Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-06-12 14:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har köpt en gammal 60-tals VESPA 50 till min son (och mig själv).

Den ska naturligtvis konverteras till ett renare bränsle och mindre illa luktande avgaser. Den verkar bara ha ett fast huvudmunstycke och ingen nåll om man tittar här http://www.vespa-service.se/image/v50/v505.html
"49 Main jet 74/100 83902" för "48 Needle 90506" måste vara flottör nålen.

Om 74 betyder 0,74 mm bör jag isf gå upp till 0,87 mm, undrar om det blir första vespa 50 på E85?

/Aryan


Senast redigerad av aryan ons 07-06-20 15:41, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 13:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
De går nu på E85! Den luktar mkt trevligare och ingen synlig rök.

Jag har borrat upp huvudmunstycket från 0.48 till 0.55 men det är fortfarande något för lite, tomgångmunstycket är också borrat från 0.35 till 0.5 och det verkar också vara för lite!

Start/choke munstycket tänker jag också borra upp så att den blir lättare att starta kall, varma starten har blivit mkt bättre, antagligen surna inte motorn lika lätt med E85.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 16:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu ökade jag huvudmunstycket till 0,6 mm (var 0,48 i orginal) och tomgångsmunstycket (som sedan justeras med en nål) till 0,55 mm (var 0,35 i orginal).

Choke munstycket minns jag inte exakt vad det var och hur mkt större jag borrade det men jag tror 1,5 grr ytan.

Den går nu mkt bra och startar på andra kicken med kall motor och oftast första vid varm motor, dvs betydligt bättre än på bensin!

Körde 3,5 mil med GPS idag och kunde konstatera att hastighetsmätaren -som så ofta- är en glädje mätare 50 km/t på mätaren är 40 på riktigt. Distansmätaren stämmer dock rätt braden är bara ca 5% optimistisk.

Topphastigheten har ökad ca 10 km på hastighets mätaren (ca 8 äkta km/t) sen är det varvtalet som inte vill öka mer, knappt ens i nedförsbacke, men den har framförallt blivit råstarkare, den kör nu utan att man behöver växla ner uppförsbacke där man tidigare skulle behöva ha in två-an. T ex 35 (äkta) km/t uppför Västerbron är inte illa.

Förvånansvärt tycker jag att munstycket skulle borras så mkt mera än 40% area ökning, möjligtvis skule den gå bra med teoretiska 45% ökning (0,58 mm) bra också men mindre var än 40% var uppenbarligen för lite, nu får den 56 % mera bränsle..

Naturligtvis får den nu ocså lika mkt mera olja, så jag undrar om man inte skulle kunna gå ner till 1,5% olje istället, det skulle motsvara 2% olja med 40 ökad förbrukning..

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 18:11 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Vilken olja använder du? För den kräver väl att oljan är inblandad i bränslet.
Jag har inte hittat nån bra olja ännu...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 18:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har just nu Castrol R40, den finns på Mekonomen, de ska även ha eller kunna ta hem Shell Advance M som kostar en något mindre per liter.

Både är ricinoljebaserade biologiskt nedbrytbara och det luktar lite modelflygplan om dem.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 19:02 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Ok ... Det är synd att inte OK's bio olja fungerade bättre...
Men det tycks som att efter den nu har stått en tid att det inte faller ut något mer.
Så den kanske kan gå att köra med också med det extra jobbet med att blanda i en behållare
och låta den stå ett par dar och sedan hälla över blandingen i en annan dunk.

Visst hade du provat biltemas bio olja? Vad hände med den när blandningen stått ett tag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 19:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Magnus-E skrev:
Ok ... Det är synd att inte OK's bio olja fungerade bättre...


Ja.

Magnus-E skrev:
Men det tycks som att efter den nu har stått en tid att det inte faller ut något mer.
Så den kanske kan gå att köra med också med det extra jobbet med att blanda i en behållare
och låta den stå ett par dar och sedan hälla över blandingen i en annan dunk.


Det förstår jag inte riktigt, om nått faller ut är det väl oljan. Då förstår jag inte vad det skulle hjälpa att hälla över det til en anna burk?

Magnus-E skrev:
Visst hade du provat biltemas bio olja? Vad hände med den när blandningen stått ett tag?


Nej det var "steelhammer"
steelhammer skrev:
Jag har provat att blanda Biltemas syntetiska 2t-olja med E85 men det skiktade sig efter ett tag. Det tog inte ens en timme innan det kom fram ljusbrun olja nederst i glasburken. Antar att det kan fungera vid separatsmörjning men vid blandning i tank verkar det inte fungera.


Redline's 2t oljor vore väl värt et försök om man är rädd att Ricin olje kladdar för mkt. De har mkt bra oljor som är sentetiska biobaserade, men den som de speciellt säger passar alcoholer finns inte med i sortmentet i Sverige, men det kan hända att deras vanligare 2T oljor funkar bra med E85 med.

Annars tror jag att ricinolja i en lite mera sliten motor kan vara utmärkt eftersom den är bra på att "täta".

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 23:35 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Vad gäller OK bio oljan och den test blandning jag gjorde så har jag ca 10 % olja i blandningen.
Volymen totalt är ca 2,5 dl och det som har separerat av olje inblandningen är mycket mindre än den inblandade oljevolymen.
Mer som en tunn film på botten. Men om det är den smörjande komponenten så är det ju inte så lyckat.

Jag har hållit på med rc styrda rallycross bilar och gillar inte ricinoljan,
kan som du säger var bättre i äldre slitna motorer. Men i nya motorer så helst inte.
Har funderat på att prova med rapsolja i coh med att jag bara kör motorsågen och röjsågen vår och sommar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-21 08:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Magnus-E skrev:
Vad gäller OK bio oljan och den test blandning jag gjorde så har jag ca 10 % olja i blandningen.
Volymen totalt är ca 2,5 dl och det som har separerat av olje inblandningen är mycket mindre än den inblandade oljevolymen.
Mer som en tunn film på botten. Men om det är den smörjande komponenten så är det ju inte så lyckat.


Aha då förstår jag. Kanske man skulle försöka hälla av resten och känna/se om det är oljan eller nått annat, kanske det är bara en del av oljan som är mineralt/opolärt som som faller ut då eller någon seperation av olje blandat bensin...

Magnus-E skrev:
Jag har hållit på med rc styrda rallycross bilar och gillar inte ricinoljan,
kan som du säger var bättre i äldre slitna motorer. Men i nya motorer så helst inte.


Fast då har man väl 10 ggr så mkt olja i bränslet, och det är väl därför det smutsar ner mkt mera?

Magnus-E skrev:
Har funderat på att prova med rapsolja i coh med att jag bara kör motorsågen och röjsågen vår och sommar.


Jag är också nyfiken hur bra raps funkar, så snabbt kan det ine härskna men jag vet inte om smörjningen blir lika bra. Undrar också om oljorna kan påverka viskositeten i bränslet och så påverka hur stora munstycken man behöver, fast vid 2% inblandning kan det inte vara en så stor skillnad.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-21 09:10 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Rapsolja tål ju värme väldigt bra, men hur bra den smörjer är ju en annan fråga.

Nja vi körde med olika blandingar i rc bilarna, vi var nere på under 10% olje inblanding.
Men lägre vågade vi aldrig gå med tanke på de vartal som de motorerna utsätts för.
Men det är ju ändå ca 5 ggr så mkt olja som på vanliga tvåtaktsmotorer.

Ska försöka kolla vad som faller ut från OK's bioolja efter helgen.

Man skulle ha en test motor som man vågar köra med lite olika olje/bränsle blandingar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-21 09:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Magnus-E skrev:
Rapsolja tål ju värme väldigt bra, men hur bra den smörjer är ju en annan fråga.


Om man ska tro vad de skriver om ricinoljan så ska den (också) klara extrema temperaturer och tryck bättre än andra oljor varför den används i dragracing osv.

Magnus-E skrev:
Nja vi körde med olika blandingar i rc bilarna, vi var nere på under 10% olje inblanding.
Men lägre vågade vi aldrig gå med tanke på de vartal som de motorerna utsätts för.
Men det är ju ändå ca 5 ggr så mkt olja som på vanliga tvåtaktsmotorer.


Aha. Varför gillar du annars inte rcinoljan, är det kletet som ni fick på modellerna eller att den skulle smörja mindre bra? Finns väl mer och mer syntetolja i modelmotor sammanhang, men de är väl dyra.

Magnus-E skrev:
Ska försöka kolla vad som faller ut från OK's bioolja efter helgen.


Ok spännander, jag skrev till OK om de hade nån olja för E85 och de svarade:
>vi har ingen 2-taktsolja som vi rekommenderar för E85. Det beror på att
>vi helt enkelt inte har genomfört några sådana tester. Jag vet att det
>finns kunder som har använt våra biologiskt nedbrytbara 2-taktsoljor
>med E85, men vi kan inte på något sätt garantera att det fungerar.

Magnus-E skrev:
Man skulle ha en test motor som man vågar köra med lite olika olje/bränsle blandingar.


Jag kan höra vad de använde för 13 år sen! i motorsåg expirimentet
då Protima fick ett uppdrag av Samhall i Uppsala 1994 att hjälpa dom att lösa problemet dom hade med att personalen mådde dåligt av bensinavgaserna från motorsågarna. De gjorde då ett projekt där de köpte in 4 nya motorsågar som skulle testas i drift under ett år. Två av dom modifierades för etanoldrift.

Motorsågarna användes under ett år ett lag med skogsarbetare. Alla var
väldigt positiva till etanolsågarna. Dom märkte en stor positiv skillnad.
Den enda nackdelen var att dom var svårstartade under vintern men det löstes enkelt genom att fövara de inomhus.

Efter projektet slutplockades motorerna isär för undersökning. Det visade sig då att dom 2 etanoldrivna motorerna var som nya. Däremot så var dom bensindrivna sotiga och hade typiska nypspår som tvåtaktare ofta får.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-21 10:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Magnus-E skrev:
Rapsolja tål ju värme väldigt bra, men hur bra den smörjer är ju en annan fråga.


Om man ska tro vad de skriver om ricinoljan så ska den (också) klara extrema temperaturer och tryck bättre än andra oljor varför den används i dragracing osv.

Magnus-E skrev:
Nja vi körde med olika blandingar i rc bilarna, vi var nere på under 10% olje inblanding.
Men lägre vågade vi aldrig gå med tanke på de vartal som de motorerna utsätts för.
Men det är ju ändå ca 5 ggr så mkt olja som på vanliga tvåtaktsmotorer.


Aha. Varför gillar du annars inte ricinoljan, är det kletet som ni fick på modellerna eller att den skulle smörja mindre bra? Finns väl mer och mer syntetolja i modelmotor sammanhang, men de är väl dyra.

Magnus-E skrev:
Ska försöka kolla vad som faller ut från OK's bioolja efter helgen.


Ok spännander, jag skrev till OK om de hade nån olja för E85 och de svarade:
>vi har ingen 2-taktsolja som vi rekommenderar för E85. Det beror på att
>vi helt enkelt inte har genomfört några sådana tester. Jag vet att det
>finns kunder som har använt våra biologiskt nedbrytbara 2-taktsoljor
>med E85, men vi kan inte på något sätt garantera att det fungerar.

Magnus-E skrev:
Man skulle ha en test motor som man vågar köra med lite olika olje/bränsle blandingar.


Jag kan höra vad de använde för 13 år sen! i motorsåg expirimentet
då Protima fick ett uppdrag av Samhall i Uppsala 1994 att hjälpa dom att lösa problemet dom hade med att personalen mådde dåligt av bensinavgaserna från motorsågarna. De gjorde då ett projekt där de köpte in 4 nya motorsågar som skulle testas i drift under ett år. Två av dom modifierades för etanoldrift.

Motorsågarna användes under ett år ett lag med skogsarbetare. Alla var
väldigt positiva till etanolsågarna. Dom märkte en stor positiv skillnad.
Den enda nackdelen var att dom var svårstartade under vintern men det löstes enkelt genom att fövara de inomhus.

Efter projektet slutplockades motorerna isär för undersökning. Det visade sig då att dom 2 etanoldrivna motorerna var som nya. Däremot så var dom bensindrivna sotiga och hade typiska nypspår som tvåtaktare ofta får.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-22 14:59 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 20:50
Inlägg: 5
Ort: Stockholm
Tjena,

Vad kul att du har fått fart "scootern" Aryan. Som du bl.a. märker av redan även fast den inte är rätt inställd för bränslet ännu så blir motorkaraktären annorlunda med etanol i tanken. En av orsakerna till det är att etanolen har en viss del inbundet syre i alkoholen (ca 30 %) som frigörs vid förbränningen vilket leder tillsammans med en annan förbränningscykel än bensin, till både mer effekt men även ett bredare effektregister.

Men som du också vet är gamla förgasare är inget under av exakthet och en standardförgasare till en moped är ofta en simpel sak med begränsade inställningsmöjligheter. Något som du kanske skulle också fundera över om du kunde ha någon form av bränsle alt luftförvärmning och om det är möjligt, så kan man förvänta sig en bättre bränsleekonomi totalt sett. Det hjälper till att göra förångningen och därmed blandningen med luft lättare om etanolen har lite förvärme. Men det här känner du säkert till redan.

När det gäller oljor i allmänhet efter vad jag har läst om dem samt varit i kontakt med många olika oljebolag, kan det sägas följande. Många om de så kallade biologiskt nedbrytbara oljorna av estertyp som t.ex. OKQ8 med flera säljer har olika tillsatser som är avsedda för bensinen med sin förbränningscykel, inte alltid fungerar väl med ett alkoholbaserat motorbränsle och då kan separationer uppstå. Att förändra sin produktion är inte lätt då både tekniskt, kostnader och inte minns en rad olika krav ska uppfyllas från både myndigheter och motortillverkarna etc. I dag är inte heller de gamla etablerade oljebolagen direkt inte intresserade av att ha en produkt som fungera väl med olika bränslen och en av anledningarna är rätt enkel... de vill så länge det är möjligt att sälja fossilt bränsle med tillhörande passande oljor. Och så länge inte våra folkvalda människor ställer högre krav än vad som görs idag på oljebolagen med flera aktörer på marknaden, kommer förändringarna att ta tid till andra bättre produkter. Den dag det sker från de folkvalda eller att den fina oljan är på väg att ta slut eller av någon annan orsak, kommer vi då att kunna se bättre produkter på marknaden. Men även idag finns det mindre och mer inriktade bolag som kan och gör bättre produkter, där oljorna fungerar bra till både bensin- och alkoholbränslen och heder till dem. Några av dessa bolag med passande produkter finns upplagda i tråden om 2-T oljor på forumet. Naturligtvis, att blanda olja och bränsle för hand ställer högre krav på att de fungerar väl tillsammans än om det är separatsmörjningssystem.

Angående rapsolja (men även solrosolja) är att de är värmetåliga oljor och är ganska feta oljor vilket betyder att de bör smörja rätt väl på många typer av motorer. På de små RC-motorerna använder man i olika mängd även nitrometan i bränslet och nitrometan i sig är ganska bra på att skölja rent lagerytorna + cylindervägar från både metanol och olja. För att motverka att det sker har man tidigare använt ricinolja då det har stor vidhäftningsförmåga och klibbar fast rätt väl. På en liten motor som har högt motorvarvtal med begränsad kylning är det också viktigt att det finns en bra oljefilm på lagerytor och cylinderväggar. Dessa motorer är vevstakarnas lagringspunkter ofta glidlagrade och för att de ska få god smörjning vid högt motorvarvtal behövs det en stor mängd olja för att inte en skärning ska ske. Det är därför det är vanligt med ca 10-20% oljeblandningar med ricinolja på de äldre motorerna som går på metanol och nitrometan. Men med de moderna syntetiska esteroljorna har jag läst från olika modellklubbars forum, att man kan gå ned till långt under 10 % utan att äventyra motorernas driftsäkerhet. När de började för många år sedan med att t.ex. ur olika vegetabiliska oljor framställa syntetiska oljor - esteroljor, hade de problem med att få fram en olja med stark kemisk sammansättning och som gav en stark oljefilm. Då stannade många användare, framförallt RC-folket, kvar vid de gamla ricinoljorna trots att de har olika nackdelar. Tänkt också att de gamla ricinoljorna även hade diverse växtrester kvar, vilket kräver där en större mängd olja för att garantera smörningen och inte stopp i munstycken etc. i bränslesystemet.

Med en motor som har relativt måttligt motorvarvtal och inte använder nitrometan i bränslet - här etanol, blir kraven lägre för vad oljan ska klara av under normala driftförhållanden. Att blanda in nitrometan i E85 är farligt då nitro och bensin blir en instabil blandning som bl.a. blir stötkänsligt.

Att använda t.ex. en renad rapsolja går därför ofta bra i en mer vardaglig motor så länge den är färsk och att motorn inte står still för länge mellan användningstillfällena. Då får man göra runt en annan olja som konservering. De som håller på med raps för RME till dieselmotorer brukar säga att oljan ska användas inom 5-6 månader. När den börjar bli dålig bildas det bl.a. olika syror och bakterier vilket är inte bra för vissa legeringar/metaller. De brukar säga att så länge som den smakar okej så går den att använda. Men vill man få lite skydd mot korrosion etc. kan man försöka t.ex. blanda ut en rapsolja med syntetiskt esterolja och på så sätt få en lägre kostnad för oljan till sin motor. Så gör redan vissa oljebolag, att de tar en vegetabilisk olja som de blandar in en syntetisk olja för att få fram goda egenskaper från de båda olika oljorna till en enda olja.

Hur mycket olja en motor ska ha kan inte sägas med lätthet då konstruktionen och användningssätt spelar en stor avgörande roll utan sådan får man testa sig fram väldigt försiktigt om man inte har tillgång till ett motor labb där olika förhållanden kan testas fram. I allmänhet kan man säga att en luftkyld motor behöver mer olja och i synnerlighet om det är en järncylinder än moderna lättmetallcylindrar med vattenkylning. Min gissning om vespan, om den fortfarande har en järncylinder, är att blandningsnivån bör ligga någonstans kring 2-4% om man använder en vegetabiliskt baserad olja och tillsammans med etanolbränsle. Jag rekommenderar inte under sådant förhållande att pröva på 1,5 % oljeblandningar som du skriver i tråden, om man vill ha en god driftsäkerhet på motorn - går man för lågt är risken stor att den nyper eller skär. Med en bra lättmetallcylinder, modern förgasare och ett bättre tändsystem, ska det vara möjligt att oljeblandningar på runt 1,5 % och i vissa fall ned mot ca 1 %. Men det är inte lämpligt att göra på en gammal moped Vespa.

Hoppas det går bra i fortsättningen med vespan.

/Mikael.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 22:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej Mikael,

Tack för dit långa inlägg, jag fortsätter nog med 1,5% Castrol R40 ett tag till, det blir med 1,4 grr så mkt bränsle lika mkt olja per varv som 2% olja i bensinen.

Det roliga är att vespan har blivit mkt mera lättstartad tvärtemot vad jag var rädd för. Kall som varm startar den nu oftast på första kicken det var betydligt värre på bensin då den lätt blev sur.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-04 11:45 
Offline

Blev medlem: fre 07-02-02 20:50
Inlägg: 5
Ort: Stockholm
Hej Aryan,

Vad trevligt att mitt inlägg uppskattades i den här tråden och ja, man ska vara försiktig med att minska för mycket på oljemängden om det är en järncylinder av den enkla anledningen att kolven är i lättmetall som i sin tur ändrar formen efter hur varm den är, vilket sker snabbare än hos en järncylinder som långsamt förändrar sin form i loppet efter hur varm den är. Blir kolven för varm, sväller den för mycket i järncylindern vilket resulterar i en "värmenypning". Så mitt råd att hålla lite kontoll på motorn en tid framöver för att se om den får rätt mängd olja eller inte.

Bra att du tycks ha fått till bestyckningen med mera hyggligt rätt på den motorn och är allt som den ska vara så ska det teoretiskt i all fall, ge en bättre motoruppträdande och mindre med driftstörningar än om den körs på ett fossit bränsle och med en olja med fossilt ursprung. Som en god bonus blir föroreningarna från motorns avgaser mycket lägre och miljön - moder Jord blir bara gladare av när mer olika miljövänliga bränslen och oljor används allt mer runt om i världen. För även smörjmedel och fetter kommer i framtiden ha ett annat ursprung än ur fossil råolja då det kommer en dag eller tid när den kvarvarande mängden olja blir mycket dyr att pumpa upp ur Jorden och sedan förädla den till en oljeprodukt. Men även våra politiskt folkvalda människor kommer även se till det lagmässigt när det är lämpligt eller möjligt tidsmässigt, att försvåra användande av produkter som baseras på fossil råolja. Det var lite OT.

Jag hoppas slutligen att det går bra fortfarande med vespan framöver.

/Mikael.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011