Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 15-09-21 20:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Hoppas EU får ordning på detta.

Citat:
But the current ‘New European Drive Cycle’ laboratory test for measuring these emissions is a quarter of a century old, and has been outpaced by technological developments in the car industry. Studies have shown that lab techniques to measure car emissions can easily be gamed with techniques such as taping up doors and windows to minimise air resistance, driving on unrealistically smooth roads, and testing at improbably high temperatures.

Campaigners say that car makers also use tricks such as programming vehicles to go into a low emissions mode when their front wheels are spinning and their back wheels are stationary, as happens in such lab experiments.


Ur denna artikel från februari i år.

http://www.theguardian.com/environment/ ... -clampdown

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-09-22 07:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan ju erinra sig att redan för 15-20 år sedan var det en skandal då det visade sig att VAG-bilar hade programvara som kände igen EU:s körcykel för bränsleförbrukningsmätning, och då gick över till en bränslesnål mappning helt utan hänsyn till körbarhet, prestanda och avgasutsläpp. Även den gången har jag för mig att det i synnerhet var VW Passat som hängdes ut. Det fanns en hel del skriverier i bl a Vi Bilägare och tyska motortidningar om att det var omöjligt att i verklig körning komma ner till den deklarerade bränsleförbrukningen.

Så det är ju inte särskilt förvånande om samma utvecklingsavdelning också har blivit bra på att känna igen körcyklerna för olika slags avgasprov.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-09-22 08:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ska bli spännande att se om fler tillverkare åker dit för att fusk.

Frågan är om man kan förhindra det när standardiserade test används, det mest troliga är att tillverkarna i stället blir skickligare att dölja fusket framöver.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-09-22 16:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Intressant: http://blog.caranddriver.com/how-volksw ... standards/
Citat:

Enlisting the help of West Virginia University’s Center for Alternative Fuels, Engines, and Emissions (CAFEE) to assist with the real-world testing, it seemed the data would soon reveal the root of the inconsistencies. But when the results gathered via real-world testing were compared with the compliant numbers generated in the lab by the California Air Resources Board (CARB), it was clear something wasn’t kosher in dieselburg.

To shed some additional light on the situation, C/D spoke with Daniel Carder, interim director of CAFEE, and Dr. Arvind Thiruvengadam, research assistant professor of CAFEE. Both were participants in the testing sessions where the discrepancies were first discovered, and they replied candidly.

Armed with several of its Portable Emissions Measurement Systems (PEMS), CAFEE hit the road in a number of VW diesels—as well as a diesel BMW X5, according to a report in Bloomberg—to compile some real-world road-test emissions numbers for comparison with the CARB numbers, which fell fully within the accepted levels of NOx emissions. Before long, it was obvious that something was terribly wrong: The Jetta exceeded the U.S. nitrogen-oxide emissions standard by 15 to 35 times, and the Passat by 5 to 20 times. The X5 passed.

According to Thiruvengadam, when the teams began comparing data, their first response was, “That’s not right,” and they immediately started accusing each other of forgetting a crucial procedure or step that could have corrupted the data. Only after double- and triple-checking their work for accuracy did they begin to look to the vehicles for an explanation. “We were amazed,” he says. “The engine software had to be responsible.” Carder added: “When a car is working nicely in the field but the NOx emissions findings increase by a factor of 15 to 35 times over the CARB testing results, it’s clear that there are some software strategies at work.”

“Developing an engine software to optimize certain aspects of an operation cycle that you know the parameters of is a challenge, but it is very possible,” says Thiruvengadam. “Knowing when to switch to the EPA-favorable cycle is the trick; it could be set up to detect the absence of steering-wheel movement, or, and this is known, we often turn off the traction control for testing purposes.” Either way, the result is the same: it turns the emissions controls on for EPA testing and off for real-world driving. Somewhat ironically, the presumed benefits of turning off the controls for normal driving include improved fuel economy and engine power.


Dessutom undersöks nu om VAG bilar inom EU berörs http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/bilfu ... -i-sverige
Citat:
Elva miljoner bilar världen över av märket Volkswagen bär på mjukvara som fuskar med bilens avgasmätning. Avslöjandet kommer att stå den tyska biltillverkaren dyrt, och oron sprider sig på den globala marknaden. I Sverige lovar Volvo att deras bilar inte är påverkade – medan Volkswagens svenska gren vägrar kommentera


Med lite tur kan det bli slutet för dieselboomen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-09-22 19:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Med lite tur kan det bli slutet för dieselboomen.

Det vore då för väl!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-09-22 19:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Sen finns även detta problem:

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -miljobomb

Enligt en annan artikel beror det på att man gärna stänger av EGR systemet på vintern pga kondens/isbildning:

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ka-utslapp


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-09-24 11:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu börjar även NOx utsläpps jämföras med till EU normen jämföras och inte bara VAG bilar avslöjas.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/volks ... -ocksa-bmw
Citat:

Nu säger den tyska tidningen Auto Bild att även en BMW-modell har överskridit gränsvärden för kväveoxid. BMW:s aktie har börjat falla på Frankfurtbörsen.

Det handlar om modellen BMW X3 xDrive 20d som enligt ett vägtest gjort av den amerikanska miljöorganisationen ICCT överstiger europeiska gränsvärden, Euro-6, elva gånger.


Jag skulle säga 11,88 är tolv gånger EURO-6 gränsvärdet.

Bild

Kan det vara Bosch som ju är underleverantör av styrsystem som är den gemensamma nämnare?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-09-24 11:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Se även http://www.svt.se/nyheter/utrikes/minis ... n-i-europa

Citat:
Enligt den tyska transportministern Alexander Dobrindt ska fusket inte bara ha skett i USA utan också i Europa.

Den minister Dobrindt säger i dag att de kommer att utföra nya utsläppstester för att gå till botten med hur mycket kväveoxid bilarna släpper ut – och att testerna denna gång ska utföras på vägarna och inte i laboratorium. Detta efter att mjukvaran som installerats i VW funkat så att den visade andra utsläppsvärden i labmiljö. Tyskland kommer också att utföra stickprover på andra bilmärken än de som tillhör Volkswagen-koncernen. Organisationer har gått ut med att både BMW och Volvo ska ha gått över gränsen för tillåtna kväveoxidsutsläpp.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-09-24 12:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler- ... n-i-tester

BMW, VW, Volvo. Ingen klarade gränserna vid normal körning, och det är väl de europeiska gränserna som är betydligt snällare än de amerikanska.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-09-24 14:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En annat test visar också att 9 av 10 nya dieselbilar överskrider EU gränsvärden för NOx http://www.theguardian.com/environment/ ... port-finds
Bild

Svenska polisen kan f.ö. mkt väll köra omring med bilar som VW skandalen handlar om
Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-25 16:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dags för en ny obligatorisk varningstext kanske:

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-25 16:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Haha!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-25 17:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Bra skylt men det skall vara två l i allvarligt.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-25 17:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hoppsann! bättre nu?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-25 18:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Senaste om regeringars ansvar för slappa testmetoder.

http://www.theguardian.com/commentisfre ... ions-tests

Citat:
More stringent diesel rules, called Euro 6, were proposed eight years ago and are meant to ensure that all European cars are tested in road rather than laboratory conditions. But carmakers, backed by governments, have made sure these new tests will not come into force until 2017 at the earliest.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011