Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-08-06 19:32 
Offline

Blev medlem: sön 08-08-03 19:26
Inlägg: 3
Ska konvertera min hoj i vinter och även trimma den lite så ska göra allt som går att få på den för att den ska gå så bra som möjligt me etanol.

vilka tipps har ni för att man ska få ut så mycket av bränslet som möjligt???

munstycken och förgasa justering är själv klart.
planatopp, portaden skulle inte vara fel d heller.

Men tändningen hur gör man med den??? visst måste den ändra men till vad? å hur fasen ändrar man den på en båge??? går det ens?`


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 19:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Börja med att få till bränsleblandningen så att motorn går bra under alla förhållanden. När väl detta är gjort så kan du börja fundera på att laborera med tändningen.
Om man håller på och gör ändringar på tändsystem och bränslesystem samtidigt så vet man så småningom varken ut eller in när det gäller varför motorn eventuellt inte går bra. Alltså bättre att ta en sak i taget.

När det gäller om, och i så fall hur, man kan ställa om tändningen eller ändra tändförställningskurvan så kan det variera mycket mellan olika motorcyklar. Det är bäst att börja med att läsa på i verkstadshandböcker och studera tändsystemet noga innan man gör något.

I enklaste fall är det ju frågan om en svänghjulsmagnet där man ändrar tändläget genom att vrida på tändplattan. Eventuellt kan det också finnas någon slags elektronisk tändförställning inbyggd i tändmodulen, det bör i så fall stå i verkstadshandboken. Annars är det lätt att konstatera med en stroboskoplampa.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 19:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om du planerar att höja kompressionen så kan orginaltändnngen passa ganska bra.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 22:58 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 22:52
Inlägg: 7
Vad är det för hoj du tänkt konvertera?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011