Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppgift
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=41&t=7229
Sida 3 av 4

Författare:  karlmb [ mån 15-10-05 21:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

Var hittade du denna bild, Aryan?: http://i62.tinypic.com/fb9gdy.png

Författare:  aryan [ mån 15-10-05 22:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

här: http://www.transportenvironment.org/pub ... n-vehicles

via: http://www.theguardian.com/environment/ ... port-finds

Författare:  aryan [ tor 15-10-08 12:16 ]
Inläggsrubrik:  VW fuskade även i Europa

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/tyska ... n-i-europa

Citat:
Tyska medier: VW fuskade även i Europa

Volkswagen har även använt mjukvaran som förbättrar mätresultaten för avgaser i bilar i Europa. Tidigare har det hetat att mjukvaran funnits inmonterad i europeiska bilar – men det har inte varit känt att man använt den för att förbättra avgastester i Europa. Avslöjandet smular sönder VW:s hela försvarsstrategi, menar en kommentator.

Tidigare sades det att fusket med avgastesterna bara ägt rum i USA. Men nu visar det sig att Volkswagen har fuskat systematiskt också i Europa.

I det här fallet handlar det om en mjukvara som skulle förbättra resultaten när man mätte enligt EU:s avgasnorm Euro 5.

Det är Süddeutsche Zeitung, SZ, och de båda tv-kanalerna NDR och WDR som avslöjar detta.

Det skulle enligt medieuppgifterna betyda att de bilar som testas förmodligen inte skulle ha godkänts om fuskmjukvaran inte hade använts.

Süddeutsche skriver i en kommentar att Volkswagen-koncernens hela försvarsstrategi håller på att bryta samman i och med avslöjandena om fusket i Europa.

Varför monterades mjukvaran in?

Tidigare sades det att fusket med avgastesterna bara ägt rum i USA. Men nu visar det sig att Volkswagen har fuskat systematiskt också i Europa.

I det här fallet handlar det om en mjukvara som skulle förbättra resultaten när man mätte enligt EU:s avgasnorm Euro 5.

Det är Süddeutsche Zeitung, SZ, och de båda tv-kanalerna NDR och WDR som avslöjar detta.

Det skulle enligt medieuppgifterna betyda att de bilar som testas förmodligen inte skulle ha godkänts om fuskmjukvaran inte hade använts.

Süddeutsche skriver i en kommentar att Volkswagen-koncernens hela försvarsstrategi håller på att bryta samman i och med avslöjandena om fusket i Europa.

Kunder, skattemyndigheter och allmänheten inom EU skulle alltså ha lurats under flera år, skriver SZ.

Enligt SZ har många ställt sig frågan varför man haft den beryktade mjukvaran inmonterad i europeiska bilar om man inte också använt den.

I USA avslöjades att Volkswagen monterade in en mjukvara som kunde känna av att bilen inte kördes på vägen utan testades i ett laboratorium. Då slogs mjukvaran till och förbättrade resultaten vad gäller kväveutsläpp.

Intelligentare än i USA

Det har, enligt SZ, funnit Volkswagen-representanter som sagt att man "glömt" att ta bort mjukvaran i Europa.

Süddeutsche Zeitung skriver att VW-koncern på en förfrågan förklarar sig så här:

– Ja, de aktuella motorerna av typ EA 189 kan känna av den nya europeiska testmetoden NEFZ och ställa om styrningen av motorn på motsvarande sätt. Ett system som troligen är ännu intelligentare än den enkla avstängningsanordningen i USA.

En anonym talesman för Volkswagen säger också till SZ att fuskmjukvaran bara har aktiverats i en del av de elva miljoner fordonen som haft den inmonterad.

USA-chefen informerades redan 2014

Samtidigt avslöjas i samband med ett utskottsförhör i amerikanska kongressens representanthus att Volkswagens USA-chef Michael Horn kände till fusket med utsläppen redan våren 2014.

Horns vittnesmål har föreberetts inför torsdagens utskottsförhör och det skriftliga underlaget inför hans framträdande har blivit känt i förväg. Enligt Horn blev han underättad genom en undersökning som gjorts vid West Virginia University.

Han informerades då också om att den amerikanska miljömyndigheten EPA:s regler innebär hårda straff om man inte höll sig till normerna.

Vad Horn och hans medarbetare gjorde under fram till den 3 september 2015 - då VW erkände bluffen för EPA - framgår inte av hans skrivna underlag.

Författare:  aryan [ ons 15-10-14 20:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

Det verkar nu som att även nya VW årsmodel 2016 har fuskmjukvara för att klara avgasproven:

http://www.npr.org/sections/thetwo-way/ ... s-software


Citat:
Volkswagen's 2016 Diesel Cars May Contain New, Suspect Emissions Software

OCTOBER 14, 2015 2:38 PM ET

Less than a month after an emissions cheating scandal rocked Volkswagen, the German car company is dealing with fresh scrutiny regarding its diesel emissions software.

Volkswagen has told U.S. regulators that its 2016 diesel car models contain emissions software "that would potentially help their exhaust systems run cleaner during government tests," according to the Associated Press. But VW claims this software functions differently than the illegal "defeat" devices in some diesel vehicles from model years 2009 to 2015. The disclosure of that software last month triggered a global uproar; as a result, the automaker is facing a criminal investigation, billions of dollars in fines and civil lawsuits filed by customers.

According to the AP, "The newly revealed software makes a pollution control catalyst heat up faster, improving performance of the device that separates smog-causing nitrogen oxide into harmless nitrogen and oxygen gases."

"This has the function of a warmup strategy which is subject to approval by the agencies," a Volkswagen spokeswoman said, per the news service. "The agencies are currently evaluating this and Volkswagen is submitting additional information."

While regulators have not yet determined if the software in the 2016 models is meant to cheat emissions tests, Janet McCabe, acting assistant EPA administrator for air quality told reporters Wednesday the agency was questioning the company.

"We have a long list of questions for VW about this," she said. "We're getting some answers from them, but we do not have all the answers yet."

The AP adds:

"If it is determined the new issue is a second defeat device, that would call into question recent assertions by top VW executives that responsibility for the cheating scheme lay with a handful of rogue software developers who wrote the original code installed with the company's diesel engines starting with the 2009 model year."

Författare:  GL [ fre 16-02-19 22:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

Skattefördelen för diesel inom EU kritiseras.

http://www.theguardian.com/environment/ ... ort-claims

Citat:
The Liberal MEP Gerben-Jan Gerbrandy said that it was time to stop taxing diesel and petrol so differently. “I don’t see why we should stimulate diesel through tax incentives in such a way,” he said. “There are very good reasons to stimulate renewable electric cars or hybrids but diesel is generally not seen as the cleanest way to drive your car.”

Författare:  aryan [ fre 16-10-14 15:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

Här https://euobserver.com/dieselgate/135491 kan man läsa vad vi egentligen redan visste. Alle myndigheter mäter bara precis som de ska enligt reglerna och ingen har brytt sig om vad bilarna släpper ut utanför labbet.

Och idag kom Nederländska media med nyheten att RDW (motsvarar ungefär Trafikverket / tyska TÜV) som har undersökt olika dieselbilar upptäckt att drygt hälften (16 av 30 bilmodeller) av dessa fick kraftigt ökade utsläpp än vid standard tester om de körs lite utanför standardtestcykeln och beter sig som att de har någon fusk mjukvara. Se http://nos.nl/artikel/2137736-rdw-met-h ... emeld.html

Det handlar bl a om Hyundai I40, Opel Mokka och Volvo XC90. Någon av de testade modeller fick plötsligt enormt mycket högre utsläpp när man kör den 10% långsammare än den hastigheten som är normal i ett standardtest. En annan bilmodell hade normala utsläpp vid 21°C lufttemperatur men fick mycket högre utsläpp vid 18°C, vilket normalt inte upptäcks eftersom en standardtest sker vid 20°C. Utsläppen från en Suzuki Vitara diesel ökade plötsligt kraftigt efter 22minuters körning en standardtest varar 20 minuter så då upptäcks det inte heller .

Författare:  aryan [ fre 16-10-14 21:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

Rapporten från Nederländska RDW testen finns här https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... erkeer.pdf

F.ö. släppte alla bilar mera NOx per km än vad som gäller för Euro 5 eller 6 (280, 180 eller 80 mg/km). Bäst var bilar som släppte ut 1,4-2,5ggr normen (en Volvo V40) men upp till 5x normen antogs ”normalt”.
Sämst var Volvo XC90 3,6-14,5ggr normen och Jeep Grand Cherokee Van 6,9-12,2ggr normen.

Författare:  karlmb [ fre 16-10-21 20:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

Någon som sett någon kommentar till allt detta från Collin o Co?

Författare:  torbjorn [ lör 16-10-22 21:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

En dansk artikel:
https://ing.dk/artikel/dieselskandalen- ... rer-187671

Författare:  karlmb [ lör 16-10-22 22:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

Partiklar hos benzinmotorer?

Författare:  torbjorn [ sön 16-10-23 07:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

karlmb skrev:
Partiklar hos benzinmotorer?


Det är väl hos direktinsprutade bensinmotorer (Mitsubishi GDI, VAG TSI m fl) som det anses vara ett problem.

Författare:  AcuraJan [ fre 17-01-27 10:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

torbjorn skrev:
karlmb skrev:
Partiklar hos benzinmotorer?


Det är väl hos direktinsprutade bensinmotorer (Mitsubishi GDI, VAG TSI m fl) som det anses vara ett problem.

Hur stort är problemet? I nivå med dieselmotorer?
Finns samma problem med NOx?
Är problemet lika stort vid körning på E85?

Författare:  torbjorn [ fre 17-01-27 15:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

AcuraJan skrev:
torbjorn skrev:
karlmb skrev:
Partiklar hos benzinmotorer?


Det är väl hos direktinsprutade bensinmotorer (Mitsubishi GDI, VAG TSI m fl) som det anses vara ett problem.

Hur stort är problemet? I nivå med dieselmotorer?
Finns samma problem med NOx?
Är problemet lika stort vid körning på E85?


Har avhandlats tidigare.
viewtopic.php?f=7&t=7038

Författare:  GL [ mån 17-04-10 20:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

Citat:
Yes, we’re letting diesel cars choke our kids. Here’s how we got in this mess

https://www.theguardian.com/commentisfr ... hicles-air

Författare:  aryan [ mån 17-04-24 19:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Nya dieselbilars NOx utsläpp 7x större än tillverkaruppg

GL skrev:
Citat:
Yes, we’re letting diesel cars choke our kids. Here’s how we got in this mess

https://www.theguardian.com/commentisfr ... hicles-air


Nu kommer baksmällan…

Citat:
As recently as last week, David King, the UK government’s former chief scientific adviser on climate change, admitted ministers had made a huge mistake by promoting diesel. They had trusted the car industry when it said the fuel was clean. “It turns out we were wrong,” he said.

https://www.theguardian.com/cities/2017 ... t_b-gdneco

Sida 3 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/