Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 11:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Aryan: Kan man verkligen tänka så som du gör angående procenten?
Jag menar du får ju in 1,4ggr mer bränsle och det är ju fortfarande 1,5% i bränslet även om du kör i 2ggr så mycket bränsle.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 11:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
JohanE skrev:
Aryan: Kan man verkligen tänka så som du gör angående procenten?
Jag menar du får ju in 1,4ggr mer bränsle och det är ju fortfarande 1,5% i bränslet även om du kör i 2ggr så mycket bränsle.


Ja det är ja rätt så säker på. Tänk en tvåtaktare som har separatsmörjning, oljan bestämms då av varvtalet, inte av av bränslemängden. När man blandar i oljan är det någon kompromis, t ex om man motorbromser länge kan de bli för lite olja med oljeblandat bränsle och bör man gasa lite då och då men annars är det oljamängden/varvtalet som är avgörande, inte oljemängde/bränsle.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 14:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Ok, men blir det tillräckligt mycket film kvar även när den är såpass utspädd plus att man bränner det mesta av bränslet?

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-21 18:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det intressanta ur motorns synpunkt är ju egentligen inte hur förhållandet är mellan mängden olja och mängden bränsle, utan det intressanta är förhållandet mellan olja och hela bränsleluftblandningen. Och om man vill behålla det förhållandet konstant när man går över från bensin till E85, så måste man ju minska oljehalten i bränslet.

Sedan är det ju en helt annan sak att lämplig oljehalt kan variera rätt kraftigt beroende på oljekvalitet osv. Rent allmänt kan man säga att det inte är många motorer som behöver mer än 2 % inblandning (då i bensin) av moderna tvåtaktsoljor, även om man kanske föreskrev 3 eller 5 % för flera tiotal år sedan då motorn tillverkades.

Man kan behöva en kraftigare oljeinblandning på motorer där vevlager och/eller ramlager är glidlager (t ex vissa amerikanska utombordsmotorer från 50-talet) eller under inkörning av en ny eller nyrenoverad motor (speciellt om det är si och så med ytjämnheten hos kolv, cylinder och kolvringar, t ex om man har använt tvivelaktiga piratdelar eller varit tvungen att hona cylindern med dåliga verktyg).

Bergborrmaskiner och liknande med en extra "arbetskolv" i stället för topplock kräver också mycket olja, för Pionjär-maskiner med gjutjärnscylinder föreskrivs t ex fortfarande 8 % oljeinblandning!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-22 21:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Ok, jag hänger med på erat resonemang. Var lite nyfiken då jag har en Puch Florida Automatic som jag tänkte ge mig på att konvertera, eller i alla fall testa lite med.
Tackar för svaren.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-02 18:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har sen konverteringen haft lite tvekan vid gaspådrag, då ville den gärna ha lite extra choke, särskild när motorn varit kallt. För att testa har jag i september gått upp från 65 till 70 och det har nu elimierat tvekan och gjort motorn reagerar mycket rappare på gaspådrag. Det har även höjd toppfarten lite. Uppenbarligen gick den något snålt innan, en dödssynd för tvåtaktmotorer som brukar dö i värmenyp av sånt. Som tur är har inget sånt inträffad tack vara den extra kylningen etanolen ger antar jag.

Igårkväll startade den förresten vid -2C och frost på sadeln ändå efter ett par extra kickar, så jag blev lite uppvärmd men kallt var det ändå :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-31 15:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Anpassning av motorns kylsystem till vinterkörning, lilla "V"-et är ända luftkyllning som är kvar!

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-10-09 12:49 
Offline

Blev medlem: tor 14-10-09 12:27
Inlägg: 6
Hi,
Ursäkta min inte så stor svenska. Jag är också i processen att omvandla en Vespa till E85. Har du kvar det?

Ett nytt tändstift (NGK B7HS eller Bosch W4AC med 0,6 mm) skulle kunna hjälpa till med problem när man accelererar efter motorbrytning. Ett varmare plugg (B5ES eller W5AC) kan också bidra till att lindra problemet.

Det kan också ha att göra med alltför rika av en blandning på tomgång. Det måste justeras med motorn helt uppvärmd.

Vilka huvudmunstycke har du i Vespa nu, 65 med 1:75 smörjning?


Senast redigerad av Schmockmer tor 14-10-09 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-10-09 14:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej,

Ja jag har kvar den, just nu behöver tändspolan ses över för den börjar mistända vid regn. Jag använder standard tändstift men har lite högre kompression än original som med bensin skulle kräva kallare tändstift.

Bilden på blockerat kylning är för (extrem) vinterkyla och behövs inte i vanliga fall.

Jag har följande specs:
Bränsle: E85 med 1,5% Klotz Techniplate KL200 olja
Kolv & cylinder: Polini 50cc
Vevaxelportning: italiensk standard
Förgasare: original dell’orto SHB 16/10
Huvudmunstycke: 65
Tomgångsmunstycke: 45
Chokemunstycke: 60
Primärutväxling: 18/67
Avgasrör: et3 banan med isolerande bandage rund avgasgrenröret mellan cylinder och dämpare.
Tändinställning: 19° FÖDP

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011