Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-09-01 23:09 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-01 22:58
Inlägg: 4
Ort: dingelvik
japp, då har man köpt sig en 2-hjuling igen då... denna gången blev det en Kawa KLX250 -93
är enormt trött på 2-takt med noll vridmoment och en massa stinkande rök runt sig när man krypkör.
men jag har aldrig haft nån 4-takt, och den här är enormt svårstartad, när den är kall får man ju kicka typ 10-15ggr, varm ca 5ggr, och det känns inte som det blir nån vidare snurr när man kickar heller, kolven hinner väl göra ett slag per kickande typ.. funderar allvarligt på att försöka få dit en startmotor.
har haft isär förgasaren (Keihin CVK32) och gjort rent alla kanaler och munstycken, då choken inte verkade funka för motorn rusade bara när man drog ut den, nu är det motsatt effekt, den tvärdör direkt man drar ut choken, och om den går på tomgång för länge så börjar den sjunka i varv och stanna, och kör jag lungt med lätt gaspådrag på 1:an så börjar avgasröret glöda efter en stund, vilket tyder på mager blandning på mellanvarv, och så verkar den inte vilja varva ut heller för den "bromsar sig" bara om jag gasar max i neutralen, men det kanske är så med 4-takt, dom ska väl inte varva i det oändliga som en 2-takt?

det sitter ju en ställskruv för lågvarv på förgasaren, men det verkar inte hända mycket när man vrider på den.. och det är inte heller samma mellan olika förgasare, ibland reglerar den bara luftmängden och bränslet matas då istället via ett fast munstycke, och ibland reglerar den en färdig blandning, men jag vet inte hur det är på denna då det inte händer mycket.. den har en allmänt hög tomgång och om man försöker gasa lite så går den ner i varv för att sedan öka, viket verkar betyda att den inte får tillräckligt med soppa..
luftläckor har jag redan kollat..
nån som har mer tips? tycker att den iallafall inte ska behöva mer än 5 kickanden för att starta..

till saken hör den att hojen ska konverteras till E85 och då måste den ju först gå bra på bensin annars ställer man ju bara till det mer än nödvändigt för sig..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-01 23:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om avgaserna blir så heta att avgasröret glöder redan på lätt last så är det inte (bara) för mager blandning som ställer till det, utan förmodligen står tändningen också alldeles för sent. Det kan ju också bidra till att den blir svårstartad och får opålitlig tomgång.

Kolla tändläget med stroboskoplampa, och kolla att tändförställningen verkar fungera som den ska - troligtvis finns det någon enkel varvtalsberoende krets i CDI-boxen som ger tidigare tändning vid högre varvtal. Och sådana kretsar är ökända för att kunna bete sig konstigt när komponenter börjar åldras efter 10-15 år.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 22:22 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-01 22:58
Inlägg: 4
Ort: dingelvik
kan meddela att jag har gjort en E85-konvertering med lyckat resultat idag. och det genom att endast använda sig av borrmaskin och ett 0.8mm borr.
huvudmynstycket var storlek 135, hade inget större liggande så jag körde lite med borren igenom det så det blev större..
flyttade upp bränslenålen några hack, och lågfartsmunstycket var storlek 35, och för att öka med 30% behövdes ett 45-munstycke, men det hade jag såklart inte, och skulle jag kört borren rakt igenom så hade det ju ökat till ca storlek 80, vilket skulle bli aldelles för stort, så jag borrade in en liten bit från vardera hållet så själva stryphålet blev kortare, det har samma effekt som att öka hålets diameter. detsamma gjordes med chokemunstycket, där var hålet redan 1mm, så jag tog ett 1.5 borr.
allt gjordes ju på känn så jag hade inga höga förväntningar.. men tro det eller ej den startade på första kicken efter!!! men den stannade ganska snart för det visade sig att choken hade för bra effekt, den surade ner sig direkt. (bra när det blir kallare) så jag startade utan choke å då gick den, fast lite för magert på tomgång, så det justerades lite på luftskruven och nu har jag äntligen kommit på hur den funkar efter att jag studerade extra noga i kanalerna idag, den reglerar mängden färdigblandad luft/bränsle på lågvarv, så den skruvades utåt några varv så gick den lungt på tomgång, sen så provkörde jag och den verkar få lite för mycket soppa på höga varv, det ryker lite svart ur ljuddämparen om jag varvar ur den i neutral, alltså lite för mycket borrande i huvuudmunstycket, men jag låter det vara så, hellre för mycket än för magert på höga varv!
men om den står poå tomgång och jag rusar den snabbt så tvekar den nån halvsekund innan den ryter till, så bränslenålen får nog hööjas ett hack till.
och den är mycket mer lättstartad nu också, både varm som kall, positivt!
jag har dessutom kollat ventilspelet för det hittade jag specifikation på i instruktionsboken, och det låg nästan på gränsen till för litet, men det höll sig inom specen iaf, och det var besvärliga schims för att justera så jag skruvade dit ventilkåpan igen nu ska bara tändningen kollas också, men jag får kolla om det finns några markeringar på svänghjulet för att lysa med lampan eller hur man nu ska göra...
fick iaf reda på att den ska vara 4 gr. föd vid 1700rpm och 40gr föd vid 4000rpm. bara att fixa fram en varvräknare för 1cyl motor.
eller möjligtvis en räknare för en 2 cyl, för den har säkert ett tändande per varv antar jag.
avgasröret glöder inte lika mycket nu heller, bara lite körsbärsrött den första decimetern från avgasporten.
dessutom var det ett rent nöje att åka ut på skogsvägarna och krypköra mellan stock å sten när den luktade spritkök istället för ford fiesta.

nu vet jag också hur det låter när en H4-lampa sprängs!! provade att koppla ur voltregulatorn för att mäta hur mycket spänning generatorn kan ge utan reglering, men jag hade så klart glömt att stänga an ljuset så när den startade så lös lampan aldelles kritvitt som xenon några sekunder tills det exploderade i strålkastaren, det small som en avgasknall typ. sen kollade jag på voltmetern, den stod på 92 volt!!! hehe...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 22:30 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-01 22:58
Inlägg: 4
Ort: dingelvik
torbjorn skrev:
Om avgaserna blir så heta att avgasröret glöder redan på lätt last så är det inte (bara) för mager blandning som ställer till det,

det slutade glöda om jag körde hårt, om det var för att fartvinden kylde bättre eller en fetare blandning vet jag ej. men nu med E85 glöde det bara lite, och det är tydligen normalt enligt en cross-handlare jag pratade med igår.

sen har jag en fundering om tändstiftet, den går ju med kallare föbränningstemp nu, därför bör jag väl byta till ett kallare stift för att slippa få sot och loppor på stiftet?
det sitter ett NGK CR8E i nu, om jag byter till CR7E borde det väl bli mer optimalt.
sen kanske jag kan höja tändningen några grader också? har det nån större inverkan på vridmomentet, eller sliter det bara onödigt på ram&vevlager?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-09 09:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Å andra sidan så är risken för sot och loppor mycket mindre på E85 än på bensin.

Innan du börjar ställa om tändningen, så kolla tändförställningen vid båda de angivna varvtalen (och gärna vid ett antal varvtal däremellan också) så att du kan bedöma om tändförställningen fungerar som den ska eller inte.
Om det är något problem där så bör det åtgärdas innan du börjar laborera med att vrida på tändplattan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011