Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 15-09-13 19:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Bil: S60 R 2003/2004. 16'500 mil. Ca halv tank.

Var ute på en 10-milatur på E20 under lördagen.
Vid ett tillfälle ca 5 mil hemifrån, på motorvägen med farthållaren på, så ryckte bilen till. Först en gång bara ett kort ryck, en minut senare tappade bilen drivning så att motorvarvet sjönk från 2300rpm till 2000prm innan drivningen kom tillbaka igen. Inga enstaka misständningar, utan det kändes som om alla cylindrarna la av samtidigt. Sedan gick den ytterligare några mil utan att jag märkte något, och sedan ville den inte mer...

Jag tappade drivningen igen, och jag trodde att den hade gått ner i limp-mode. Den misstände som satan när jag gasade, allteftersom jag tappade fart. Ett tag gick den rent när jag bara gav pyttelite gas men det räckte inte för att hålla farten. Växlade ner och försökte få lite varv på motorn men det hjälpte inte. Några sekunder lyckades jag hålla varvet runt 1200-1300rpm, men till sist blev jag ståendes längs med vägen med motorstopp. Provade ett par gånger att starta motorn igen, och den tände några gånger de första två försöken, men sedan hände inget. Bara malde med startmotorn.

Jag har en OBDII-dongel (ELM-327) jag köpte på Teknikmagasinet, och Torque installerad på min Android-telefon. Pluggade in den, och försökte läsa ut felkoder men den hittade inget. Jag provade att refresha flera gånger, och tändningen av-och-på emellan.

Bilen stod stilla någon minut eller två, och sedan testade jag att starta den igen, och då gick den som vanligt igen, utan ryck. Senare på kvällen, samma sträcka hem igen utan att jag kände några misständningar.

Det har hänt tidigare att jag fått sporadiska misständningar som liknar detta, men dessa har inte varit mer än ett ryck eller två. Aldrig under körsträckor kortare är 3-4mil. Och inte varje långkörning heller.
När jag besiktade bilen för ca två månader sedan lät jag dem köra en full E-diagnostik, men den rapporterade inget annat fel är att stereon är utbytt mot en eftermarknads-HU. Bilen var inne på service 3 veckor sedan, och de hittade inte heller något att anmärka på, annat är slitna däck och en läckande stötdämpare; inget som kan förklara misständningarna.

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-09-14 07:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm.
Fick ELM327-burken kontakt med bilens styrdon och konstaterade att det inte fanns några felkoder, eller misslyckades den helt och hållet med avläsningen?

På din beskrivning låter det som om varvräknaren gjorde utslag även då motorn lade av, det tyder ju på att vevaxelgivare mm fungerade även under driftstoppet.

Jag skulle nog föreslå dels en del felsökning "på måfå" - att hålla utkik efter dåliga jordförbindningar, fukt och ärg i kontaktdon i motorrummet mm till att börja med. Om det är lätt att komma åt anslutningarna till tankarmatur och bränslepump, t ex genom lucka i golvet över tanken, så kolla hur det ser ut där också.

Och var förberedd på att försöka hitta fler symptom i samband med nästa driftstopp, t ex :
-Ha radion igång på mellanvåg och lyssna efter tändstörningar, finns de kvar eller försvinner de då motorn dör av?
-Om det brukar höras ljud från bränslepumpen, låter den normalt i samband med misslyckade startförsök?
-Händer något med ev färddators visning av momentanförbrukning vid driftstopp? Går den t ex ner på 0, stiger den kraftigt eller ligger den kvar på samma värde den borde ha vid aktuellt gaspådrag och varvtal?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-09-14 13:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Märkligt likt det som hände min Renault häromveckan. Plötslig kraftförlust och tålde ingen gas utan att misstända. Stannade dock inte helt. Visade sig vara en smärre insjö i en av tändstiftsbrunnarna i mitt fall.

Har även upplevt nått liknade i en VW-buss för länge sedan. Det liksom stängde tvärt av motorn mitt under landsvägskörning för att kort därefter återkomma med full kraft. Felet visade sig vara en kass gasspjällslägesgivare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-09-14 20:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Kan vara dags för bränslepumpsbyte. Svårt att diagnostisera tyvärr.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-09-17 16:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Så betedde sig min AMG när motorkablaget började ge sig, dvs isoleringen började sluta fungera under ett kraftigt regn.
Som väl var fick jag fixat det innan hela styrenheten rök.
Kolla alla anslutningar om det inte är något fel på själva kablaget?
Var den på service FÖRE detta? Misstänkt då är väl alla kontaktdon de kan tänkas ha pillat på.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-09-18 21:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
torbjorn skrev:
torbjorn:
Fick ELM327-burken kontakt med bilens styrdon och konstaterade att det inte fanns några felkoder, eller misslyckades den helt och hållet med avläsningen?

ELM327-modulen kunde läsa av motordata som varvtal, manifold pressure, och liknande. Det tog en stund när den scannade efter felkoder, och rapporterade sedan att inga felkoder hittats.

Citat:
Baggis:
Har även upplevt nått liknade i en VW-buss för länge sedan. Det liksom stängde tvärt av motorn mitt under landsvägskörning för att kort därefter återkomma med full kraft. Felet visade sig vara en kass gasspjällslägesgivare.

Det är ju en möjlig felorsak. Det är ju en "drive-by-wire"-motor.

Citat:
karlmb:
Så betedde sig min AMG när motorkablaget började ge sig, dvs isoleringen började sluta fungera under ett kraftigt regn.

Det har varit fint (inte regn-)väder när jag har märkt ryckningarna, så jag tror inte det är vatten-relaterat.

Citat:

Var den på service FÖRE detta? Misstänkt då är väl alla kontaktdon de kan tänkas ha pillat på.

Som sagt, det har ryckt lite då och då på lång-resor under en längre tid, minst ett halvår kanske ett helt år. Men bara korta ryck, typ en tiondels sekund eller två. Bara tillräckligt för att man ska lägga märke till det, men inte mer. Det var ett par veckor sedan som bilen var på service, så felet borde ju funnits då också, men i sin intermittenta natur. Jag hade hoppats på att felet skulle generera en felkod som kunde identifieras av teknikern, men alla service-papper är blanka så när som på anmärkningarna jag nämnt ovan.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-09-21 11:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag gjorde ytterligare en 10mils-resa igår. Vägen ut skötte sig bilen exemplariskt, på vägen tillbaka hackade den flera gånger. Jag hade Torque att övervaka bland annat "Throttle position" och "Manifold Pressure" under färden men inte just "Fuel Pressure" (letade efter den mätaren innan jag åkte, men hittade inte den). Fortfarande inga felkoder. Och inga indikationer från mätarna som kunde tala om vad som var fel.

Däremot nu på morgonen när jag startade bilen så slocknade inte motordiagnostiklampan som den brukar, och nu hittar Torque en felkod:

P0193 - Powertrain
Fuel Rail Pressure Sensor Circuit High Input

Nu är jag ju inte bilmekare, men om trycksensorn indikerar för högt tryck kommer väl ECUn att vilja sänka trycket, och har den redan sänkt trycket så sänker vi lite till. Logiskt så borde ECU:n stänga av bränsletillförseln, och det skulle ju kunna förklara ryckningarna.
Å andra sidan, hade det varit problem med bränslepumpen att den glappar eller eljest inte levererar bränsle, så borde ju sensorn larma med "Low Input", eller hur?

Finns det fler saker som kan orsaka denna felkod, annat än sensor-fel och glapp i kablaget?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-09-21 14:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
High input kan ju avse spänningsnivån från givaren, snarare än motsvarande bränsletryck. Eller, om det är en givare som skickar en digital signal, så kan det ju innebära att signaleringen har upphört och dataledningen ligger ständigt "hög", dvs en "etta".

Man ska inte hänga upp sig alltför mycket på vad olika OBD-program har för förklaring i klartext till olika felkoder.
I våras råkade jag ut för en dieselbil där motorn hade onormalt mycket "dieselknack", motorelektronikvarningslampan lyste och den hade felkoden P0170 "Bränsleinställning, fel (bank 1)" . Lagom upplysande. Det visade sig att den felkoden egentligen betyder att bör- och ärvärde på insprutningsförställning inte stämmer överens, vilket i det här fallet orsakades av en trasig solenoid på insprutningspumpen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-09-23 21:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Du har väl en PEM modul på den, eftersom det är en R-modell.
Vad jag hört tidigare så sitter denna bak väldigt utsatt undertill. Den styr bränsletrycket.
Kan vara värt o kolla upp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-09-24 13:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
torbjorn skrev:
High input kan ju avse spänningsnivån från givaren, snarare än motsvarande bränsletryck.

Precis min tanke. Om trycksensorn är en hyffsat linjär last, och det är fel på givaren, kan den med ett pull-upp motstånd ge för högt värde. Precis som temperatursensor med ett NTC-motstånd (med avbrott i).
Citat:

Eller, om det är en givare som skickar en digital signal, så kan det ju innebära att signaleringen har upphört och dataledningen ligger ständigt "hög", dvs en "etta".

Samma här.

Det första jag skulle vilja göra är att rycka isär kontakten till sensorn och kolla om den är ärjad och behöver rengöras.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-09-24 13:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Databoxen skrev:
Du har väl en PEM modul på den, eftersom det är en R-modell.
Vad jag hört tidigare så sitter denna bak väldigt utsatt undertill. Den styr bränsletrycket.

Jag känner inte igen förkortningen, utveckla gärna ditt resonemang...?
I början på 90-talet hade dessa motorer matning till fuel-rail i ena kortänden och en bränsletrycksregulator med återflöde i mitten på fuel-railen. Hur det ser ut idag har jag ingen aning om. Är det dead-end idag?

Det sitter en satans massa kåpor och rör ivägen så man kommer inte åt varken tändstift eller insprutare/fuel-rail utan att montera ner halva turbo/intercooler-paketet... :evil:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011