Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-07-14 07:01 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Hallå
Min dotter är snart i moppeåldern och det börjar funderas.
Är det någon som gjort en lyckad konvertering av en EU moppe, typ skoter?
Har aldrig pillat med en sådan och undrar om det finns något speciellt att tänka på och om någon model är enklare än någon annan.

1) Finns det huvudmunstycken och trottelnålar att leka med?
2) Antar att det inte finns ställbara munstycken?
3) Tankar man färdigblandat eller har dom separata behållare för tvitaktsoljan?

Bidra gärna med förslag på märke/model tack.
Kan vi hålla denna tråd fri från "moppetrimmarfantaster" vore jag glad.

Mvh // Micke


Senast redigerad av Newlund ons 08-07-02 06:56, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-14 09:28 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 07:18
Inlägg: 67
Ort: Från
Du kanske ska fundera på en 4taktare, så slipper du hålla på med tvitaktsolja över huvud taget.

Hade en 125cc scoter modell quinqi.
Den borrade jag upp munstyckena på, fick den inte att gå på tomgången men annarrs gick den bra.
(borrade aldrig upp tomgångsmunstycket då jag ej fick tag på ett likadant)
Nu är den såld.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-14 10:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På de EU-moppar som har tvåtaktsmotor så är separatsmörjning så gott som standard numera, så även där behöver man knappast bekymra sig om att hitta en olja som är blandbar med E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-24 07:37 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
kabben skrev:
Du kanske ska fundera på en 4taktare, så slipper du hålla på med tvitaktsolja över huvud taget.

Jo, jag är faktiskt inne på att köpa en 4 taktare. Har dom utbytbara munstycken eller är det bara icke reversibel borrning som gäller?
Tips på fabrikat mottages gärna. Hur är det med reservdelar till de Kinesiska modellerna?

Mvh // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-07-24 12:03 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Jag har en kinesisk kopia av en Honda monkey bike. Det enda jag gjorde när jag konverterade den var att justera luft/bland-skruven, höja nålen och byta huvudmunstycke.

Om lågfartsmunstycket inte hade räckt till (det som sätter gränsen för hur mycket du kan justera med blandskruven) så hade det behövts borras då det ej går att byta.

www.duells.se har en bra guide för att identifiera vilken typ av huvudmunstycke som sitter i förgasaren. Guiden finns under kategorin:
moped>bränslesystem>förgasardelar>munstycke

När du kontrollerat vilken typ du behöver, åk antingen till en mopedaffär och inhandla ett munstycke med 40% större area eller beställ ett på internet.

Reservdelar till min moped är inget problem det enda är att man får vara beredd att beställa från utlandet. Så många 4-takts mopeder typ Baotian och dyl som säljs så borde det finnas reservdelar att tillgå.

www.pinalen.se verkar ha en uppsjö reservdelar till Baotian i alla fall.

//Anti


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-25 02:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Här finns en bra guide för hur man justerar storlek på munstycken:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1058


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-05 13:08 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Här finns några som konverterat i en lååång tråd: http://www.baotianforum.com/viewtopic.php?t=738
Allt som skrivs kanske inte är 100%-igt, men ändå.

//Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 16:49 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Succe! :lol:

Moppen är nu konverterad och går som en klocka.
Spikningarna som den hade på fulbränsle är dessutom borta.

Moppen är en Piaggio Zip 4t 2006
Förgasare: Keihin CVK 19mm med original munstycke 82

    Huvudmunstycke bytt till 95
    Nålen gick ej justera men det löste jag med en liten mutter så den öppnar mer.
    Lågfartskruven öppnades ca 2 varv.


Kostnad: 10:- för ett munstycke.
Utförlig beskrivning med bilder kommer efter att den testats ett tag och justerats. Bla. med tanke på kallstarter.

//Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 17:40 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Jag kör min kinamoppe på etanol. Motorn är en 72cc 4-takt med bättre kamaxel, större cyllinder (72cc), större topplock, mera förtändning och en dellorto 19mm black edition förgasare.

Munstycket bytte jag från 92 till 120(!) så nu går den bra.
Enda problemet är att den inte startar när den är kall, men det beror på att jag inte har fixat choke änn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 09:46 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
En beskrivning av etanolkonverteringen hittar ni nu på min hemsida.
www.newlund.com
Klicka in på "Etanolkonverteringar". // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-03 09:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad har moppen nu fått för förbrukning?

Jag har i lördags gjort en 10 mils långkörning i fullgas (40-60) beroende på backen med tvåtakt vespa mope från 67 och kommit fram till en förbrukning på 0,25 l /mil vilket jag är nöjd med men en 4-taktare går säker ännu snålare?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-03 10:00 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
aryan skrev:
Vad har moppen nu fått för förbrukning?

Hallå
Jag vet inte än. Eftersom dottern fyllde 15 först i onsdags och körkortet inte dykt upp ännu. Återkommer när den körts lite längre och tankats ett par ggr.

//Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-03 10:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ok, jag får hålla mig lite till tålls då. Läste lite på din anvisning och så att det räckte med endast 35% större munstycke, räcker det? Går den inte bättre med 40% större?

/Aryan

Ps akta er för halkan när din dotter ska köra. Jag var ytterst nära att vurpa på en glashal bakgata i lördagskväll, dubbdäck hade inte varit överflödigt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-03 13:17 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
aryan skrev:
Läste lite på din anvisning och så att det räckte med endast 35% större munstycke, räcker det? Går den inte bättre med 40% större?

+35% => 0,953 mm
+40% => 0,97 mm
0,013/0,97= + 1,3%
Tror det faller inom toleranserna för vad man kan åstadkomma vid borrning.

Jag ska förmana henne vad det gäller halkan.

Tyvärr funkar inte den "manuella choken" när det är kalt. Startgas är därför ett måste när den är kall, just nu.
En liten manuell choke att placera direkt mellan förgasaren och luftburken hade inte vart fel. Tyvärr har jag inte hittat någon sådan än.

//Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-03 13:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hur ser choken ut i din förgasare?

Vespan har ett chokemunstycke som jag borrade upp, och den fungerar utmärkt, den startar i varje fall vid -5 på andra kicket.

Den kan vara lite tjurig i början (svarar dåligt på gasen) om man inte chokar och kan bli "för" kallt igen efter en motorbroms speciellt när man kör lugnt trots att jag täckt för halva fläktöppningen, då behöver jag ge den lite choke just när jag gasar. Verkar då som att mängden kalllufft/kylande etanol blir förmkt när man öppnar gasen.

Kanske vinteretanol, dvs lite mer bensin hjälper.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011