Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 14-11-19 16:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu körde du aldrig i mörker ändå men annars vore det kanske en bra lösning om de två nedre DRL kunde kördes som två positionsljus (med reducerat styrka) när halvljuset är tänd.

Då hade man även i mörker kvar en (laglig?) form av triangelbelysning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-19 17:38 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo men regelverket som den är nu är ingen triangelbelysning alls tillåten mörkertiden så inte ens två glödljus nere på vardera sida är tillåten. Bara ett möjligen två halvljus om ljuskäglorna sitter max 30 cm i från varandra.
Alltså denna MC specifika triangelbelysning är endast tillåten dagtid av någon outgrundlig anledning, förmodligen är det så att bländningsrisken ökar är enda jag kan komma på...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-19 21:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja då stupar det på regelverket ;-) Men jag tycker att man borde kunna få ha ett par positionsljus samtidigt med halvljuset, bilar har ju det också ibland. Ibland ser man lastbilar där hele fronten är som en julgran med positionsljus trots att det är mörkt ute men det är väll antagligen inte heller tillåtet

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-20 07:45 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja du det är mycket om dessa regelverk man kan ha sina åsikter om det vet vi ju redan i etanolbranschen,,, Vet första gången tror det var runt -98 jag som "visionär" körde med sådan belysning i form av biltemas dimljus på en tidigare mc, men då gav det en direkt 2:a på besiktigningen och gillades inte alls hur mycket man än förklarade... :?
Till åren där på som det faktiskt blev lagligt så minns jag att densamme besiktningsman bara muttrade åt denna belysning som plötsligt var lagenlig,,, :twisted:

Oj nu blev det en hel del OT i min egen tråd,, flytta gärna om det är möjligt,,

Ja det är med annan historia att på ett fordon personbil eller lastbil normalt inte får ha mer än ett par halvljus och två parkeringsljus. Sedan för lastbilar gäller då begränsat antal positionsljus fram.
Åkte dit ett par gånger med micran tills jag gav upp med att ha tre glödisar i extraljusen, där en gång en polis hals över huvud sprang över vägen vid en poliskontroll bara för att få anmärka på detta med en villkors 2:a. Den andra gången skede som tur var efter besiktningen och var då en polisbil för flygande kontroll kom från en sidoväg och såg detta och kom sedan snyggt bakifrån och blinkade in bara för denna belysning,,, på den tiden innan DRL belysningen så gick glödisarna endast tillsammans med dom för dagtid endast lysande dimljusen.

Där en av konstaplarna muttrade om att avståndsbedömingen "kan" försvåras om fler lampor finns på fordonet,, vad sägen man då om dessa julgranar på vägarna som sagt,,, :roll:

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-20 12:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Att två halvljus sitter max 30cm isär är tillåtna / betraktas som ett halvljus, gäller det även för positionsljus?

Då skulle man kanske kunna få ha halvljus + 2 positionsljus som stitter mindre än 30cm isär vid mörker. Eller menar du att MC öht inte kan få ha ett "löst" positionsljus vid mörker när halvljuset är tänd?

Ja det blev lite OT, mea culpa.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-11-20 13:18 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja på bil men främst lastbilssidan finns en uppsjö med mått angivelser för dessa positions ljus... Men inriktat på MC får det bara finnas ett lysande halvljus alt två med max avståndet 30 cm mörketid.

Jag är inte tvärsäker på detta men minns sist jag hade rätt djupa diskussioner vid senaste besiktningen av hojen så är endast den så kallade triangelbelysningen tillåten dagtid och endast halvljus vid mörkerkörning. Dock inte hört att någon åkt fast för detta av farbror blå för dom som åker med denna typen av belysningen mörkertid...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-11-24 16:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Peter skrev:
Där en av konstaplarna muttrade om att avståndsbedömingen "kan" försvåras om fler lampor finns på fordonet,, vad sägen man då om dessa julgranar på vägarna som sagt,,, :roll:

Där ser man! Det är första gången jag har hört en motivation, om än väldigt skum sådan!, till varför fler ljuspunkter skulle vara sämre! Dock tycker jag det låter helsnurrigt och har i praktiken aldrig erfarit att det skulle vara ett reellt problem... Byråkrater...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-11-24 17:19 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo tröttnade med att få denna konstapel att argumentera och få honom att förklara sig närmare utan vidare resultat,,, lika så den andre konstapeln vid det senare tillfället surrade denne han att skulle nu ena halvljuset vara trasigt skulle det bli lättare att missbedöma fordonet för en moped eller motorcykel med som i fallet då var tre extraljus med glödisar... ehee jaha,, tänkte jag, är det då inte tvärt om att då täcker man ju upp hela fronten för en mer friskriva detta än mer för att just inte vara ett tvåhjuligt fordon... Men han bara muttrade och sa fixa bara bort dessa lampor så är regelverket nöjt... Kan ju undra så här i efterhand om båda dessa konstaplarna inte skulle tagit egna alkotester...

Livet är hårt i bland och nu skippar jag dessa lampor, som här i nord uppland är det het på gröten för dessa belysningar.. så skit samma,, som ändå inte för egen del matschar dom xenonvita DRL som ordinarie parkeringsbelysningen.

Sedan som Aryan med nämnde sedan får tydligen en del lastbilar se bokstavligt ut som rena julgranarna, men inte fasen tycker man väl med det inte avståndsbedömningen försvåras för det, sedan kan det ju tyckas vara löjligt i sammanhanget rätt bisarra detaljer att haka upp sig på... Finns väl liiite värre trafikbrott att ta tag i ute på vägarna. ;-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-11-24 17:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Peter skrev:
ehee jaha,, tänkte jag, är det då inte tvärt om att då täcker man ju upp hela fronten för en mer friskriva detta än mer för att just inte vara ett tvåhjuligt fordon... Men han bara muttrade och sa fixa bara bort dessa lampor så är regelverket nöjt... Kan ju undra så här i efterhand om båda dessa konstaplarna inte skulle tagit egna alkotester...

Exakt det där sa jag åt en snubbe på Bilprovningen och han bara muttrade som svar också! Inte är det lätt för de stackarna att se till att ett regelverk som är baserat på "häxkonst" istället för logik och sunt förnuft efterföljs! :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-11-25 19:17 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo har ju själv knegat ett tag på denna instans (Svensk Bilprovning) en gång i tiden.. Droppen var just regelverken som rätt snart gjorde jag ledsnade på det stället,,, tror du nu förstår varför..

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-09 12:43 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Måste bara berömma det fina gula bandet bak på.... Bild

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-09 16:21 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
koovee skrev:
Måste bara berömma det fina gula bandet bak på.... Bild


Är det ännu en FN yxa på forumet månntro?

Visst är det en vacker gula bandet dekal som även samtliga bilar är dekalerade med, som anstår en gammelyxa med 5 missioner i bagaget. 3 st i Libanon, 1 i Kuwait och den sista i Bosnien, som hade sitt lilla pris till den sjukpensionär man nu är sedan 12 år...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-09 16:38 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Lite OT kanske men ja, Yxa räknas jag nog som, dock aldrig fått äran att bära den blå baskern. Gjorde lite senare missioner, Kosovo och Afghanistan.

Tråkigt att höra att det gett sådan sviter!

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-09 17:01 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Naturligtvis hör så även du då till yxorna,,, fattas annat, även om det bars grönbasker... :D

Nä det är ingen fara jag klarar mig, det vet jag,, synd bara för dom som inte gör det bara... Hänger du med på några Fb sidor i ämnet? Är ett bra gäng där från alla möjliga missioner..

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-12 08:33 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-28 06:50
Inlägg: 35
Ort: Tingsryd
Hehe, jo, jag håller ett öga på fejjan, följer bland annat "VRR". Skaffade mig även veterankortet här i höstas. Har tyvärr inte hängt med på så många träffar, jag bor oftast lite "fel", och passar oftast inte så bra just nu när man har småbarn hemma.

_________________
VW Golf V - Multifuel
OPEL Vectra 1.9 CDTI 08 - Diesel


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011