Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gasdrift av fartyg
InläggPostat: ons 09-12-23 23:09 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Citat:
Inom några år kanske vi får se de första gasdrivna fartygen i Östersjön och Nordsjön. Allt fler svenska rederier börjar intressera sig för att gå över till gasdrivna fartyg för att klara de hårdare utsläppsmålen som börjar gälla om några år


SR

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-24 11:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I befintliga dieslar borde man kunna blanda LPG (motorgas) eller DME och diesel/tjockolja för att få ner utslppen av t ex sotpartiklar, den kombination används även i bilar.

Annars borde väl fasta biobränslen som t ex pellets -> ångurbin vara ett utmärkt och klimatneutralt drivmedel för båtar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-18 19:42 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 15:17
Inlägg: 59
Ort: Kalmar
När jag jobbade i handelsflottan hörde jag om sådana planer men då låg det bara på konceptplanet. Vet inte om det kommer bli så populärt inom sjöfarten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-23 20:57 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 15:17
Inlägg: 59
Ort: Kalmar
Har rotat runt lite och troligen blir det nog att man installerar en gasdriven turbin som producerar el som driver propellerna. Alltså ett gas-elektriskt system.

Mitt största bekymmer är tillgången på gas, jag kan säga att färjan MS Skåne som går mellan Trelleborg och Rostock tar varje gång den kommer in i trelleborg och slurpar i sig en tank bil med släp i bränsle och det är bara för turen fram och tillbaka, hur mycket bränsle en tankbil med släp har kommer jag dessvärre inte i håg med jag kan gissa på en 30 kubik (rätta mig mer än gärna). Så vitt jag kommer ihåg så är bränsleförbrukningen för gas högre än för tjockolja/diesel så det kommer bli en rejäl omgång gas att tanka varje gång MS Skåne kommer in.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-23 21:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Antalet tankbilar som fyller upp färjan per tur är helt ointressant.

Vad som betyder något är mängden fossil koldioxid (och ekvivalenter) per resa. Och övriga utsläpp förstås.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 19:20 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 15:17
Inlägg: 59
Ort: Kalmar
Dr. Mabuse skrev:
Antalet tankbilar som fyller upp färjan per tur är helt ointressant.

Vad som betyder något är mängden fossil koldioxid (och ekvivalenter) per resa. Och övriga utsläpp förstås.


Nja du har delvis rätt men du får tänka på hur lång tid tar det att ta ombord den mängd bränsle som behövs, ett rederi är MYCKET angelägen om att deras tidtabell inte rubbas och vill helst inte lägga till tid. Tänk på att en kajplats kostar pengar när den används och en förlängning av tiden i hamn betyder en allvarlig rubbning av regelbundenheten i tidtabellen.

Jag har själv varit med om att man bara hunnit komma in i hamn och kopplat in bunkerlinan, tömt tankbilen och sedan iväg igen. Det fanns bara marginal för förseningar på mindre än 5 min.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-02-11 14:34 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-15 15:17
Inlägg: 59
Ort: Kalmar
Jag hittade den här artikeln på Svensk Sjöfarts Tidnings Hemsida: http://www.shipgaz.se/nyheter/

Citat:
Mols-Liniens snabbfärjor byggs om för LNG
SST-RINGKØBING. Mols-Linien A/S har beslutat att satsa omkring DKK 150 miljoner på ett stort ombyggnadsprojekt där man ska bygga om sina tre snabbfärjor till LNG-drift. Det kommer att kosta omkring DKK 40 miljoner, plus några extramiljoner, att bygga om färjorna Max Mols (dieselmaskineri), Mie Mols och Mai Mols (båda med turbindrift) för att de ska kunna bränna LNG istället för vanlig dieselolja. Återstående DKK 100 miljoner i projektet öronmärks för en stor anläggning för lagring av den flytande naturgasen samt ett bunkringssystem vid kaj.
– Vi vill vara mer miljövänliga i vår färjeservice, säger Preben Wolff, vd för Mols Linien och tillägger:
– Genom att byta till LNG minskas CO2-utsläppen med 30 procent, NOx-utsläppen med 40 procent och svavelutsläppen försvinner helt.
Mols-Linien förväntar sig att ombyggnadsprojektet ska vara klart 2011.
Publicerad: 2010-02-11 14.25


Jag måste erkänna att jag trodde att Stena skulle vara först ute med något sånt, dom har ju pengarna för den här typen av projekt men starkt att våga ge sig på något sånt här för ett litet rederi.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011