matsuda skrev:
Det enda lilla möjliga problemet med etanol är väl att hög kompression också är frestande för oss som vill få ned förbrukningen. Temperaturen är kanske något mindre vid etanoldrift men kväveoxider är ju nåt som har sin bas i själva luften. Det vill säga oavsett bränsle skapas skiten om man utsätter luften för hög temperatur och tryck. Det som dock verkar vara positivt med etanol är att det i alla fall enligt karlmb, tål mer EGR. Det är ju ett ju bra sätt att få ner högsta förbränningstemperaturen och begränsa NOx. Att etanol i en ottomotor ger mindre kväveoxid-utsläpp än diesel i en dieselmotor är i all fall någonting jag övertygad om, och i etanolkonverterade lastbilar med dieselmotorer etc kör man väl med DeNOx-katalysator?
De ökade NOx som kommer av maximering av kompressionen i en etanol-otto, är på en helt annan skala än de mängder som kommer från en effektivitetsoptimerad diesel.
Och i tillägg till det är det enklare att rena bort i en billig de-NOx kat utan urea insprutning pga de mindre mängderna samt att man inte alltid måste köra på stort luftöverskott när de.noxen behöver regenereras.
NOxbildning i en etanolmotor är inget problem helt enkelt.
Tom utan kat är de på en kanske acceptabel nivå.
Ska man resonera som Hådell är de det ju helt klart...
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.