Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Separat oljesmörjning
InläggPostat: mån 08-06-23 20:00 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-23 19:52
Inlägg: 1
Ort: Från
Hej!

Jag har en honda mt50 från 99 som jag tänkt etanolkonvertera. Gör det inte så mycket för besparingar (bensinotan på en moppe blir ju nästan försumbar) utan snarare av nyfikenhet på etanolen i praktiken. Så till min fråga: jag har separat oljesmörjning med insprutning direkt i insuget, kan jag då använda vanlig tvåtaktsolja eller måste man ha special?

Hoppas på många bra svar :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 16:29 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
detta är svårt att spekulera i...
intresserar mig för det då min son ämnar att tanka E85 o moppen istf BF95.

i vanlig tvåtaktsolja finns det fett, och E85 man inte lösa upp fettet.
största problemet får man på de som har oljeinjektorn ansluten till trottelhuset(dellorto).
då samlas allt fettet från oljan i trottelhuset vilket går åt pipan förr eller senare och i värsta fall sätts nippeln igen och motorn får ingen olja.

har sett de som skurit p.g.a. detta.

de som har oljeslangen till insugsröret är det bättre, där hamnar oljan/fettet i vevhuset, visserligen bättre men vad händer i längden?
samlas massor med fett i vevhuset som inte tar sig därifrån? eller sprids/diffunderas det ut i hela vevhuset och hamnar på alla lager där det gör nytta?

det här kan nog bara en test utvisa.
man kör ett tag och delar motorn och tittar efter hur det ser ut...

lösningen är ju att använda olja som inte innehåller fett ö.h.t....

men....

i.o.m. att fett inte "tvättas" bort av bränslet, betyder det då att man kan minska andelen olja?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 19:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En normal, mineralbaserad olja innehåller aldrig något "fett". Fett, i smörjningssammanhang, är något man tillverkar genom att blanda en mineralolja med något lämpligt alkaliskt ämne. Det är inget som följer med så att säga på köpet i oljor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 21:27 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
När jag var 15 körde jag min Honda MB50 (samma motor som MT) på ren e85. Både trimmad och "nästan" otrimmad. Det gick alldeles utmärkt! Vet inte riktigt hur långt jag körde men det blev väl några hundra mil... har för mig att det inte sammlades några rester i insuget efter oljan, körde på OKQ8 Super TT möjligtvis också Biltemas olja...

Moppen gick bra och blev något starkare (inte mycket) om det blev billigare vet jag inte. Skulle dock inte tro det.

Det enda problemet jag hade var att den var så in i hundan svårstartad! Även efter chokning och bestyckning. Det löstes dock genom att jag kopplade bränsleslangen till olje "nibbeln" på insuget. Sen gällde det bara att komma ihåg att sätta tillbaka allt efter att man fått igång den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: fre 12-02-17 23:34 
Offline

Blev medlem: fre 12-02-17 23:29
Inlägg: 1
svante skrev:
detta är svårt att spekulera i...
intresserar mig för det då min son ämnar att tanka E85 o moppen istf BF95.

i vanlig tvåtaktsolja finns det fett, och E85 man inte lösa upp fettet.
största problemet får man på de som har oljeinjektorn ansluten till trottelhuset(dellorto).
då samlas allt fettet från oljan i trottelhuset vilket går åt pipan förr eller senare och i värsta fall sätts nippeln igen och motorn får ingen olja.

har sett de som skurit p.g.a. detta.

de som har oljeslangen till insugsröret är det bättre, där hamnar oljan/fettet i vevhuset, visserligen bättre men vad händer i längden?
samlas massor med fett i vevhuset som inte tar sig därifrån? eller sprids/diffunderas det ut i hela vevhuset och hamnar på alla lager där det gör nytta?

det här kan nog bara en test utvisa.
man kör ett tag och delar motorn och tittar efter hur det ser ut...

lösningen är ju att använda olja som inte innehåller fett ö.h.t....

men....

i.o.m. att fett inte "tvättas" bort av bränslet, betyder det då att man kan minska andelen olja?


Otroligt gammal tråd men det är säkert någon som vet svarte på min fråga. Skulle detta scenario kunna inträffa om jag kör på biologisk 2t olja? alltså den är inte blandbar men den är biologisk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Separat oljesmörjning
InläggPostat: tis 12-05-08 10:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Någon som har ett bra svar till detta, jag har en derbi senda 09 som jag vill experimantera på men vill inte paja någonting på den. den har separat oljetank. funderar på att sätta dit större munstycke och köra på E85. eller min hemgjorda E90. någon som vet vilken olja som funkar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Separat oljesmörjning
InläggPostat: tis 12-05-08 13:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har inga erfarenheter av detta, men på startsidan finns det lite info: http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Separat oljesmörjning
InläggPostat: tis 12-05-08 13:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Med separat oljesmörjning behöver du inte använda någon speciell 2T-olja som funkar med E85. Det går bra med vanlig 2T olja.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Separat oljesmörjning
InläggPostat: ons 12-05-09 08:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
okej tack det var de jag misstänkte :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Separat oljesmörjning
InläggPostat: ons 12-05-09 10:01 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
aryan skrev:
Med separat oljesmörjning behöver du inte använda någon speciell 2T-olja som funkar med E85. Det går bra med vanlig 2T olja.



om oljeslangen sitter på förgasaren kommer fettet att stanna i trottelhuset och sätta igen munstycket.
men om den sitter på insugsröret går det bättre.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011