Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-24 16:01 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Tar upp en gammal tråd här:

Jag kör min Puch Maxi på etanol och den går prima :D

Kör med Klotz KL-200 oljan. Jag borrade huvudmunstycket till 65 och satte nålen på näst längst ner (brickan på näst översta hacket). Den startar lätt och går bra men bluddrar lite på mellan registret när den går utan belastning (plant eller nedförsbacke).

Den luktar ungefär som gräsklipparen, som också går på etanol, nästan lite fruktigt. Mycket härligare än vanlig 2-t lukt...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-24 20:21 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det är nog acetaldehyd som bildas. Frukter bildar även det naturligt så det är nog därför du känner att det luktar just fruktigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-24 21:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
matsuda skrev:
Det är nog acetaldehyd som bildas. Frukter bildar även det naturligt så det är nog därför du känner att det luktar just fruktigt.
Aha... Det är därför jag kan ana mig till den där lustiga smaken av vindruvor ibland när jag är ordentligt förfriskad, trots att det var öl eller whisky jag drog loss på. Lite fruktig men ändå inte söt. Jag tyckte inte det stämde riktigt, eftersom jag så sällan dricker vin. Men nu har jag fått förklaringen. Tack så mycket.
Kroppen omvandlar ju alkohol till acetaldehyd i första steget av nedbrytnings-processen.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-24 22:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Man kan känna samma söta lukt när en riktigt dragen person eller en alkis ställer sig nära och andas, givetvis är den dock blandad med annat smått och gott från magsäcken :).

Apropå lukten av vindruvor är det ju också så att en syra + en alkohol bildar en ester. Vissa estrar återfinns naturligt i frukter och det är ibland dessa som ger frukterna dess karakteristiska smak eller lukt. Det finns alltså en möjlighet att det bildas olika estrar i magen när man dricker alkohol. Maten vi äter är ju full av olika syror.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-25 11:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Kemi är ett fascinerande ämne...

:wink:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011