Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Placering av lambdasond
InläggPostat: tor 08-08-21 14:49 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 22:52
Inlägg: 7
Mors!

Har införskaffat mig en lambdamätare (smalband) och undrar nu vart sonden skall placeras (ej inköpt än). Vad jag har kunnat läsa mig till så behöver ej sonden placeras i grenröret utan kan placeras längst bak vid utblåset, dock så ser man inte värden på tomgång.

Stämmer detta, eller måste den sitta i grenröret?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 15:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om lambdasonden inte är förvärmd så bör den sitta så nära motorn att den blir tillräckligt uppvärmd av avgaserna (max en halvmeter från avgasporten). Under alla förhållanden bör den sitta så långt fram i avgassystemet att avgaserna inte riskerar att bli utspädda av luft ("baksug" just då avgasventilen stänger kan dra luft en bit in i avgassystemet). En siffra som verkar ganska trovärdig är minst 30 cm från änden av avgasröret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 22:23 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 22:52
Inlägg: 7
Tack för svaret!

Blir till att försöka jaga rätt på ngn med svetskunskaper i rostfritt.
Ingen på forumet i Stockholmstrakten som kan vara behjälplig att svetsa fast en mutter på ett grenrör?

Kan vara värt en kasse öl :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 08:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag kan jag svetsa rostfritt mot stål och rf mot rf med en vanlig pinsvets, men då får inte godset vara för tunt. Har även rf tråd till miggen men inte rätt gas.

Men är det verkligen rostfritt eller är det kromad. Muttern är väl inte rostfritt?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 21:49 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 23:31
Inlägg: 13
Ort: Ystad
Jag har också tänkt montera en lambdasond på Hondan. Som lite hjälp vid
injusteringen.

Frågan är hur jag kopplar värmningen. Är det bara att koppla på 12 V direkt
eller? Har försökt tolka kopplings-schemat på Volvon, och kan inte hitta
någon reglering av värmningen. Eller har sonden någon form av inbyggd
reglering? Verkar slöseri med värdefull energi att fortsätta värma en redan
varm lambdasond.

En annan sak; Vad skiljer en 3-tråds lambda från en 4-tråds? Förutom
antalet trådar...

_________________
Volvo 745 E85 Edition


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 22:13 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
eip skrev:

En annan sak; Vad skiljer en 3-tråds lambda från en 4-tråds? Förutom
antalet trådar...


3-tråds bruker godset som jord, mens 4-tråds har en dedikert jordledning.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 22:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Värmeelementet i en lambdasond är ett PTC-element (som i t ex moderna kupévärmare). Resistansen ökar kraftigt när värmeelementet har nått en viss temperatur, så på det sättet går inte mycket ström åt i onödan när lambdasonden hålls varm av avgaserna.

På 4-trådslambdasonder kan man få se upp litegrann. En del av dem är helt isolerade från jord (det gäller t ex Bosch 4-trådslambdasonder tillverkade i slutet av 80-talet), medan andra har signaljord ansluten till gängan trots att det dessutom finns en särskild jordledning. Jag känner, inte till någon bilmodell där detta skulle kunna ställa till svåra problem i praktiken, men har sett ett kretsschema för ett styrdon (det var något eftermarknads-styrdon avsett för trimningssammanhang, kommer inte ihåg nu vad det var för märke) där signalen från lambdasonden togs in differentiellt. Det ingångssteget skulle troligen inte fungera alls om den ena eller andra signalledningen är jordad.

Det man måste tänka på när det gäller 3-trådslambdasonder är att den del av avgassystemet där den sitter måste vara väl jordad till motorn. Om den sitter i grenröret brukar det inte vara några problem men det kan vara värre om den sitter i främre avgasröret eller katalysatorn. Ofta är det ju en isolerande packning i grenrörsflänsen och dessutom rejält rostigt under muttrar och brickor. Jag såg på en Ford Scorpio som skrotades i somras att det fanns en extra jordfläta mellan katalysatorn och växellådan, förmodligen just av denna anledning. Den hade dubbla 3-trådslambdasonder, en i vardera sidans främre avgasrör (V6-motor).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 10:54 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 23:31
Inlägg: 13
Ort: Ystad
Oki, tackar.

Anade utan att veta.

Eftersom jag kommer att montera lambdasonden i ljuddämpardelen av
avgassystemet är det kanske säkrast med en 4-tråds. Jag antar att halvdan
kontakt mellan header och ljuddämpardel kan resultera i korrupta värden.
Det rör sig ju om relativt låga spänningar.

_________________
Volvo 745 E85 Edition


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011