Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 04:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dieseln och dess avgaser
InläggPostat: ons 09-02-25 20:03 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Är den enda anledningen till att folk hyllar dieseln pumppriset samt låga förbrukningen? Jag får andningproblem så fort jag går förbi en dieselbil på tomgång, och får svårare att andas när jag kör bakom en dieselbil. Vad är det för utsläpp som är så stickande? Jag vill inte påstå att förbränningen i min E85-konverterade bil är perfekt. Det luktar något sött aldehyd-alkoholblandat, men inte så mycket efter luftfilterbytet. (Problemet är nog framför allt att avgaserna inte passerar katalysatorn eftersom avgassystemet för närvarande läcker). Förbränningen från bensindrivna bilar är inte heller perfekt men jag känner mindre problem om jag inhalerar luft bakom en bensinbil när jag står på kundparkeringen än om det hade varit en dieselbil.

Dieselbilar släpper ut väldigt mycket kväveoxider vad jag har förstått, men fortfarande hyllas bilen för att den är så effektiv. Även om fossila koldioxidutsläppen minskas, så görs ju det på bekostnad av naturen som får lida av surt regn. Jag är medveten om att delar av kväveoxiderna deltar i en reaktion med ozonet för att få tillbaka det till syre, men är inte den egentliga källan till problemet för hög förbränningstemperatur (och för hög kompression)?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 20:40 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Kväveoxider är en källa för luftrörsproblem såsom retningar, astma och cancer.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 20:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Jo, det inneboende problemet med dieselprocessen är dels de höga trycken /temperaturerna från kompressionen som krävs, dels den våldsamt snabba, lokala droppförbränningen under den/de korta insprutningen(arna).
Inget som alltså behövs i en Ottomotor.
Men med etanol kan många av dieselns emissionsproblem också elimineras, även om problemet med en bra NOx-reducering återstår pga det ständigt stora luftöverskottet som gör en bra NOx-katalysator svår att skapa.

Frågan som kvarstår blir bara varför man ska bygga en motor som kan klara de stora krafterna och påfrestningarna i diesel när en högpresterande, sann etanol-otto ju kan bli lika effektiv , fast med mindre dimensioner och större varvtalsregister...
Och detta med de betydligt effektivare de-NOX katalysator som flera bilar redan idag har installerade (direktinsprutade Otto).

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-02-25 20:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
matsuda skrev:
men är inte den egentliga källan till problemet för hög förbränningstemperatur (och för hög kompression)?


Hög kompression (= hög temp) + syreöverskott som dieseln jobbar med ger höga halter NOx.

ED95 borde sänka tempen och därmed kanske även NOx något.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-02-25 21:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
aryan skrev:

ED95 borde sänka tempen och därmed kanske även NOx något.

/Aryan


Givetvis blir det bättre!! Och sot försvinner också.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 21:03 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Det enda lilla möjliga problemet med etanol är väl att hög kompression också är frestande för oss som vill få ned förbrukningen. Temperaturen är kanske något mindre vid etanoldrift men kväveoxider är ju nåt som har sin bas i själva luften. Det vill säga oavsett bränsle skapas skiten om man utsätter luften för hög temperatur och tryck. Det som dock verkar vara positivt med etanol är att det i alla fall enligt karlmb, tål mer EGR. Det är ju ett ju bra sätt att få ner högsta förbränningstemperaturen och begränsa NOx. Att etanol i en ottomotor ger mindre kväveoxid-utsläpp än diesel i en dieselmotor är i all fall någonting jag övertygad om, och i etanolkonverterade lastbilar med dieselmotorer etc kör man väl med DeNOx-katalysator?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 21:06 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
J.K Nilsson skrev:
Kväveoxider är en källa för luftrörsproblem såsom retningar, astma och cancer.

J.K Nilsson
Misstänkte det, det kan ju bilda en bas när det löser sig med vatten, som sedan kan gå över till salpetersyra HNO3, vilket står för en del av det sura regnet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 22:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Till saken hör ju att för en given miljöklass (t ex Euro IV) tillåts betydligt högre NOx-utsläpp för dieslar än för bensin- och etanoldrivna bilar. Det är ett tydligt bevis för att det är betydligt svårare att hålla ner NOx från en dieselmotor...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 23:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Det störande är att "bilkunniga" skribenter, som låtsas bry sig om miljön, inte verkar reflektera alls över detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 23:41 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Jo men snoret blir inte svart och det är kanske det första man tänker på. När du säger det så upplevde jag faktiskt mindre stickande lukt från dieseldrivna "jeepneys" i filippinerna, och där sprutade det minsann ut svart rök ur avgasrören.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 00:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Men Vägverkets "miljöexpert" som var ansvarig för utredningen om etanolkonverteringen och gjorde ett stort nummer av att den BTR konverterade Skoda hade något för höga NOx utsläpp säger redan i 2005

http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=14503

Citat:
Politikernas satsning på etanol är dum och kortsiktig


Citat:
Mängden etanol som fordonsbränsle bör ökas, är Olle Hådells åsikt, men det sker enklast genom att öka inblandningen i bensin.
- Etanolbilen är bra, men mest som ett pedagogiskt exempel. Den visar på att det går att skapa en framtid utan fossila drivmedel. Även om den framtiden förmodligen inte finns i etanol.
- På kort sikt är det vikigt att stödja en utveckling mot energieffektivare motorer. Då är dieselmotorn ett bra alternativ eftersom den är effektivare än bensinmotorn.
Dieselmotorn är inte problemfri eftersom den ger upphov till mer partiklar och större utsläpp av kväveoxider. Partiklar är dock enligt vägverkets tester inte längre ett problem för bilar med modern teknik.
- Vi har testat dieselbilar med partikelfilter. Inte under några förutsättningar släppte de ut mer partiklar än en bensinbil, säger Olle Hådell.

Dessutom är en omsvängning på gång när det gäller inställningen till kväveoxider.
- Vi är på väg att värdera ner kväveoxiderna som hälsofara. Det krävs väldigt höga halter för att utsläppen ska påverka människors hälsa, halter som bara uppstår i vissa tunnlar.
Kväveoxider är ett problem för övergödningen men det finns, anser Olle Hådell, enklare metoder att komma åt det problemet än att ge sig på biltrafiken.

Det är inte ett frisläppande av kraven som Olle Hådell förespråkar. Gränsvärdet för utsläpp bör även i fortsättningen successivt skärpas, men takten kan komma att bli betydligt långsammare.
- Partiklarna måste ha högsta prioritet.
Utsläpp av kväveoxid och partiklar står i ett motsatsförhållande. Om motorns förbränning optimeras för små mängder partiklar ökar halten kväveoxid och vice versa. Genom att sätta fokus enbart på partiklar blir det enklare att nå tuffa utsläppsmål.
Miljöbilar är, enligt Olle Hådell, inget självändamål. De är mest intressanta som exempel på vad som är möjligt att åstadkomma. Den tekniska lösningen är inte det primära utan enbart hur stora utsläppen av koldioxid är. Därför anser han att bilar drivna av fossila bränslen mycket väl kan klassas som miljöfordon förutsatt att de har låga koldioxidutsläpp.
- Möjligheten för bensin- och dieselbilar att klassas som miljöbilar kommer att vara en morot för tillverkarna att göra dem mer energieffektiva.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-26 16:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
matsuda skrev:
Det enda lilla möjliga problemet med etanol är väl att hög kompression också är frestande för oss som vill få ned förbrukningen. Temperaturen är kanske något mindre vid etanoldrift men kväveoxider är ju nåt som har sin bas i själva luften. Det vill säga oavsett bränsle skapas skiten om man utsätter luften för hög temperatur och tryck. Det som dock verkar vara positivt med etanol är att det i alla fall enligt karlmb, tål mer EGR. Det är ju ett ju bra sätt att få ner högsta förbränningstemperaturen och begränsa NOx. Att etanol i en ottomotor ger mindre kväveoxid-utsläpp än diesel i en dieselmotor är i all fall någonting jag övertygad om, och i etanolkonverterade lastbilar med dieselmotorer etc kör man väl med DeNOx-katalysator?


De ökade NOx som kommer av maximering av kompressionen i en etanol-otto, är på en helt annan skala än de mängder som kommer från en effektivitetsoptimerad diesel.
Och i tillägg till det är det enklare att rena bort i en billig de-NOx kat utan urea insprutning pga de mindre mängderna samt att man inte alltid måste köra på stort luftöverskott när de.noxen behöver regenereras.
NOxbildning i en etanolmotor är inget problem helt enkelt.
Tom utan kat är de på en kanske acceptabel nivå.
Ska man resonera som Hådell är de det ju helt klart...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-03-14 02:06 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Ordnung skrev:
Teorin som kom fram förra året är ju att partikelfiltret tar bort de stora partiklarna så att de små partiklarna inte har något att klumpa fast sig på och därför blir de små partiklarna fler i avgaserna. Och det är dessa som är hälsovådliga eftersom de går längre ner i lungalveolerna.

Det låter osannolikt, ett partikelfilter är förhållandevis tätt så det borde finnas större filteryta att fästa mot jämfört med vad det finns större partiklar som fastnar i filtret.

Lite BS-signaler sänder den förklaringen.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011