Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-03-20 12:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4996616

lördag 03 mars kl 10:22 , Ekot skrev:
Miljömonistern Lena Ek vill stoppa utvinning av olja och gas i Arktis se

Miljöminister Lena Ek vill se ett stopp för utvinning av olja och gas i Arktis. Det sa hon i Ekots lördagsintervju i dag. Det beskedet går stick i stäv mot vad utrikesminister Carl Bildt tidigare har sagt.

I och med att isarna smälter i Arktis blir området allt mer lättillgängligt för olja och gas-exploatering.
Intresset är stort från de omkringliggande länderna då 25 procent av världens oupptäckta reserver av olja och gas beräknas finnas där.

Sverige är nu ordförande i Arktiska rådet där alla länder runt området är samlade och i samband med ordförandeskapet har utrikesminister Carl Bildt gjort klart att han inte driver ett förbud mot olja och gas-exploatering.

Trots utvinningens påverkan på klimatet och riskerna för den känsliga miljön i området.

Men i Ekots lördagsintervju ger nu miljöminister Lena Ek ett annat besked.

På frågan om hon vill ha ett stopp för utvinning av olja och gas i Arktis så svarar hon så här.
– Ja, Centerpartiets åsikt är att vi inte vill ha detta och jag försöker då som miljöminister att komma så nära det målet som möjligt.

Men det är olika besked från regeringen? I en interpellationsdebatt i riksdagen ville utrikesminister Carl Bildt inte ställa sig bakom ett moratorium mot olja och gasutvinning i Arktis vilket man skulle kunna driva nu när Sverige är ordförande i Arktiska rådet? Vem är det som bestämmer i den här frågan?

Jag har ansvar för miljöfrågorna, han ansvarar för de utrikespolitiska frågorna, svarar Lena Ek.

Vem har sista ordet?

– Det förhandlar vi om i alliansregeringen och alla fyra partier har en röst i den förhandlingen, men han är ju lika medveten som jag om vilket rättsystem man ska hänga en sådan diskussion på, svarar Lena Ek.


Verkar som Bildt -vars kopplingar till oljebolag är kända- har vunnit maktkampen i regeringen och kör över miljöminister Ek. I ett skriftligt svar till Helena Leander (mp) och Jens Holm (v) skriver Bildt att det är han som har ansvaret för frågor om Arktis i regeringen, och hänvisar till en tidigare debatt mellan honom och Jens Holm där Bildt inte uttrycker någon vilja att arbeta för ett förbud mot oljeborrning i Arktis.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... n_GZ12455/

Citat:
Förbud mot olje- och gasutvinning i Arktis
den 19 mars

Svar på frågorna

2011/12:451 Utvinning av fossila bränslen i Arktis

2011/12:455 Förbud mot olje- och gasutvinning i Arktis

Utrikesminister Carl Bildt

Helena Leander har frågat mig om jag avser att ta initiativ till att tydliggöra regeringens linje i fråga om utvinning av fossila bränslen i Arktis.

Jens Holm har frågat miljöministern om hon avser att ta initiativ till ett förbud mot olje- och gasutvinning i Arktis.

Arbetet inom regeringen är så fördelat att det är jag som ska svara på frågan. Jag har valt att besvara båda frågorna i ett sammanhang.

Jag har i riksdagen den 16 december 2011 redan utförligt tydliggjort regeringens linje i frågan. Det skedde i samband med att jag svarade på Jens Holms interpellation om ett moratorium för olje- och gasutvinning i Arktis. Jag hänvisar till mitt svar i det sammanhanget.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011