionen" tänkt på, men dom fann sig snabbt och bestämde att mopedister fick tanka sina mopeder bara dom kunde visa upp ett gällande försäkringsbevis.
Den här situationen pågick någon vecka eller två. Sedan kom helt oväntat ett beslut från regering och riksdag natten mellan en söndag och måndag att: Ransoneringen skulle upphöra omedelbart, men bensinpriset (och naturligtvis diesel och eldningsolja) shockhöjdes till omkring tre kronor litern (om jag minns det rätt?). Det talades också om en bättre energiplanering och bättre hushållning med energin. Även utomlands började man tänka om. I USA t.ex började man fundera på järnvägarna. Dom körde ju mest med dieseldrivna lok. Det fanns elektriska järnvägslinjer, men amerikaner kunde inte sätta sig in i tekniken med moderna ellok. Dom blev för tunga. ASEA fick då låna ut två RC-lok som amerikanerna fick studera. Det måste ha varit lyckat för 10-15 år senare fick ASEA även låna ut (sälja?) ett par X2000. (ASEA tillverkar inga tåg längre och SJ håller på att avveckla sig själv)
Sverige var ju mitt upp i uppbyggnaden av kärnkraften. Dom flesta kände sig någorlunda trygga med det. Men så kom Harrisburg i slutet på 70-talet. Det blev visserligen inte ransonering av det, men allt fler människor förstog vartåt det lutade. Och sedan kom det efterföljande händelser på det som många av er minns lika bra som jag.
I dag borde vi veta lite bättre, men för fossilisterna tycks detta inte ha hänt, eller?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: sön 12-03-11 23:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I Holland hade vi också bensinransonering och bensinkuponger, dessutom hade vi då bilfria söndagar. Endast utryckningsbilar och några andra som hade fått dispens att köra bil på söndag fick köra då. Det så få bilar att det blev härlig tyst i stan och man cyklade överallt tom på motorvägen (fast det var egentligen förbjudet). Men det varade tyvärr inte länge.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: mån 12-03-12 13:38 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Häftigt med bilfri söndag! Kan vi inte införa det igen!
Fast hur ska vår älskade konsumtion se ut då när vi inte shoppar på söndagar? Kompenseras det med mer shopping de andra sex dagarna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: mån 12-03-12 14:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Häftigt med bilfri söndag! Kan vi inte införa det igen!


Jag röstar för :-)

gt-i skrev:
Fast hur ska vår älskade konsumtion se ut då när vi inte shoppar på söndagar? Kompenseras det med mer shopping de andra sex dagarna?


I Holland är de flest affärer stängda på söndag ändå, man förstår inte hur de klarar sig :-)

Jag brukar använda en cykelkärra bakom cykeln för att veckohandla mat, men många tycker nog jag är helt galen. Jag tycker det å andra sidan knasigt att folk betalar för att få cykla i en träningslokal utan att komma någonstans.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: mån 12-03-12 17:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det här med bilfria söndagar minns jag också, men det var resultatet av ett tidigare Mellanösternkrig 1956. Då på hösten hade "vi", min far, just köpt och låtit installera oljeeldning. Det blev några nervösa dagar med frågetecken om olja och bensin och bilförbudet på söndagar varade nog bara ett par veckor, tror jag. Men som jag minns det kom leveranser igång tämligen snabbt. Vid den här tiden och flera år senare hade vi ju något i Sverge som hette bergrumslagring. Man byggde alltså stora underjordiska cisterner för att beredskapslagra olja. Det lär ha varit ofantliga mängder bensin och dieselolja i dom. Efter Berlinmurens fall och slutet på Kalla Kriget ansågs det inte något behov av bergrumslagringen längre och det avvecklades.
1956 var nog bilparken i landet tämligen måttlig, men trots allt så kunde en störning i oljeländerna snabbt stoppa upp all oljeberoende infrastruktur.
Med dagens situation i Iran och deras vapenskrammel kanske det blir en repris igen? Kommer etanolen att gå "segrande ur striden?" Vi som har tagit ställning redan hoppas på det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: tis 12-03-13 11:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
nyfiken skrev:
I USA t.ex började man fundera på järnvägarna. Dom körde ju mest med dieseldrivna lok. Det fanns elektriska järnvägslinjer, men amerikaner kunde inte sätta sig in i tekniken med moderna ellok. Dom blev för tunga. ASEA fick då låna ut två RC-lok som amerikanerna fick studera. Det måste ha varit lyckat för 10-15 år senare fick ASEA även låna ut (sälja?) ett par X2000. (ASEA tillverkar inga tåg längre och SJ håller på att avveckla sig själv)


Jo, Aseas utlåning av lok till USA gav bra utdelning. De fick leverera elutrustning till en stor serie RC-liknande lok, AEM-7, som slutmonterades i en GM-fabrik därborta och som har körts i många år av järnvägsbolaget Amtrak.
Aseas tågtillverkning lever kvar men är numera såld till Bombardier.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: tis 12-03-13 18:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
Själv vänjer jag mig snabbt. Nu tycker jag att jag fyndar när jag tankar diesel för 14:40, då riktpriset är dryga 15. För ett år sedan hade 14:40 svidit.


Diesel kostar nu 14,99 kr/l hos Jet, det blir nog allt svårare att hitta fossilbränsle under 15 kr?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: fre 12-03-16 07:35 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Inte i Göteborg. Verkar vara någon form av priskrig här, :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: fre 12-03-16 07:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
nyfiken skrev:
Det här med bilfria söndagar minns jag också, men det var resultatet av ett tidigare Mellanösternkrig 1956. Då på hösten hade "vi", min far, just köpt och låtit installera oljeeldning. Det blev några nervösa dagar med frågetecken om olja och bensin och bilförbudet på söndagar varade nog bara ett par veckor, tror jag. Men som jag minns det kom leveranser igång tämligen snabbt. Vid den här tiden och flera år senare hade vi ju något i Sverge som hette bergrumslagring. Man byggde alltså stora underjordiska cisterner för att beredskapslagra olja. Det lär ha varit ofantliga mängder bensin och dieselolja i dom. Efter Berlinmurens fall och slutet på Kalla Kriget ansågs det inte något behov av bergrumslagringen längre och det avvecklades.
1956 var nog bilparken i landet tämligen måttlig, men trots allt så kunde en störning i oljeländerna snabbt stoppa upp all oljeberoende infrastruktur.
Med dagens situation i Iran och deras vapenskrammel kanske det blir en repris igen? Kommer etanolen att gå "segrande ur striden?" Vi som har tagit ställning redan hoppas på det.


Hear, hear!!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: tor 12-05-24 05:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Senaste nytt om diesel. Ransonering.

http://www.dn.se/debatt/dagens-energipo ... ansonering

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: tor 12-05-24 07:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
GL skrev:
Senaste nytt om diesel. Ransonering.

http://www.dn.se/debatt/dagens-energipo ... ansonering


INtressant, men han verkar inte ha så mkt till övers för etanol...:
Med utgångspunkt från dessa förhållanden är det intressant att studera resultaten av de politiska åtgärder som vidtagits och som planeras inom Sverige och EU. En tioprocentig inblandning av etanol för EU medför att efterfrågan och behovet av bensin minskar, men det faktum att etanolproduktionen kräver maskiner som använder diesel gör i stället att behovet av diesel ökar. :lol: :lol: :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: tor 12-05-24 09:56 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Exakt:

Citat:
Den situation som vi just nu har framför oss kräver bland annat en kraftig satsning på biogas. Det allra viktigaste för samhället är mat och mattransporter, och därför borde lantbruket stimuleras till att anpassa sin produktion för att bli självförsörjande på biogas. Vad jag vill se framför mig är inte en politik med piskor, nu krävs det ökade lass av morötter.


Vad är skillnaden för de fordon som används för att odla morötter om det blir biogas eller etanol?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: tor 12-05-24 12:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vi har alltså avslöjat en gaslobbyist....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kjell_Aleklett
Aleklett är aktiv inom Folkpartiet...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: tor 12-05-24 14:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ibland är det lite pinsamt och besvärande när personer som generellt sett borde vara mer pålästa, uttalar sig utan att ha "ordentligt på fötterna". Bussar som går på ED95 har funnits bortåt 30 år, och nyligen berättade SCANIA att dom hade börjat leverera lastbilar med ED95-motorer. Det har även setts bilder från Brasilien där skördemaskiner på sockerrörsfälten och lastbilarna kör på etanol. (SCANIA har fabriker i Brasilien)
Just nu hittar jag inte igen länkarna till detta, men den här kanske räcker en bit? http://www.sekab.se/biodrivmedel/story-ed95/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peakoil
InläggPostat: tor 12-05-24 14:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är iaf inte svårare att bygga (om) en traktor så att den går på etanol än att bygga (om) en för biogas.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011