kan meddela att jag har gjort en E85-konvertering med lyckat resultat idag. och det genom att endast använda sig av borrmaskin och ett 0.8mm borr.
huvudmynstycket var storlek 135, hade inget större liggande så jag körde lite med borren igenom det så det blev större..
flyttade upp bränslenålen några hack, och lågfartsmunstycket var storlek 35, och för att öka med 30% behövdes ett 45-munstycke, men det hade jag såklart inte, och skulle jag kört borren rakt igenom så hade det ju ökat till ca storlek 80, vilket skulle bli aldelles för stort, så jag borrade in en liten bit från vardera hållet så själva stryphålet blev kortare, det har samma effekt som att öka hålets diameter. detsamma gjordes med chokemunstycket, där var hålet redan 1mm, så jag tog ett 1.5 borr.
allt gjordes ju på känn så jag hade inga höga förväntningar.. men tro det eller ej den startade på första kicken efter!!! men den stannade ganska snart för det visade sig att choken hade för bra effekt, den surade ner sig direkt. (bra när det blir kallare) så jag startade utan choke å då gick den, fast lite för magert på tomgång, så det justerades lite på luftskruven och nu har jag äntligen kommit på hur den funkar efter att jag studerade extra noga i kanalerna idag, den reglerar mängden färdigblandad luft/bränsle på lågvarv, så den skruvades utåt några varv så gick den lungt på tomgång, sen så provkörde jag och den verkar få lite för mycket soppa på höga varv, det ryker lite svart ur ljuddämparen om jag varvar ur den i neutral, alltså lite för mycket borrande i huvuudmunstycket, men jag låter det vara så, hellre för mycket än för magert på höga varv!
men om den står poå tomgång och jag rusar den snabbt så tvekar den nån halvsekund innan den ryter till, så bränslenålen får nog hööjas ett hack till.
och den är mycket mer lättstartad nu också, både varm som kall, positivt!
jag har dessutom kollat ventilspelet för det hittade jag specifikation på i instruktionsboken, och det låg nästan på gränsen till för litet, men det höll sig inom specen iaf, och det var besvärliga schims för att justera så jag skruvade dit ventilkåpan igen nu ska bara tändningen kollas också, men jag får kolla om det finns några markeringar på svänghjulet för att lysa med lampan eller hur man nu ska göra...
fick iaf reda på att den ska vara 4 gr. föd vid 1700rpm och 40gr föd vid 4000rpm. bara att fixa fram en varvräknare för 1cyl motor.
eller möjligtvis en räknare för en 2 cyl, för den har säkert ett tändande per varv antar jag.
avgasröret glöder inte lika mycket nu heller, bara lite körsbärsrött den första decimetern från avgasporten.
dessutom var det ett rent nöje att åka ut på skogsvägarna och krypköra mellan stock å sten när den luktade spritkök istället för ford fiesta.
nu vet jag också hur det låter när en H4-lampa sprängs!! provade att koppla ur voltregulatorn för att mäta hur mycket spänning generatorn kan ge utan reglering, men jag hade så klart glömt att stänga an ljuset så när den startade så lös lampan aldelles kritvitt som xenon några sekunder tills det exploderade i strålkastaren, det small som en avgasknall typ. sen kollade jag på voltmetern, den stod på 92 volt!!! hehe...
|