Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 18-11-17 20:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Yamaha dt50mx + mikuni 24mm
InläggPostat: sön 08-06-08 14:37 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-27 12:23
Inlägg: 18
Ort: Från
Jag har börjat konvertera en yamaha dt50mx nu och tänkte delge mina stapplande steg.

Bestyckning:
*Cylle 60cc
*Mikuni, förgasare 24mm (vm24-473)
Bild
*Trimkrök+orignalljuddämpare

Jag slängde på trimmet och provade med bensin. Hade prolem att soppan rann rakt igenom förgasaren (oavsett bränsle),
ändrade försiktigt på vinkeln på flottören som trycker på flottörnålen.
Fick göra 3 justeringar innan det vart bra. Sen gick den hyffsat. Hällde ur all bensin och i med e85+klotz200, premix.
Startade på första kicken+choke, men svajig.

Började därefter skruva på förgasaren:
* Höjde nålen till max (clip längst ned, så nålen blir så kort som möjligt)
* Ändrade på luftskruven, i botten verkade vara bäst läge.

Detta verkar vara den inställning som är "bäst" lämpad utan att borra/byta munstycken i mikuni 24mm.

Följande är nu beteendet:
* Måste köra med choken på, annars får den för mager blandning.
* Har svårt att komma ned i varv.
* Går ej att gasa max, då "dör" den tills gasrullen är tillbaka på 1/2.

Jag gissar att jag behöver ändra på huvudmunstycket så den får mer soppa. Jag gissar vidare att det sitter på röret
där nålen går igenom. På änden av det röret sitter en mutter som det står 180 på. Är jag rätt ute ?
Isf
* Öka "muttern" från 180, funderar på >= 212
Låter det vettigt?

Tack i övrigt för innehållsrikt forum.[/img]


Senast redigerad av e85 sön 08-06-08 15:11, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 15:02 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-27 12:23
Inlägg: 18
Ort: Från
Nedan är bild på munstycket, klicka för förstoring:
Bild
Bild

På långa skruven står det: "249 0-2"
På lilla skruven står det: "180"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 07:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Att öka arean med 40 %, alltså öka diametern med 18 % , kanske kan bli i överkant. Man har ju inte samma behov av fullgasanrikning på E85 som på bensin. 30 % areaökning (14 % diameterökning) kan nog vara fullt tillräckligt.

När nu originalmunstycket är märkt 180, vilket troligen betyder 1,8 mm , så kan man vänta sig att ett lagom stort munstycke blir 2,05 - 2,12 mm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 13:12 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-27 12:23
Inlägg: 18
Ort: Från
torbjorn skrev:
Man har ju inte samma behov av fullgasanrikning på E85 som på bensin


Ok, men vad betyder det mer exakt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 15:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4620
Ort: Sundsvall
Att man inte riskerar att motorn spikar sönder eller skär för att den går lite magert på fullgas, när man kör på E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 20:54 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
Munstycks storlek 180 betyder 180cc/min på Mikunis sexkants munstycken.
Efter snart 3års testning på min Zundapp KS50, håller jag ej med om att fullgas anrikningen inte behöver vara så stor.45% vill den allt ha för att ej tappa effekt, när man kör fullgas en längre tid(3-4km).Så sätt i så stort att den får för mycket och gå ned i storlek till den går bra, skulle gissa att du kan börja med storlek 270. Men testa först utan huvudmunstycket monterat,om du kan gasa mer än 3/4 gas utan att dränka motorn så behövs större nålmunstycke, du behöver antagligen också en nål som är mer konad.Byt även lågfartsmunstycke till ett större,du har rätt storlek när den går bäst med luftskruven utskruvad 1-1,5 varv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 21:07 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-27 12:23
Inlägg: 18
Ort: Från
Ok, tack för infon.

Lite okunnig är jag, vart hittar man lågfartsmunstycket?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 13:40 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-27 12:23
Inlägg: 18
Ort: Från
Hmm... efter lite surfande verkar det som om skruven på bilden till vänster är lågfartsmunstycket:
Bild

Lågfartsmunstycket är alltså röret som nålen går in i och sitter fast i huvudmunstycket...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 15:01 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
Nej det är nålmustycket.Lågfart el tomgångsmunstycket sitter framför mot motorn, ser ut som en liten skruv.Prova ett el två nummer större än du har nu.Är det en hårt trimmad 60cc cylinder, med tanke på ditt val av storlek på förgasare? En 24mm räcker till säkert 16-17 hästar(OBS, riktiga hästar) vid den cylindervolymen.
Om det är en vanlig 60cc så räcker det gott med en 20mm, den kommer gå sämre med en 24mm om den inte är hårt trimmad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 09:15 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-27 12:23
Inlägg: 18
Ort: Från
ok, bra att man lär sig nya saker...

Syns lågfartsmunstycket på bilden nedan? (klicka för större)
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-11 15:48 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
Javisst,det är del nr 21.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011