Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Konvertering av Kawasaki KLR 650
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=3234
Sida 1 av 3

Författare:  Peter [ tis 08-06-10 12:59 ]
Inläggsrubrik:  Konvertering av Kawasaki KLR 650

Så har det äntligen blivit av att fullt ut köra egna offroadaren på ren E85, som dock inte fått rulla så mycket mellan husbygge å andra "måsten",, iaf så var det tämligen enkelt med denna enstånka och enda förgasaren att bestycka om.

Lågfart 40 byttes till 50
Huvudmunstycke 145 bytt till 170 samt 3 mm höjd bränslenål.

Ingenting har behövts göras åt chokemunstycke som bränsleblandnings skruv, till och med tomgångskruven är orörd och överlag känns hojen klart piggare då den i original även var strypt (då av den tidens försäkringklassning).

Skall eventuellt vid senare tillfälle mäta upp denna med lambdasond, men ser med tanke på hur bra den redan går och sedan inte kommer rulla så mycket får det nästan anses vara färdig konverterad.

Uppdatering: Har nu kört ytterligare fyra år och runt 3000 helt problemfria mil på ren E85 och hojen går som aldrig förr.

Författare:  Peter [ mån 14-09-22 17:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Har nu kört drygt 4500 mil med hojen och naturligtvis ren E85 och E75 under tiden den finns utan problem, med totalt 5800 mil på mätaren.
Är riktigt imponerad att den går så bra och problemfritt och snittar på runt 0,4l/milen för denna enstånka på ändå 650cc och även med lite aktivare kör stil mellan varven.

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 14-09-23 00:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Najs!

:D

Författare:  Peter [ tor 14-10-30 19:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Jo som sagt den bara rullar på med spriten,,, fixade med till lite bilder på pärlan.

Bilagor:
Kawasaki fram.jpg
Kawasaki fram.jpg [ 81.32 KiB | Visad 19376 gånger ]
Kawasaki bak.jpg
Kawasaki bak.jpg [ 85.84 KiB | Visad 19376 gånger ]
Kawasaki sida.jpg
Kawasaki sida.jpg [ 68.81 KiB | Visad 19376 gånger ]

Författare:  aryan [ tis 14-11-18 20:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Vad kul, har den elstart eller måste du kicka igång den?

Författare:  Peter [ tis 14-11-18 21:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Då denna är en "civiliserad" offroad så saknas kick, syns att det sitter en gummi plugg på kickens vanliga plats.
Men är ändå lättstartad och är det under 5 plus värmer jag flottör huset någon minut hoppar den igång direkt! Tog senast idag en sväng på några sköna mil. :-)

Författare:  aryan [ tis 14-11-18 23:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Aha, elstart är nog inte fel på en så pass stor motor ;-)

Har du ändrat nått i tändinställning eller tändstiftsvärme?

Författare:  Peter [ ons 14-11-19 06:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Jo naturligtvis har denna hoj el start, men funderar att montera kickstart bara för att,,, Men visst då det är en enstånka (en cylindrig) är det duktigt med komp i denna 650cc maskin.

Inget har gjorts med tändning eller stift och har inte heller behövts då den till och med redan nu går bättre än vad den någonsin gjort! :D

Notera du Aryan triangelbelysningen som suttit på i några år, en mycket effektiv och laglig förstås då den är avstängbar under mörkrets tid, då denna av någon knepig anledning inte får vara tänd. Lät även dom blåa extraljusen sitta kvar dels som hållare åt DRL lamporna som att ha kvar extraljus funktionen, dessutom har dom med gett "bieffekten" att se ut som polislampor som med har viss lugnande effekt på stressade trafikanter... :wink:

Författare:  aryan [ ons 14-11-19 11:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Lysande :-) Du skulle kunna koppla DRL lampornas jord till halvhjuslampans plus anslutning, då släcks de automatiskt när du sätter på halvhjuset och de enligt lag sa vara släckta. Med helljus tänds då även DRL lamporna igen men då är det också tillåtet att de är tända och kan de kanske hjälpa till lite att lysa upp området nära hojen och få lite mera "bredd" på helhjuset.

En nackdel är då att DRL lamperna då blir en slags glödtrådsvakter för att de slutar fungerar om halvhjuslampan är trasigt för då jordas inte DRL ljuset längre…

Om det är enkelt att justera tändningen skulle det kanske kunna vara intressant att prova om den kan gå ännu lite bättre/snålare med t ex (mellan 5-15 grader?) extra förtändning utan att starten försvåras eller tomgången på låga varv blir orolig.

Författare:  Baggis [ ons 14-11-19 12:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Främre nummerplåt?! :wink:

Författare:  Peter [ ons 14-11-19 12:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Det fungera ypperligt med en separat vippströmbrytare för denna belysning som endast visas att funktioen finns där vid den årliga vesiktningen,,, kör ändå aldrig i mörker. ;-)

På micran är det däremot dessa DRL kopplade så dom släcks på halvljus och så tänds vid helljus och gör ljusbilden lite vitare...
Då denna hoj går så bra har jag inte alls reflekterat över tändningen så det får vara för denna maskin,,

Visst detta är förmodligen landets enda moderna maskin med främre regskylt,, visserligen hemmagjord och inte reglements enlig. Men kul att fått enbart tummen upp av fyra olika polispatruller så man kan göra en slagning på hojen även framifrån! Har inget att dölja och känns som det är inte mer än rätt att även hojar bör/kan ha regskylt fram!
Har försökt få loss en mindre klisterskylt för skotrar men systemet är inte tillräckligt moget för sådana visioner än,,,,

Författare:  Baggis [ ons 14-11-19 13:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Men MCar får ju ha upp till 4 ljuskällor samtidigt framåt(i alla fall dagtid). Hur funkar det ihop med att man kan ha DRLer också?

Författare:  Peter [ ons 14-11-19 14:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Nu vet jag inte vad "MCar är för typ av fordon, men för motorcykel gäller att man sedan ett antal år är tillåtet med så kallade triangelbelysning.
Alltså halvljus eller ersättning för denna dagtid och så ett par lägre placerade tex tillätna dimljus/DRL belysning. Dessa får dock inte vara tända efter skymning och före gryning enligt regelverket.

Har så för egen del under flera år kört med dessa tre DRL belysning som är mycket synligare än bara ett halvljus och även tidigare kopplade dimljusen, som bara nu fungerar som helljusblink...

Författare:  Baggis [ ons 14-11-19 15:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Har du klent med fantasi Peter, hehe? MCar är en förkortning för "MotorCyklar" :wink: En "MC", flera "MCar"(eller MC:ar)

Jag har fattat det som att det är tillåtet med maximalt 2 halvljus och 2 ytterligare(typ dimljus), alltså inte bara 3 stycken. Det var dock innan DRL fanns och har efter de kom inte hört nått om hur det funkar på motorcyklar.

Författare:  Peter [ ons 14-11-19 15:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av Kawasaki KLR 650

Ja fan tänk på att jag är en gammal bokstavligt krigshärjad FN veteran och tillika förtidspensionär,, dessutom förra året medaljerad av både kung, prins, ÖB som försvarsministern förra året med "Soldat sårad i strid" ju... :wink:

Så nej den benämningen trots kört hoj i mång många år,,, inte hört förut,,, Men åter till regelverket så gäller det fortfarande att endast tre ljuspunkter får finnas på en motorcykel (MCar) ;-)
Men förmodligen det du menar med "man får ha fyra ljuspunker" inberäknar då hojar som har dubbel ljus standard numer får numer riktigt ha dubbla halvljus insatser som då ger fyra ljuspunkter.

Vet dock inte hur regelverket säger om man på annan hoj petar dit dubbla halvljus/DRL upptill,,, om man backar upp vad hojen i fråga är standard utrustad med eller... Skulle heller inte se klokt ut på en redan rätt smal hoj framtill, möjligen ett par DRL ovanpå varandra, men dessa är ljusstaka så det räcker mer än väl till med dessa tre... :D

Sida 1 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/