Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Separat oljesmörjning
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=3365
Sida 1 av 1

Författare:  henke [ mån 08-06-23 20:00 ]
Inläggsrubrik:  Separat oljesmörjning

Hej!

Jag har en honda mt50 från 99 som jag tänkt etanolkonvertera. Gör det inte så mycket för besparingar (bensinotan på en moppe blir ju nästan försumbar) utan snarare av nyfikenhet på etanolen i praktiken. Så till min fråga: jag har separat oljesmörjning med insprutning direkt i insuget, kan jag då använda vanlig tvåtaktsolja eller måste man ha special?

Hoppas på många bra svar :D

Författare:  svante [ ons 08-06-25 16:29 ]
Inläggsrubrik: 

detta är svårt att spekulera i...
intresserar mig för det då min son ämnar att tanka E85 o moppen istf BF95.

i vanlig tvåtaktsolja finns det fett, och E85 man inte lösa upp fettet.
största problemet får man på de som har oljeinjektorn ansluten till trottelhuset(dellorto).
då samlas allt fettet från oljan i trottelhuset vilket går åt pipan förr eller senare och i värsta fall sätts nippeln igen och motorn får ingen olja.

har sett de som skurit p.g.a. detta.

de som har oljeslangen till insugsröret är det bättre, där hamnar oljan/fettet i vevhuset, visserligen bättre men vad händer i längden?
samlas massor med fett i vevhuset som inte tar sig därifrån? eller sprids/diffunderas det ut i hela vevhuset och hamnar på alla lager där det gör nytta?

det här kan nog bara en test utvisa.
man kör ett tag och delar motorn och tittar efter hur det ser ut...

lösningen är ju att använda olja som inte innehåller fett ö.h.t....

men....

i.o.m. att fett inte "tvättas" bort av bränslet, betyder det då att man kan minska andelen olja?

Författare:  torbjorn [ ons 08-06-25 19:25 ]
Inläggsrubrik: 

En normal, mineralbaserad olja innehåller aldrig något "fett". Fett, i smörjningssammanhang, är något man tillverkar genom att blanda en mineralolja med något lämpligt alkaliskt ämne. Det är inget som följer med så att säga på köpet i oljor.

Författare:  4Honda [ ons 08-06-25 21:27 ]
Inläggsrubrik: 

När jag var 15 körde jag min Honda MB50 (samma motor som MT) på ren e85. Både trimmad och "nästan" otrimmad. Det gick alldeles utmärkt! Vet inte riktigt hur långt jag körde men det blev väl några hundra mil... har för mig att det inte sammlades några rester i insuget efter oljan, körde på OKQ8 Super TT möjligtvis också Biltemas olja...

Moppen gick bra och blev något starkare (inte mycket) om det blev billigare vet jag inte. Skulle dock inte tro det.

Det enda problemet jag hade var att den var så in i hundan svårstartad! Även efter chokning och bestyckning. Det löstes dock genom att jag kopplade bränsleslangen till olje "nibbeln" på insuget. Sen gällde det bara att komma ihåg att sätta tillbaka allt efter att man fått igång den.

Författare:  Nicke [ fre 12-02-17 23:34 ]
Inläggsrubrik:  Re:

svante skrev:
detta är svårt att spekulera i...
intresserar mig för det då min son ämnar att tanka E85 o moppen istf BF95.

i vanlig tvåtaktsolja finns det fett, och E85 man inte lösa upp fettet.
största problemet får man på de som har oljeinjektorn ansluten till trottelhuset(dellorto).
då samlas allt fettet från oljan i trottelhuset vilket går åt pipan förr eller senare och i värsta fall sätts nippeln igen och motorn får ingen olja.

har sett de som skurit p.g.a. detta.

de som har oljeslangen till insugsröret är det bättre, där hamnar oljan/fettet i vevhuset, visserligen bättre men vad händer i längden?
samlas massor med fett i vevhuset som inte tar sig därifrån? eller sprids/diffunderas det ut i hela vevhuset och hamnar på alla lager där det gör nytta?

det här kan nog bara en test utvisa.
man kör ett tag och delar motorn och tittar efter hur det ser ut...

lösningen är ju att använda olja som inte innehåller fett ö.h.t....

men....

i.o.m. att fett inte "tvättas" bort av bränslet, betyder det då att man kan minska andelen olja?


Otroligt gammal tråd men det är säkert någon som vet svarte på min fråga. Skulle detta scenario kunna inträffa om jag kör på biologisk 2t olja? alltså den är inte blandbar men den är biologisk.

Författare:  MrRandom [ tis 12-05-08 10:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Separat oljesmörjning

Någon som har ett bra svar till detta, jag har en derbi senda 09 som jag vill experimantera på men vill inte paja någonting på den. den har separat oljetank. funderar på att sätta dit större munstycke och köra på E85. eller min hemgjorda E90. någon som vet vilken olja som funkar?

Författare:  nyfiken [ tis 12-05-08 13:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Separat oljesmörjning

Jag har inga erfarenheter av detta, men på startsidan finns det lite info: http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php

Författare:  aryan [ tis 12-05-08 13:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Separat oljesmörjning

Med separat oljesmörjning behöver du inte använda någon speciell 2T-olja som funkar med E85. Det går bra med vanlig 2T olja.

Författare:  MrRandom [ ons 12-05-09 08:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Separat oljesmörjning

okej tack det var de jag misstänkte :)

Författare:  svante [ ons 12-05-09 10:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Separat oljesmörjning

aryan skrev:
Med separat oljesmörjning behöver du inte använda någon speciell 2T-olja som funkar med E85. Det går bra med vanlig 2T olja.



om oljeslangen sitter på förgasaren kommer fettet att stanna i trottelhuset och sätta igen munstycket.
men om den sitter på insugsröret går det bättre.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/