Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 06:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-04-06 00:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Se The Economist:
http://www.economist.com/science/displaystory.cfm?story_id=10984681

Citat:
Diesel’s second coming

Apr 4th 2008
From Economist.com

--
In Europe, where petrol costs around $7 per gallon, lower taxes on diesel fuel—along with better mileage—have encouraged motorists to ditch their gas guzzlers for diesel sippers. Diesels now account for half of all new cars bought in Europe, and more than 30% of all cars on the road. In America, fewer than 3% of passenger vehicles are diesel powered.
---

Fact is, there’s a global shortage of the stuff. That’s why, shorn of tax breaks, diesel costs so much more than petrol. Over the past year, the average price of diesel in America has risen by 117%—twice as fast as petrol. While both carry the same taxes in America, diesel now costs 60 to 70 cents a gallon more than regular gas.

With spring in the air, factories, office, stores and homes in the chillier northern half of America will have started to turn down their oil-fired heating systems. Meanwhile, farmers and truckers (big users both of diesel fuel) are in the midst of their slackest season of the year. Couple that with an economy that’s lurching towards recession, and you would be excused for thinking the price of diesel—which comes from the same part of the barrel as heating oil—would now be falling.

Actually, if anything, it’s continuing to rise. That’s because of the burgeoning demand from Europe, China and India.

It doesn’t help that the catalytic crackers used by oil refineries in America are optimised to produce as much petrol as possible—typically about 50% of every barrel. Diesel accounts for only 15% of the rest, with the balance used to produce heating oil, jet fuel, heavy fuel, liquid petroleum gas, asphalt and other products.

Refineries in Europe and elsewhere tend to use hydrocrackers that produce 25% petrol and 25% diesel. They would like to produce more diesel than they currently do, but that would mean producing even more petrol than they need. At present, they export their surplus to America.

---

Meanwhile, back at the pump in America, diesel currently costs 20% more per gallon than regular petrol. When that premium reaches 35%, the difference in fuel efficiency will equal the difference in price—and there will be no economic reason to make the switch. Some reckon that day is only a few years away.



Det känns lite vågat att köpa dieselbil med tanke på bränslebristen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 21:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
36,7% av de nysålda bilarna var i mars dieselbilar. Jag begriper inte varför.

1. Det är samma skit som innan. Varken bättre eller sämre för miljön, med undantag för att en del partiklar fångas upp i en modern personbilsdiesel.

2. Dieseln har samma ursprung som bensin, det vill säga olja, som kommer att ta slut någon gång. När tvistar de lärde om.

3. Dieselpriset bara stiger och stiger, på grund av ökat världsmarknadspris och på grund av höjda skatter.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-06 21:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
I Norge står dieselbiler nå for ca. 75% av nybilsalget. For min del kan dieselprisen skyte til himmels.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 03:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag tycker det är intressant att man i europa har optimerat raffenanderierna för diesel (25% diesel, 25% bensin). Fast då får man ju mindre bensin också. Undrar vad annat man får mer av också. I USA är det ju tvärt om, där har man optimerat för bensin (50% bensin, 15% diesel). Det skeppas ju en del bensin ifrån europa till USA.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-07 07:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
25/25 är väl i princip optimerat för bensin. Diesel ligger ju lite lägre ner i "näringskedjan" så man bör kunna få ut betydligt större mängder diesel ur råoljan jämfört med bensin, om man skulle optimera endast för en av dom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-11 17:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.e24.se/pengar24/shopping/pri ... 309335.e24

Citat:
Rekordhöga dieselpriser

Det officiella riktpriset på diesel har för första gången stigit över 13 kronor per liter. På bara ett år har priset gått upp med över 20 procent, och prisskillnaden mellan diesel och bensin är också större än någonsin.


Bra nyheter :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-11 19:08 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
13.29 i Bollebygd...

Med dessa priser kommer inte fattiga ha råd att plöja med sin traktor eller köra sina barn till skolan! Bojkotta diesel nu!!!

Seriöst, dieselpriset är en stor komponent i jordbrukets kostnader.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-04-11 20:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MagnusH skrev:
13.29 i Bollebygd...

Med dessa priser kommer inte fattiga ha råd att plöja med sin traktor eller köra sina barn till skolan! Bojkotta diesel nu!!!

Seriöst, dieselpriset är en stor komponent i jordbrukets kostnader.


Precis, dags att börja tänka om Collin, Wallner m fl, kanske en artikel som börjar så här skulle passa.

Citat:
Din snåla diesel dödar

Dyr diesel gör att fattiga i Afrika svälter

Inte bara vi mår dåligt av den dåliga luften, pga dieselavgaserna nu hotas många fattiga länders ekonomi av de höga dieselpriser.



Bensin och dieselpriset påverkar nämligen mångas U-länders ekonomi, många fattiga länder lånar idag till sin oljekonsumption fick jag höra vid föredraget med utveckling i tanken.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011