Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 15-11-03 22:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Medier verkar nästan börjar tycka synd om Volkswagen, rubriken i DN och SvD lyder ungfär "nya bakslag för VW", när de nu medger att de även har fuskat med CO2 siffror och bränsleförbrukningen.

http://www.dn.se/ekonomi/annu-ett-drapslag-mot-vw/

http://www.svd.se/nya-misstankar-sanker ... volkswagen


http://www.svd.se/vw-har-upptackt-nya-f ... slappsfusk

Citat:
VW har upptäckt nya former av utsläppsfusk

Volkswagen avslöjar i dag om nya utsläppsfusk som kan beröra 800 000 fordon. Denna gången handlar det inte om utsläppsvärden av kväveoxid utan av koldioxid. Den nya upptäckten kan kosta koncernen nära 19 miljarder kronor.

Volkswagen har stött på nya problem i skuggan av den omfattande miljöskandalen.

Utifrån bolagets egen internundersökning kan Volkswagen i dag rapportera om ytterligare "oförklarliga brister" i utsläppsnivåerna av koldioxid, som kan beröra 800 000 fordon i koncernen, skriver Financial Times.

Fyndet uppges inte bara beröra dieselmotorer utan också bensinmotorer. Bland de berörda modellerna finns Volkswagens Polo och Golf samt modeller tillhörande Audi-, Seat- och Skodabilar. Det nya fifflet beräknas kosta bolaget 2 miljarder euro, motsvarande nära 19 miljarder kronor.

– Enligt nuvarande bedömningar kan det röra sig om 800 000 fordon inom Volkswagenkoncernen. De ekonomiska riskerna uppkattas uppgå till runt 2 miljarder euro, skriver bolaget i ett meddelande, enligt Der Spiegel.

Bolaget tror därmed att de har underskattat utsläppsnivåerna av koldioxid och överskattat bränsleeffektiviteten hos de berörda modellerna.

Volkswagens högsta ledning kommer omedelbart att starta en dialog med ansvariga myndigheter gällande konsekvenserna av fyndet, uppgav bolaget.

– Volkswagens beklagar situationen djupt och önskar understryka bolagets beslutsamhet att systematisk fortsätta följa dess nuvarande linje av klargörande och transparens, skriver bolaget vidare.

Dagens avslöjande intensifierar koncernens problem ytterligare. Redan i dag utreds bolaget av amerikanska myndigheter för att ha fuskat med kväveoxidnivåer på dieselmotorer. En skandal som tidigare har rapporterats beröra 11 miljoner bilar världen över.

Fyndet är inte kopplad till de senaste anklagelserna från amerikanska miljöskyddsbyrån EPA om utsläppfusk på större motorer.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-11-05 09:58 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
vad ska man säga? verkar vara en genomgående kultur hos vw?

Kan inte hjälpa att jag känner en viss skadeglädje, hoppas de andra tillverkarna inte fuskar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-11-05 20:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Holländska TNO som bl a gör utsläppsprov för typgodkännanden av dieselbilar har skrivit ett brev till de tillverkare som de godkänd (bl a Volvo) och frågat om det vet om det finns liknande fuskmjukvara som VW har. De fick svara senast 14 oktober och alla har förnekad att det skulle vara så.

Nu ska TNO testa om det stämmer, det gör de helt enkelt genom att göra bilarna på en riktig väg med samma temperatur och vind som på rullande landsväg. Om bil då får avsevärd högre utsläpps-värden på gatan som på rullande landsväg så vet man att det har liknande fuskmjukvara som VW.

Det kommer att dröja innan de blir klara men listan på tillverkare som TNO ska testa är

Adam Opel AG
Anhui JiangHuai Automobile Co., Ltd.
BEIQI FOTON MOTOR CO., LTD.
Daimler AG
DFSK Motor Co., Ltd.
FCA US LLC
GAC Gonow Auto Co., Ltd.
GM Korea Company
Hyundai Motor Company
Hyundai Motor Manufacturing Czech, s.r.o.
Isuzu Motors Limited
Jiangling Motors Co., Ltd.
Kia Motors Corporation
KIA Motors Slovakia s.r.o.
Magyar Suzuki Corporation Ltd.
Mahindra & Mahindra Ltd.
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation
SAIC Motor Commercial Vehicle Co., Ltd
SsangYong Motor co., LTD
Suzuki Motor Corporation (4w)
Volvo Car Corporation
Zhengzhou Nissan Automobile Co., Ltd.

Se https://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/RDW- ... zaken.aspx och http://fd.nl/economie-politiek/1125903/ ... elsoftware

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-11-06 14:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Blir synnerligen intressant att se hur det går!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-11-06 16:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja verkligen.

Såg just i NT http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 944121.ece att VW uppgivit att fusket som fick bilerna att "klara" under 99 g CO2/km i labbtest finns i 800.000 VAG bilar (VW, Audi, Seat och Skoda). Därav har 98.000 bensinmotor och resten –702.000– en dieselmotor.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-01-20 19:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Börja dyka upp fler resultat från TNO tester:

Detta kom i höstas
http://www.dutchnews.nl/news/archives/2 ... tests-tno/
Citat:
The report continued: ‘It is striking that in real-world conditions the NOx emissions are more than eight times higher than the type-approval value.’ TNO is campaigning to have real-world conditions incorporated into official emissions tests, which are currently lab based.


Nu idag
http://nos.nl/artikel/2081649-meer-verv ... ekend.html
jag snabböversatte texten nedan

Citat:
Fler förorenande dieselbilar avslöjad

Undersökta dieselbilar från Opel, Mercedes, Audi och Peugeot släpper i praktiken ut tre till åtta gånger så mycket kväveoxider (NOx) än vad som tillåts. Detta framgår av e-posttrafik mellan TNO och ministeriet för infrastruktur och miljö, som NOS (NL public service TV nyheter) ha begärd ut.

Alla bilar är bättre på rullbanken än på en riktiga väg. Mercedes-Benz C-klass 220 släpper tom ut tjugo gånger så mycket på väg jämförd med testsituationen.

I e-postutbyten nämns de bilar som har testats av TNO 2015. En av de testade bilarna, BMW 530d, gjorde det relativt bra.

2015 Rapporten är offentlig, men den redovisar inte exakt vilka bilar som ingick i TNO undersökningen. Totalt har sex Euro 6 dieseldrivna bilar blivit testad varje tiotals gånger på rullande landsväg och på riktiga vägar: två Opel Zafira, en Peugeot 308, en Mercedes Benz C-klass 220, en Audi Q7 och BMW 530d. Med undantag för BMW släpper de ut många gånger mera än vad som är tillåtet, skriver forskarna.

Fuskmjukvara

I september 2015 kom det fram att Volkswagen hade dieslar på marknaden som var så inställda att de uppfyllde alla kraven i standardtest, men släppa ut mer kväveoxider på vägen. I bilarna satt ”fuskmjukvara" som kände igen testsituationen och ändra utsläppen.

Resultaten från TNO bevisar ännu inte att andra biltillverkare också använder liknande mjukvara, enligt TNO behövs då mera forskning.

Men TNO forskning visar att systemen i bilen som minskar utsläppen av kväveoxider har programvara som ökar utsläppen när de ser att villkor - såsom temperatur och hastighet - skiljer sig från den officiella testproceduren . På motorvägen, under snabb acceleration vid trafikljusen och vid temperaturer under 20(!) grader fungerar systemen inte längre bra i många fall.

Mercedes

Audi Q7 gör det mycket bra i officiella typgodkännandetestet. Men utsläppen skjuter i höjden när det finns en avvikelse från testet och motorn t ex startas med en varm motor i stället för en kall motor. En bra förklaring för det finns inte. I rapporten skriver TNA att det tyder på en "selektiv användning av NOx kontroll" av tillverkaren.

Det verkar som att en annan strategi för att minska NOx används på dynamometer en på vägen
TNO-rapporten om Mercedes-Benz C-klass 220

Mest i ögonfallande är testresultaten från Mercedes-Benz C-klass 220. Den uppnår ett av de bästa resultaten på rullbanken, även om man avviker på olika sätt från den officiella testproceduren. Men när bilen körs på vägen blir utsläppen i genomsnitt cirka tjugo men så höga. "Det verkar som att en annan strategi för att minska NOx används på dynamometer en på vägen", enligt rapporten.

Att det definitivt är möjligt att avsevärt minska NOx-utsläppen i verklig traffik, visar den testade BMW 530. Det stötte i genomsnitt 150 milligram NOx per kilometer vid körning på väg. Det är fortfarande långt över gränsvärdet på 80 milligram, men betydligt mindre än de andra testade dieselbilarnas utsläpp.

Renault

Igår meddelade Renault att 15 800 bilar kommer att återkallas för att de släpper ut för mycket NOx vid höga och låga temperaturer. Renault vill minska utsläppen med en programuppdatering. Det tyder på att tekniken i bilen fungerar, men att mjukvaran är inställd så att utsläpp otillräcklig motverkas i praktiken.

Konversationer med industrin

Det är inte klart varför biltillverkarnas bilar är inställd så att de i praktiken släpper ut mer än vad som är tillåten. Branschorganisationen RAI (= Nederländska bil-sweden) kommer inte att svara på frågor från tv-journlistena. Ministeriet har i somras bjudit in sex biltillverkare för att diskutera resultaten från TNO studien. Två tillverkare ville medverka. Om de samtal redan ha hållits och vad det har ledd till, är inte känt.

RDW, (=Nederländska Trafikverket/fd Vägverket) hoppas redan denna månad att kunna börja ett testprogram tillsammans med TNO där bilar specifikt undersöks på förekomsten av s.k. fuskmjukvara.


Undrar om Mercedes helt enkelt använder ABS sensorerna för att kunna veta om framhjulen står stilla och att bilen håller på att testas?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-01-20 20:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Undrar om Mercedes helt enkelt använder ABS sensorerna för att kunna veta om framhjulen står stilla och att bilen håller på att testas?

Hur funkar en sån grej ifall bilen är permanent 4hjulsdriven?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-01-20 20:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Baggis skrev:
aryan skrev:
Undrar om Mercedes helt enkelt använder ABS sensorerna för att kunna veta om framhjulen står stilla och att bilen håller på att testas?

Hur funkar en sån grej ifall bilen är permanent 4hjulsdriven?


På en modern bil med ESP och sånt finns det säkert någon accelerometer som kan användas för att tala om för styrsystemet om bilen går i verklig trafik eller på rullande landsväg.
Och det finns ju rykten om att VW redan för över 15 år sedan hade programvara som kände igen körschemat i EU:s körcykel för bränsleförbrukningsmätning, det dök upp några tidningsartiklar i bl a Vi Bilägare men blev tydligen nertystat istället för att sluta med en fullfjädrad skandal.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-01-21 19:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sedärja, Mercedes förnekar sig inte!
Mången tysk ingenjör som sitter o skäms nu..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16-01-22 14:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
På en modern bil med ESP och sånt finns det säkert någon accelerometer som kan användas för att tala om för styrsystemet om bilen går i verklig trafik eller på rullande landsväg.


Ja dessa sitter numera också i många mobiler och kostar inte mycket heller, de skulle göra det hur enkelt som helst att veta om bilen rör på sig eller inte.

Mercedes påstår i sitt svar att skillnaden beror på de låga temperaturer (utomhus) när de testade, vid låg temperatur fungerar inte systemet för att minska utsläpp enligt Mercedes (…). Intressant för nordisk klimat vi har…

I TNO rapporten kan man läsa detta om dieselbilars verkliga utsläpp på motorväg:
Citat:
In spite of the continuous tightening of the NOx type approval-limit values from Euro 1 to Euro 6, last decade the NOx emission factors on the motorway have been more or less stable (400-600 mg/km).


Diesel Euro 1 fick släppa 900mg NOx/km , Diesel Euro 6 har 80 mg NOx/km som gränsvärde…

Bensinbilar klarar sig däremot bra även i verkligheten:
Citat:
The test results of Euro 5 and 6 petrol vehicles certainly show low real world NOx emissions (< 80 mg/km).

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-01-23 22:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nån som sett något "scoop" på sistone från Collin...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16-01-24 08:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Nån som sett något "scoop" på sistone från Collin...?

Inte jag men nog borde de finnas/funnits massor med scoop-material i och med Dieselgate kan man tycka...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-01-28 16:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kooonstigt....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011