Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 08:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: rekna på munstykke.
InläggPostat: ons 08-05-14 20:02 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
Hei
Det begynner at bli dags at byta munnstykker. Jag har sett en del på denne munnstykke kalkulatoren, men jag menar at mine Keihin munstykker er målad efter flow och inte diameter.

Mine nuverande munstykker er 180 main och 50 pilot.
Jag menar 180 tilsvarar 180 cc per minutt.

Bruker jag kalkulatoren får jag et munstykke på 212.
men hvis jag ska ha 40% mera flow så tror jag det blir 180x1.4= 252.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-14 22:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är väl lätt gjort att mäta diametern på munstyckena med t ex olika borrar för att se vad det finns för samband mellan märkning och diameter.
Alla "normala" förgasartillverkare i länder som använder metriska mått brukar ange munstycksstorlekarna i hundradels millimeter.

Om man ska ange ett flöde så måste det vara angivet vid ett visst tryckfall över munstycket för att siffran ska vara meningsfull.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 16:49 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Enligt denna tråd är endast Mikuni flödesmärkt.

Hittade även denna lista med en jämförelse mellan Keihin, DynoJets och Mikuni.

Den första länken går till en tråd som behandlar xrvdaniel:s konertering av sin XRV 750. Den är intressant läsning för den som vill konvertera en mc.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 17:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
Anti skrev:
Enligt denna tråd är endast Mikuni flödesmärkt.

Hittade även denna lista med en jämförelse mellan Keihin, DynoJets och Mikuni.

Den första länken går till en tråd som behandlar xrvdaniel:s konertering av sin XRV 750. Den är intressant läsning för den som vill konvertera en mc.


Ni har helr rett grabbar. Jag blandade mikuni och keihin. Keihin er millimeter.

Jag startade konvertera i dag, Efter at byta:
pilot från 50 til 80
Main från 180 til 270
choke från 60 til 100
Air slow från 200 til 160.

Startate lett men får for mycke drivstoff på piloten. Men mycke bra respons når man varvar ut i Neutral.

Bytade til 60 pilot oc stadtg for rik, skruvade inn brensleskruven til 0,5 varv ut men endå for rik.

Synes det var litt merkeligt, ska prove 50 senere. har inte tengt at kjøra før piloten er bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 19:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Gör du inte en dubbel fetning för tomgången genom att minska air slow och öka pilot munstycket?

Skulle själv inte ändra på air slow

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 21:20 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Jag hade fast pilot när jag konverterade min moppe. Jag har för mig att jag skruvade in skruven (stryper luften) för att feta upp blandningen. Det låter som 0,5 varv ut från botten låter som om den är långt inskruvad.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-15 22:00 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Main borde vara 210 inte 270. Öka med en faktor roten ur 1,4 =1,18 på bränslemunstycken.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 07:55 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
aryan skrev:
Gör du inte en dubbel fetning för tomgången genom att minska air slow och öka pilot munstycket?

Skulle själv inte ändra på air slow

/Aryan


Jo det er mulig. Kan prøva at endra på det. Gjøra om det .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 08:00 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
Anti skrev:
Jag hade fast pilot när jag konverterade min moppe. Jag har för mig att jag skruvade in skruven (stryper luften) för att feta upp blandningen. Det låter som 0,5 varv ut från botten låter som om den är långt inskruvad.


mmmm jag mins at på min moppe i gamle dagar var denne skruven justering av luft ja. så det kan stemma.
Men jag menar bestemt at på denna motoren får dem mera brensle på at skruva ut skruven

Skruvar man mera enn 3 varv ut ska man byta til større pilot jet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 08:07 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
GL skrev:
Main borde vara 210 inte 270. Öka med en faktor roten ur 1,4 =1,18 på bränslemunstycken.


Jag hørar dom bruker från 270 -350 på ren etanol och metanol. Men jag får finjustera main efter at den går bra på pilot och nål. Bedre at starta med for stor main.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 14:53 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Jag hittade detta på ett annat forum:
http://www.keihin-us.com/am/_media/pdf/

En hel del intressanta pdf:er för keihin-förgasare.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-16 16:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
maxiice skrev:
GL skrev:
Main borde vara 210 inte 270. Öka med en faktor roten ur 1,4 =1,18 på bränslemunstycken.


Jag hørar dom bruker från 270 -350 på ren etanol och metanol. Men jag får finjustera main efter at den går bra på pilot och nål. Bedre at starta med for stor main.


Fast för metanol behöver du mkt större än för etanol.
Här http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php kan du räkna ut hur stora de ungefär ska bli

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-17 08:37 
Offline

Blev medlem: tor 08-04-24 12:56
Inlägg: 32
Ort: Från
aryan skrev:
maxiice skrev:
GL skrev:
Main borde vara 210 inte 270. Öka med en faktor roten ur 1,4 =1,18 på bränslemunstycken.


Jag hørar dom bruker från 270 -350 på ren etanol och metanol. Men jag får finjustera main efter at den går bra på pilot och nål. Bedre at starta med for stor main.


Fast för metanol behöver du mkt större än för etanol.
Här http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php kan du räkna ut hur stora de ungefär ska bli

/Aryan


Måste vel byta til standard slow air førs. Så får jag prøva at montere lamda. Men jag måste dra ut på jobb så det blir vel inta før om en uke eller så.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011