Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-11-22 12:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-08-26 07:15 
Offline

Blev medlem: sön 12-08-26 05:49
Inlägg: 4
Hej. Sökte i forumet men kunde inte hitta denna postad innan http://www.race-cardrivers.com/Shell%20Opel.htm

Bild

Tycker det verkar väldigt intressant om det funkar så bra som dom påstår, undras så fall om samma teknik skulle fungera med andra bränslen till exempel E85?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-26 22:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
0,06liter/mil? Det tror jag inte en sekund på. Speciellt inte med ett sådant chassie. Möjligtvis med segel, medvind och halvstorm.


:lol:

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 07:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Extremt konstig dokumentation de hade på den hemsidan...
Hur många cylindrar var i bruk under testet? Det såg ut som en inpackad rak sexa, inpackad i asbestmattor..?
En gräsklipparförgasare har visst använts.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 09:33 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
Dr. Mabuse skrev:
0,06liter/mil? Det tror jag inte en sekund på. Speciellt inte med ett sådant chassie. Möjligtvis med segel, medvind och halvstorm.


:lol:

möjligen i 0.4 km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 11:00 
Offline

Blev medlem: sön 12-08-26 05:49
Inlägg: 4
Det är nog inget fartmonster precis :)

Det finns fler teorier om förvärmt bränsle om man googlar runt lite, minns en artikel i bilsport om en kille som hade uppfunnit nåt liknande, en motor som tog lite bränsle och på köpet blev starkare. Det är ca 27 år sen så vet inte om de går och luska fram artikeln nånstans.

Här är en youtube länk på Opeln http://www.youtube.com/watch?v=EDsqLLiHgX0


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 13:22 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
en modern diesel drar c.a. 5l/tim i landsvägsfart och effekten är c.a. 15kw.
5L = 50kwh energi.
det blir c.a. 33% verkningsgrad.
så med 100% verkningsgrad borde den dra 0.16L/mil.
så vid 50km/h kanske 100% verkningsgrad motsvarar 0.06l/mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 13:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
micra skrev:
Det finns fler teorier om förvärmt bränsle om man googlar runt lite, minns en artikel i bilsport om en kille som hade uppfunnit nåt liknande, en motor som tog lite bränsle och på köpet blev starkare. Det är ca 27 år sen så vet inte om de går och luska fram artikeln nånstans.

Antagligen några av "Smokies" turbo-byggen. Jag kommer ihåg att jag läste om honom i motortidningar på 80-talet.
Men det förändrar inte ge grundläggande fysiska och kemiska lagarna. Friktion i motor, drivpaket och luft driver upp förbrukningen. Och det finns bara en begränsad mängd kemisk energi i bränslet. Och bara en del av den kan tillgodogöras i en ottomotor (eller diesel för den delen). Det spelar ingen roll hur mycket du värmer bränslet.

Utom möjligtvis om man inte räknar med energin som går åt att värma bränslet. Jag kan tänka mig att några tusen grader på bränslet skulle kunna få en direktinsprutad tvåtaktare att fungera som en ångmaskin...

Min 9hk 125cc scooter drar 0,25 liter/mil blandad körning. En femtedel av det på en bil är inte rimligt.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-08-27 15:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jag tror de accelererade till max 50km/t och stängde då av motorn och rullade ut till bilen nästan stod stilla igen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-26 19:34 
Offline

Blev medlem: sön 12-08-26 05:49
Inlägg: 4
Dr. Mabuse skrev:
Antagligen några av "Smokies" turbo-byggen. Jag kommer ihåg att jag läste om honom i motortidningar på 80-talet.

Stämmer bra, fast det är tydligen ingen "turbo" utan en "homogenizer" 8)

"This page is a translation from the swedish "Hot Rod Magazine". It was published 1984." http://schou.dk/hvce/

edit: utube http://youtu.be/vDL65UUjOss?t=3m48s


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-27 12:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Smokeys homogeinzer kan vara en bra ide särskilt om man har ett mer svårförångat bränsle än bensin.
Dock fejkade han sina resulat och använde bl.a. högre oktantal än vad han sa.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-27 15:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Lite grand av detta har vi ju redan diskuterat, PTC- och kylvattenuppvärmd Fuel-rail. Att höja temperaturen på bränslet för att i möjligaste mån maximera atomiseringen i luft/bränsleblandningen.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-28 09:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5970
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
Lite grand av detta har vi ju redan diskuterat, PTC- och kylvattenuppvärmd Fuel-rail. Att höja temperaturen på bränslet för att i möjligaste mån maximera atomiseringen i luft/bränsleblandningen.


Precis!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011