Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-11-03 10:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kia/Hyundai är lite i blåsväder, deras uppgivna förbrukning stämmer inte enligt EPA:

http://www.greencarcongress.com/2012/11 ... 21102.html

Verkar vara ett allmänt fenomen, även i Europa, Sverige. Ett till ex med Ford Focus:

http://www.vibilagare.se/test/biltester ... 031?page=1

Citat:
Vid sluttankningen visade det sig att vi gjort av med i snitt 7,1 l/100 km, trots i huvudsak mycket försiktig körning. Det är nästan 50 procent (!) mer än vad som anges officiellt och då blir man förstås gruvligt besviken.


Allt för många recensioner görs utan att man har mätt förbrukningen och då är det lätt att tro att framstegen på motorsidan är lite större än vad de egentligen är. 50% mer är väldigt mycket..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-11-04 17:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det börjar kanske hända saker nu:

http://www.aftonbladet.se/bil/article15718563.ab

Citat:
Resultaten på de tio bilar, fem diesel och fem bensinbilar, som ingick i undersökningen var mellan 20 och 54 procent högre när det gäller bränsleförbrukning.
– Vi har mätt bränsleförbrukning på exakt samma sätt som biltillverkarna. Men vi har inte optimerat bilarna och förutsättningarna som tillverkarna gör, som till exempel använder proffsförare för att få fram lägre förbrukningsvärden när de testar bilarna, säger Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto motor & sport.
De fem bensinbilarna var i snitt 26 procent törstigare och dieselbilarna 36 procent.

Till exempel var Fiat Punto 39 procent törstigare jämfört med den officiella siffran och Volvo V70 1,6D Drive 28 procent.
De som avvek minst var Citroën C1 och Dacia Sandero med elva procent.


11% tycker jag är helt godtagbart, allt över 20% är dåligt och dieselbilarnas siffror är väl i princip lurendrejeri som jag ser det. 0.5l/mil blir 0.7l/mil i verkligheten.

Citat:
Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, tycker inte att konsumenterna luras. Han berättar bland annat att tillverkarna inte har ljuset, elbackpeglar och ingen rumpvärme på under testerna.
Mätningarna görs i laboratorium, det är reglerat hur man ska mäta enligt EU-direktiv. Det är lika för alla tillverkare i hela Europa. Men vi har inga problem med att införa en världstandard där man mäter i verklig trafik, bara man fortsätter jämföra äpplen med äpplen och päron med päron, säger han.


En spännvidd på 11 till 54% indikerar väl att mätningarna är rätt dåligt utförda hos de olika tillverkarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-11-05 13:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I Nederländerna finns relativt många plug-in hybrider pga skatteförmåner. NOS (motsvarande SVT/SR) har låtit göra en inventarisering av verklig förbrukning av Prius plug-in och Opel Ampera, I snitt förbrukar bilarna 80% mer än fabriksuppgifterna!

Se http://nos.nl/artikel/436876-stekkerhyb ... uinig.html

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-11-05 15:23 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Bästa förbrukningssiffrorna var 1 liter per 25 mil för Amperas del ock 0,5 liter per 10 mil för Priusen. Det man ser att för laddhybridbilar så blir skillnaden större mellan lägsta förbrukningen och den högsta bland användarna jämfört med vanliga bilar beroende på användningen av bilarna.
För DN så är snittförbrukningen 1,5l/ 100 km ca: för deras laddbara Prius. Och för Vi bilägares del har förbrukningen varierat från nästan inget bränsle alls till rätt stor förbrukning för deras olika användare med Ampera beroende på användningen, eller körmönster.
Tur att Ford Focus var en dieselbil för om den varit en bensinbil skulle förbrukningen legat nära eller strax över litern per mil eftersom dieselbilar är 20-30% snålare än bensinbilar enligt Bertil Molden i Bil Sweden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-11-06 06:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
I USA verkar man har förstått problematiken och där måste man också ange förbrukningen när man endast kör på bensin:

http://www.epa.gov/carlabel/phevlabel.htm

98 MPGe/38 MPG (endast bensin). Sen har dom även en lista med MPG samt elförbrukning beroende på hur långt man har kört mellan varje laddning. Verkar hyfsat genomtänkt måste jag säga.

Sen kan förstås dessa siffror också vara exakt lika fel som för bilar med endast förbränningsmotor. Det där tror jag är Chevy Volt 2012 siffror (2011:an har 37 MPG) och den drar i så fall 0.6 l/mil när batteriet är urladdat. Detta verkar vara hyfsat korrekt trots allt:

http://www.popularmechanics.com/cars/al ... ange-tests

Citat:
Fuel Economy

In addition to measuring EV range, we also recorded the fuel use when the car was in its “charge sustaining" mode. In other words, we computed the fuel economy after the battery was depleted, both on our city loop and the highway trip. In the city, we recorded 31.67 mpg and achieved 36.0 mpg on the highway. If we factor in the distance traveled on the battery's energy the fuel economy jumps to 37.5 mpg city and 38.15 mpg highway.

Read more: Chevy Volt Range Calculation - Fuel Economy Test on Chevy Volt - Popular Mechanics


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-11-06 13:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
om Chevvy Volt skrev:
In addition to measuring EV range, we also recorded the fuel use when the car was in its “charge sustaining" mode. In other words, we computed the fuel economy after the battery was depleted, both on our city loop and the highway trip. In the city, we recorded 31.67 mpg and achieved 36.0 mpg on the highway.


31.67 mpg = 0,74l/mil (stan)
36.0 mpg = 0.65l/mil (landsväg)

Bra, men inga revolutionerande bra siffror med seriehybrid-driften.

AB artikel om verklig förbrukning är egentligen gjort av Automotor & Sport
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... brukningen

Kul att se att en flexifuelbil — Dacia Sandero 1,6 HI-FLEX — är den som har minsta merförbrukning (11% liksom Citroen C1 bensin)!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-11-06 15:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
31.67 mpg = 0,74l/mil (stan)
36.0 mpg = 0.65l/mil (landsväg)

Bra, men inga revolutionerande bra siffror med seriehybrid-driften.


Det stämmer, ska man köra den till stor del som hybrid så kan man nog fundera på en Prius istället. Värt att notera är väl att GM hävdar att de skulle kunna få ner förbrukningen en hel del om de fick varva motorn lite mer men för att hålla nere ljudnivån (komforten) så var man tvungen att ligga där man gör. Men jag skulle aldrig köpa en Volt om jag inte kunde köra den nästan uteslutande på el i min dagliga körning. Och 0.65 vid landsvägskörning är trots allt rätt ok för en bensinbil.

Citat:
Kul att se att en flexifuelbil — Dacia Sandero 1,6 HI-FLEX — är den som har minsta merförbrukning (11% liksom Citroen C1 bensin)!

/Aryan


Ja helt klart är väl att dagens dieselbilar är de största bovarna i detta drama. Även om nyare bensinmodeller verkar gå åt samma håll. Kan det vara så att downsizing (liten motor + turbo) trenden ger mer resultat på pappret än i verkligheten ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-09 16:21 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Samma undersökning, men återgivet av en annan tidning.

Din bil drar mer soppa än du tror
Gung, gung. Som ett litet barn som träder in i sömnens underbara värld har vi bilköpare vaggats in i en verklighet – där vi trott att vi är miljövänliga. Det är bara en sak. Det är fel.
Svenska Dagbladet. 9 november 2012 kl 06:34
Läs mer: http://www.svd.se/naringsliv/motor/din- ... 653396.svd


Det här är ju allmänt känt, men det är ju bra att någon ”megafon” berättar om det så att det hörs tydligare hos berörda beslutsfattare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-11-10 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
Allra längst från verkligheten var en bensindriven Audi A5 som drog hela 54 procent mer i stadstrafik än vad som framgår i den ärtiga säljbroschyren.


En Audi 1.8 TFSI manuell drar 0.49 landsväg, 0.75 i stadskörning. Skulle i så fall bli 1.1 l/mil i deras test.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-11-10 12:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
om Chevvy Volt skrev:
In addition to measuring EV range, we also recorded the fuel use when the car was in its “charge sustaining" mode. In other words, we computed the fuel economy after the battery was depleted, both on our city loop and the highway trip. In the city, we recorded 31.67 mpg and achieved 36.0 mpg on the highway.


31.67 mpg = 0,74l/mil (stan)
36.0 mpg = 0.65l/mil (landsväg)

Bra, men inga revolutionerande bra siffror med seriehybrid-driften.

AB artikel om verklig förbrukning är egentligen gjort av Automotor & Sport
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... brukningen

Kul att se att en flexifuelbil — Dacia Sandero 1,6 HI-FLEX — är den som har minsta merförbrukning (11% liksom Citroen C1 bensin)!

/Aryan
Att Volt/Ampera har en så hög förbrukning beror till en del på att den är en mycket tung bil med en helt vanlig bensinmotor, den har även sämre har aerodymamik vilket inte gynnar förbrukningssiffrorna jämfört med Priusen.
Priusen i DN är nu nere i 1,3l/ 100km och förbrukar 4,9/ 100 km i ren bensindrift i 120 km/h enligt bloggen.

http://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/kategori/allmänt/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-11-10 15:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Att Volt/Ampera har en så hög förbrukning beror till en del på att den är en mycket tung bil med en helt vanlig bensinmotor, den har även sämre har aerodymamik vilket inte gynnar förbrukningssiffrorna jämfört med Priusen.


Sen är Volt om inte en ren seriehybrid så ändå mer åt det hållet än parallellhybrid. Prius har en CVT låda. Bara det står nog för en hel del av skillnaden, även om förstås aerodynamik och högre vikt pga av ett betydligt större batteri (4.4 vs 16 kWh) nog gör sitt också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-12-09 07:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Tar upp denna artikel igen:

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... en/?page=2

Om vi då tar den värsta syndaren på bensinsidan, Audi A5 Coupe så kan vi roa oss att jämföra EPA med våran körcykel, 211 hk TFSI med manuell sexväxlad låda:

http://autos.aol.com/cars-Audi-A5-2013/ ... elpg&flv=1

http://audipdf.h-kan.se/archivedfiles/A ... 201209.pdf

EPA: 0.73/1.06
Sverige: 0.51/0.83

Som jämförelse tar vi en hybrid, Prius:

EPA: 0.49/0.46 (mindre vid stadskörning)
Sverige: 0.39/0.37

Det är alltså en rätt markant skillnad mellan våran körcykel och EPA. Nu säljs det inte så många dieselvarianter i USA, även om det blir fler och fler varje år. Men en av de som funnits längst är väl VW Jetta:

VW Jetta TDI, 140 hk, 6x manuell:

EPA: 0.56/0.78
Sverige: 0.41/0.61

Det är 36% skillnad vid stadskörning, 28 % skillnad för landsvägskörning. Tar vi ex Skoda Octavian från automotorsport testet så drog den 38% mer vid stadskörning, 20% mer vid landsvägskörning. Av det kanske man kan dra slutsatsen att EPA är rätt nära verkligheten, åtminstone om man jämför med svenska körcykeln. Det stämmer också rätt bra med vad man läser på ex green.autoblog, kommentarer. Många som kör på EPA, ofta under t.o.m.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011