Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 15:31 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
skysst med så snabba svar! tack!!

jag testade konf 1 med nålen längre ner, men då ville den inte alls varva upp så långt som den gör på mellanregistret som den gör med nålen lite högre.

konf 2 med 0,6 har jag faktiskt testat men med nålen på högsta läget, då ville den inte ens starta. ska ut nu och testa hur det blev med nålen på näst högsta läget som i konf 1 & 2 i förra inlägget av mig.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 15:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har fortfande inte förstått med vad du menar med "nålen på högsta läget": menar du anålen i högsta läget (och brickan längst ner), eller brickan på nålen i högsta läget (dvs nålen i lägsta läget)?

/Aryan

PS Har du koll på tändinställningen, står den "rätt" för bensin?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 15:57 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
0.6 borr är fruktansvärt svårstarat, massor av choke och så gick det inte att hitta det där underbara läget med choken där motorn vill varva ur ordentligt... snart blir jag gråhårig


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 17:29 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 22:31
Inlägg: 32
Ort: småland
stoffe skrev:
0.6 borr är fruktansvärt svårstarat, massor av choke och så gick det inte att hitta det där underbara läget med choken där motorn vill varva ur ordentligt... snart blir jag gråhårig


den vill ju ha mer soppa om du måste choka den,borra större.

vill den fyrtakta eller stryper den sig själv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 17:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
man måste chocka hela tiden, alltså mer bränsle. jag tyckte motorn gick sämre med 0,6 borr jämfört med 0,55.... vet inte men.. det kanske är nålens placering ändå? asså det här med förgasare är så sjukt svårt tycker jag... kanske är det där röret som är för smalt där munstycket sitter i? måste ut och testa utan munstycke i som du sagt åt mig..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 17:42 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 22:31
Inlägg: 32
Ort: småland
stoffe skrev:
man måste chocka hela tiden, alltså mer bränsle. jag tyckte motorn gick sämre med 0,6 borr jämfört med 0,55.... vet inte men.. det kanske är nålens placering ändå? ***å det här med förgasare är så sjukt svårt tycker jag... kanske är det där röret som är för smalt där munstycket sitter i? måste ut och testa utan munstycke i som du sagt åt mig..


nålen påverkar endast 1/3 delsgas munstycket sköter resten,så pilla inte så mycket på nålen,satsa på att få den och gå så bra som möjligt på full gas, sedan kan du finsjustera låg/mellan gas och tomgång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 21:06 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
nu rapport! jag hade inte fattat det där med munstycket att det gäller vid fullgas och nålen sköter de låga varven. Tidigare erfarenheter av bränslesystem och tändning är Megasquirt vilket skiljer sig en hel del som bekant. Nåväl, åter till ämnet, detta va en skojig tråd :D

Nu har jag testat med 0,7 mm borren! (orginal var alltså 0,35 mm) nu går den hyfsat på höga varv, ska införskaffa 0,65 mm borr och 0,75 mm borr oxå så jag verkligen kan prova ut det här. nu är det bara de lägsta varven som jag får chocka på, det kanske räcker om jag trubbar av nålen lite?

förslag på hur man gör det?

förövrigt så känns det som väldigt mycket mer än 30-40% extra bränslemängd när jag konverterat till E85-drift.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 21:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör ju skilja på varvtal och gaspådrag. Det är ju en sak hur motorn går vid segdragning med lågt varv på fullgas, en annan sak hur den går lätt belastad med litet gaspådrag på samma varvtal.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 22:05 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 22:31
Inlägg: 32
Ort: småland
stoffe skrev:
nu rapport! jag hade inte fattat det där med munstycket att det gäller vid fullgas och nålen sköter de låga varven. Tidigare erfarenheter av bränslesystem och tändning är Megasquirt vilket skiljer sig en hel del som bekant. Nåväl, åter till ämnet, detta va en skojig tråd :D

Nu har jag testat med 0,7 mm borren! (orginal var alltså 0,35 mm) nu går den hyfsat på höga varv, ska införskaffa 0,65 mm borr och 0,75 mm borr oxå så jag verkligen kan prova ut det här. nu är det bara de lägsta varven som jag får chocka på, det kanske räcker om jag trubbar av nålen lite?

förslag på hur man gör det?

förövrigt så känns det som väldigt mycket mer än 30-40% extra bränslemängd när jag konverterat till E85-drift.


sjustera nålen så går den bättre på lägre varv,sätt nålen högst upp
(clipset längst ner på nålen) så får den mer soppa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 22:40 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
robinmoppe skrev:
sjustera nålen så går den bättre på lägre varv,sätt nålen högst upp
(clipset längst ner på nålen) så får den mer soppa.


jag har gjort det, jag svarvar nog ett till spår i nålen till att börja med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-03 22:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du kanske kan lägga ett par ringar eller en liten mutter under ryttaren om du bara ska testa.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 12:24 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
nu rapport! jag har borrat 0,65 mm stort hål och svarvat ytterligare ett spår i nålen. nu går den riktigt bra tycker jag, fast så himla lättstartad är den inte alla gånger. men den går bra utan att chocka.

egentligen kan jag var nöjd nu men jag funderar på att borra om till 0,60 mm på munstycket och pröva igen, det bluddrar till ibland på fullvarv.. kanske är förgasaren underdimensionerad med min 10 mm bing orginalförgasare till 50 cc motorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 16:28 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 22:31
Inlägg: 32
Ort: småland
stoffe skrev:
nu rapport! jag har borrat 0,65 mm stort hål och svarvat ytterligare ett spår i nålen. nu går den riktigt bra tycker jag, fast så himla lättstartad är den inte alla gånger. men den går bra utan att chocka.

egentligen kan jag var nöjd nu men jag funderar på att borra om till 0,60 mm på munstycket och pröva igen, det bluddrar till ibland på fullvarv.. kanske är förgasaren underdimensionerad med min 10 mm bing orginalförgasare till 50 cc motorn.


förgasaren behöver du inte oroa dig för,den passar din motor bra :D

kul att det funkar nu :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-06 16:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja prova 0,60 oxo , om den bluddrar lite på fullvarv och är normalstark fullgas vid lägre varv så kan den gå aningen fet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 08:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är nyfiiken om du testade 60?

Min sons Vespa 50 går nu som ett skott, den bludradde lite på fullgas ibland med 0,7 borrat munstycke så vi provade 0,65 efter lödning. Bludrandet är nu så gott som borta och den varvar ut bra. Den går helt rökfri med 1,5 Castrol R40, startar lätt på första eller andra kicket, kall med choke (vars munstycke också är borrat 40% större) och varm utan.

Det roliga är att teorin med 40% större munstycke stämmer precis med vad vi provenligt kom fram till. Det vi har nu 65 vilket motsvarar 55 på bensin och det är vad den skulle ha med den cylinder och standard vev som vi har nu.

Roligt också att den blev lite rappare, utan att låta trimmad gör den 55 på hastighetsmätaren vilket väl är 45 med GPS, motorn känns riktigt lagom nu. GPS sa att jag kom upp i 53,5 som mest men det var väl med lite medlut.

Körde om en kraftig ryckande Puch Maxi på Årstabron i söndags, fy vad den stank och åkte sakta :-)

En aha-upplevelse som jag hade igår var att kolla på stiftet, det satt ett NGK 6HS som redan är ett steg varmare än föreskrivet, det visade sig vara lite svart på isolatorn så jag bytte till ännu ett steg varmare (Bosch W8AC) mostvarande NGK 5HS. Det var pricken över i:et. Den drar nu ännu jämnare över hela registret och startar perfekt, efter 10 km körning såg stiftet fortfarande ny ut får se hur det är på sikt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011