Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 18-08-18 03:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-10-21 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3223
Ort: Hässleholm
Citat:
Högre oljepris leder till ökade utsläpp
Färjebolagen väljer billigare och smutsigare olja
Publicerad 20 oktober 2008 - 18:02
Uppdaterad 20 oktober 2008 - 19:23

De sydsvenska färjorna blir allt mindre miljövänliga. I takt med att oljepriset stigit har rederier börjat köra på billigare, mer svavelhaltig olja.

Nyligen bytte Stena Line till ett mindre miljövänligt bränsle på linjerna mellan Karlskrona och Gdynia och Trelleborg och Travemunde.

- Tyvärr är vi tvungna att kompensera oss för det höga oljepriset, säger Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line.

Trelleborgs kommunalråd Ulf Bingsgård (m) är besviken.

- Vi har ju båtarna mitt i stan och det här kommer självklart att påverka luften.

När TT Line redan förra året bytte till ett billigare mer svavelhaltigt bränsle visade mätningar att Trelleborgsluften genast försämrades. Kommunen fick då rederiet att köra på den miljövänligare marindieseln när båtarna ligger vid kaj.

- Men vi ligger ändå farligt nära gränsvärdet för det tillåtna, säger Ulf Bingsgård (m). Skulle luften försämras ytterligare får vi ta till lagliga medel och tvinga rederierna att förse båtarna med avgasrening. Det blir betydligt dyrare för dem än ett mindre svavelhaltigt bränsle.

Enligt Joakim Kenndal har Stena Line ökat sina bränslekostnader med 700 miljoner under förra året. Då körde man på bränsle med 0,5 procents svavelhalt. Nu väljer man ett billigare alternativ som innehåller 1.0 procent svavel.

- Skulle våra kunder vara beredda att betala för den här miljöprofilen skulle vi gärna fortsatt, säger Joakim Kenndal.

Dagens tillåtna gränsvärde är 1,5 procent så än så länge håller sig Stena Line väl inom gränserna för det tillåtna. Inom de närmaste åren skärps dock reglerna och 2015 sänks gränsvärdet dramatiskt till 0.1 procent för fartyg som trafikerar Östersjön.

Men innan dess vill Stena Line försöka hämta igen en del av de 700 miljonerna.

- Jag tror alla inser hur svårt det är att balansera ekonomi och ekologi, säger Joakim Kenndal.

Rederierna konkurrerar om kunderna och de skånska hamnarna konkurrerar också med varandra. De två polska rederier som angör Ystad använder båda två bränsle med omkring 1.4 procent svavel. De ligger således strax under det tillåtna gränsvärdet.

Trelleborgs kommunalråd Ulf Bingsgård (m) önskar mer hjälp från staten.

- Jag efterlyser initiativ från regeringen så att vi kan få samma regler för alla.


http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... pos=lasMer

_________________
ÖRKELLJUNGA UTBILDNINGSCENTRUM
Den lilla skolan med de stora möjligheterna


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011