Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-03-11 11:12 
Offline

Blev medlem: tis 08-03-11 09:37
Inlägg: 2
Ort: Från
jag har en bmw f 650 gs som jag vill köra på etanol.
jag kan köpa en flextek som talar om för insprutningen hur den ska jobba om jag har en bosch-kontakt typ EV1. är det nån som vet var jag ska leta efter denna?
jag kan också ställa om insprutningen så att den skickar in mer bränsle. nån som vet hur man gör det?
jag har meckat med förgasarmotorer men har tyvärr lite kunskap om insprutare.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 12:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har den katalysator med lambdasond?
Isåfall, har du provat att tanka 25,50, 75, 100%, i de stegen med några mils körningen emellen, och sett om den kanske klarar att ställa om sig?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 13:36 
Offline

Blev medlem: tis 08-03-11 09:37
Inlägg: 2
Ort: Från
den har katalysator så då antar jag att den har lambdasond? jag har inte provat att blanda i etanol, mest för att det verkar krångligt, vill kunna köra på bara E85 med en gång. men om insprutningen med lambdasond kan anpassa sig till annat bränsle så är det ju värt att pröva.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 14:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
anita skrev:
den har katalysator så då antar jag att den har lambdasond? jag har inte provat att blanda i etanol, mest för att det verkar krångligt, vill kunna köra på bara E85 med en gång. men om insprutningen med lambdasond kan anpassa sig till annat bränsle så är det ju värt att pröva.


Den kan även ha en passiv kat. Du borde kunna hitta lambdasonden någonstans mellan topplocket och katten.
Visst är det enklast att slippa blandtanka..
Sådan anpassning tar dock 2-3 tankar att fixa, systemet kan komma i limphome annars om man chockar det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Att blandtanka
InläggPostat: tis 08-03-11 14:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det är inte så svårt som det låter att blandtanka.
Vi antar att din bränsletank rymmer 60 liter. Då kör du så att den blir nästan tom ~ ungefär. Sedan åker du till macken. Där börjar du med E85. Fyll i t.ex. 20 liter E85. Sedan fortsätter du att fylla upp resten med BF95.
Då har du fått ungefär 20 - 25 % etanol i tanken.
Är man en petimeter så får man räkna detta med papper och penna, men då skall man veta att det redan finns 5% etanol i all bensin. Och även ta hänsyn till hur mycket det var i tanken när man började hälla i. Spara kvittona. Dessutom är det skillnad på vinter och sommar-E85.
Det blir alltså överkurs att försöka vara pedant i detta läget. Men när du sedan skall öka inblandningen för att se vad motorstyrningen klarar att reglera, så ökar du helt enkelt E85-blandningen när du tankar. Kanske i steg om 5 liter varje tankning. Alltså först 20 liter, nästa 25 liter, och 30 liter osv. Det här är värdefullt att ha kvittona för att se etanolhalten. Om bilen inte skulle klara så mycket etanol, så säger den (motorlampan) till. Då vet du var gränsen går.
För att förstå mera av konvertering med bränsletrycksregulator eller Flexteck, Flexitune, Auto FFV och allt vad dom heter, kallas även Piggyback, så får du rätt bra beskrivning på startsidan här på etanolsidan. Titta på Ombyggnad insprut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-11 14:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Enda kommentaren är att en del motorer saknar CEL (Check Engine Light).
Då måste man läsa av felkoder, eller mäta på lambdasignalen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011