Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-11-20 18:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-06-10 12:59 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 655
Ort: Skärplinge
Så har det äntligen blivit av att fullt ut köra egna offroadaren på ren E85, som dock inte fått rulla så mycket mellan husbygge å andra "måsten",, iaf så var det tämligen enkelt med denna enstånka och enda förgasaren att bestycka om.

Lågfart 40 byttes till 50
Huvudmunstycke 145 bytt till 170 samt 3 mm höjd bränslenål.

Ingenting har behövts göras åt chokemunstycke som bränsleblandnings skruv, till och med tomgångskruven är orörd och överlag känns hojen klart piggare då den i original även var strypt (då av den tidens försäkringklassning).

Skall eventuellt vid senare tillfälle mäta upp denna med lambdasond, men ser med tanke på hur bra den redan går och sedan inte kommer rulla så mycket får det nästan anses vara färdig konverterad.

Uppdatering: Har nu kört ytterligare fyra år och runt 3000 helt problemfria mil på ren E85 och hojen går som aldrig förr.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-09-22 17:57 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 655
Ort: Skärplinge
Har nu kört drygt 4500 mil med hojen och naturligtvis ren E85 och E75 under tiden den finns utan problem, med totalt 5800 mil på mätaren.
Är riktigt imponerad att den går så bra och problemfritt och snittar på runt 0,4l/milen för denna enstånka på ändå 650cc och även med lite aktivare kör stil mellan varven.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-09-23 00:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Najs!

:D

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-10-30 19:51 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 655
Ort: Skärplinge
Jo som sagt den bara rullar på med spriten,,, fixade med till lite bilder på pärlan.


Bilagor:
Kawasaki fram.jpg
Kawasaki fram.jpg [ 81.32 KiB | Visad 4457 gånger ]
Kawasaki bak.jpg
Kawasaki bak.jpg [ 85.84 KiB | Visad 4457 gånger ]
Kawasaki sida.jpg
Kawasaki sida.jpg [ 68.81 KiB | Visad 4457 gånger ]

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-11-18 20:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Vad kul, har den elstart eller måste du kicka igång den?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-11-18 21:46 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 655
Ort: Skärplinge
Då denna är en "civiliserad" offroad så saknas kick, syns att det sitter en gummi plugg på kickens vanliga plats.
Men är ändå lättstartad och är det under 5 plus värmer jag flottör huset någon minut hoppar den igång direkt! Tog senast idag en sväng på några sköna mil. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-11-18 23:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Aha, elstart är nog inte fel på en så pass stor motor ;-)

Har du ändrat nått i tändinställning eller tändstiftsvärme?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-19 06:58 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 655
Ort: Skärplinge
Jo naturligtvis har denna hoj el start, men funderar att montera kickstart bara för att,,, Men visst då det är en enstånka (en cylindrig) är det duktigt med komp i denna 650cc maskin.

Inget har gjorts med tändning eller stift och har inte heller behövts då den till och med redan nu går bättre än vad den någonsin gjort! :D

Notera du Aryan triangelbelysningen som suttit på i några år, en mycket effektiv och laglig förstås då den är avstängbar under mörkrets tid, då denna av någon knepig anledning inte får vara tänd. Lät även dom blåa extraljusen sitta kvar dels som hållare åt DRL lamporna som att ha kvar extraljus funktionen, dessutom har dom med gett "bieffekten" att se ut som polislampor som med har viss lugnande effekt på stressade trafikanter... :wink:

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-19 11:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Lysande :-) Du skulle kunna koppla DRL lampornas jord till halvhjuslampans plus anslutning, då släcks de automatiskt när du sätter på halvhjuset och de enligt lag sa vara släckta. Med helljus tänds då även DRL lamporna igen men då är det också tillåtet att de är tända och kan de kanske hjälpa till lite att lysa upp området nära hojen och få lite mera "bredd" på helhjuset.

En nackdel är då att DRL lamperna då blir en slags glödtrådsvakter för att de slutar fungerar om halvhjuslampan är trasigt för då jordas inte DRL ljuset längre…

Om det är enkelt att justera tändningen skulle det kanske kunna vara intressant att prova om den kan gå ännu lite bättre/snålare med t ex (mellan 5-15 grader?) extra förtändning utan att starten försvåras eller tomgången på låga varv blir orolig.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-19 12:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Främre nummerplåt?! :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-19 12:41 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 655
Ort: Skärplinge
Det fungera ypperligt med en separat vippströmbrytare för denna belysning som endast visas att funktioen finns där vid den årliga vesiktningen,,, kör ändå aldrig i mörker. ;-)

På micran är det däremot dessa DRL kopplade så dom släcks på halvljus och så tänds vid helljus och gör ljusbilden lite vitare...
Då denna hoj går så bra har jag inte alls reflekterat över tändningen så det får vara för denna maskin,,

Visst detta är förmodligen landets enda moderna maskin med främre regskylt,, visserligen hemmagjord och inte reglements enlig. Men kul att fått enbart tummen upp av fyra olika polispatruller så man kan göra en slagning på hojen även framifrån! Har inget att dölja och känns som det är inte mer än rätt att även hojar bör/kan ha regskylt fram!
Har försökt få loss en mindre klisterskylt för skotrar men systemet är inte tillräckligt moget för sådana visioner än,,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-19 13:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Men MCar får ju ha upp till 4 ljuskällor samtidigt framåt(i alla fall dagtid). Hur funkar det ihop med att man kan ha DRLer också?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-19 14:16 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 655
Ort: Skärplinge
Nu vet jag inte vad "MCar är för typ av fordon, men för motorcykel gäller att man sedan ett antal år är tillåtet med så kallade triangelbelysning.
Alltså halvljus eller ersättning för denna dagtid och så ett par lägre placerade tex tillätna dimljus/DRL belysning. Dessa får dock inte vara tända efter skymning och före gryning enligt regelverket.

Har så för egen del under flera år kört med dessa tre DRL belysning som är mycket synligare än bara ett halvljus och även tidigare kopplade dimljusen, som bara nu fungerar som helljusblink...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-19 15:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har du klent med fantasi Peter, hehe? MCar är en förkortning för "MotorCyklar" :wink: En "MC", flera "MCar"(eller MC:ar)

Jag har fattat det som att det är tillåtet med maximalt 2 halvljus och 2 ytterligare(typ dimljus), alltså inte bara 3 stycken. Det var dock innan DRL fanns och har efter de kom inte hört nått om hur det funkar på motorcyklar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-11-19 15:21 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 655
Ort: Skärplinge
Ja fan tänk på att jag är en gammal bokstavligt krigshärjad FN veteran och tillika förtidspensionär,, dessutom förra året medaljerad av både kung, prins, ÖB som försvarsministern förra året med "Soldat sårad i strid" ju... :wink:

Så nej den benämningen trots kört hoj i mång många år,,, inte hört förut,,, Men åter till regelverket så gäller det fortfarande att endast tre ljuspunkter får finnas på en motorcykel (MCar) ;-)
Men förmodligen det du menar med "man får ha fyra ljuspunker" inberäknar då hojar som har dubbel ljus standard numer får numer riktigt ha dubbla halvljus insatser som då ger fyra ljuspunkter.

Vet dock inte hur regelverket säger om man på annan hoj petar dit dubbla halvljus/DRL upptill,,, om man backar upp vad hojen i fråga är standard utrustad med eller... Skulle heller inte se klokt ut på en redan rätt smal hoj framtill, möjligen ett par DRL ovanpå varandra, men dessa är ljusstaka så det räcker mer än väl till med dessa tre... :D

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011