Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 17-11-21 20:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Baotian Sport konverterad
InläggPostat: tor 09-07-02 21:36 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
Nu så!

För ca en månad sedan så köpte vi en Zhongyu EuroScooter (likadan som en Baotian Classic) till dottern som är 15 och då höll på att ta förarbevis. Märkte redan när jag körde hem att den gick väldigt bra var riktigt kul att köra. Under tiden som dotter pluggar körkort så använder jag den till att åka till jobbet. Provar att blandtanka, men man kan inte ha i speciellt mycket E85 innan den går dåligt.

Då dottern nu har sitt bevis kommer man inte att få låna moppen speciellt mycket men tyckte att detta var bra, bränslesnålt och kul så i tisdags köpte vi en moppe till mig med, en Baotian Sport. Hade väl egentligen bestämt mig innan att den skulle konverteras.

Det finns ett forum för Baotian, verksam där finns en Hasse som gör otroligt bra guider. Kolla den här om ni har en Kinapuff.
Justera förgasare

Så idag blev det av. Fast jag gjorde kanske dumt som samtidigt tog bort strypningar, svårt att veta vad som orsakar vad. Inhandlade hos Asiengrossisten på Glömstavägen i Huddinge ett nytt huvudmunstycke. Det gamla var märkt 85, på lådan han tog munstycket ur stod det 98 men på själva munstycket står det 108.

Gjort idag (med för mycket bensin kvar i tanken)

Tog bort strypningen i luftfiltret
Tog bort mässingsskruven i locket på förgasaren så trotteln kan gå högre upp
Höjt nålen så mycket det går
Bytte huvudmunstycke
Efter rundan (se nedan) så justerade jag blandskruven för lågfartsmunstycket. Nästan 6 varv ut, måste nog byta lågfartsmunstycke, bäst är ca 2-3 varv ut.

Sedan åkte jag till macken, i ca 15 km/h, kan ju inte påstå att den går bra när munstycket är för stort... :roll:

Tankade i så mycket E85 det bara gick. Sedan tog jag en runda, den går sådär. Mellan 50 och 60 så tokbluddrar den ibland, blir väldigt ryckig gång.
Tror ni att jag har köpt för stort munstycke?

Hur ska man avgöra när det är rätt storlek?

Kan man sätta på avgasprovare för att se om man är i närheten av lambda 1?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 09:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Kul projekt, skulle vara bra att få fram ett standard recept för dessa moppar eftersom det fins så pass många.

Kan du inte först ta ut det som är kvar i tanken och prova med ren E85 först?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 10:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Åtminstone vissa avgasanalysatorer fungerar bra även på tvåtaktsavgaser. Dock finns det en del typer (t ex Sagem "Optima 4040") som inte får användas i sådana sammanhang.
För att få ett pålitligt lambdavärde bör man om möjligt använda en 4-gasanalysator som även tar med syrehalten i avgaserna vid lambdaberäkningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 11:07 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
Japp, de motorerna är väldigt vanliga. Det ska vara en Yamaha-kopia, verkar vara väldigt slittålig. Enkel att meka med, och billiga reservdelar.

Motorerna sitter på de flesta kinapuffarna som jag lärt mig kalla dem på Baotianforum.

Åkte till jobbet i Nykvarn idag med moppen,ska fylla på med mer E85 när jag kommer hem. Borde gått lite till. Åker nog och köper ett till munstycke idag, ska testa 94. Förutom att den ska gå bra vill man ju att den ska vara bränslesnål också. Munstyckena kostar 25 kr, man blir inte ruinerad om man vill testa lite olika storlekar.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 11:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Om du vill snabbt kunna testa lite olika storlekar på munstycke rekommenderar jag Jula's borrsats, se http://etanol.nu/ombygg-forgassare.php

Nr du hittad rätt så kan man sedan med köpta munstycken finjustera

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 12:09 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
Kanske det. Men provningen är ju ganska subjektiv, att mäta är att veta skriver ju Torbjörn, skulle gärna ha något sätt att kolla så att bränsleblandning blir bra.

En annan sak, har jag missförstått om EGR är till för att minska pumpförlusterna? Eller har det fler funktioner. Om det bara skulle vara så ser jag inte någon anledning till att ha EGR på en moped som nästan bara går med helöppet spjäll.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 12:13 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
torbjorn skrev:
Åtminstone vissa avgasanalysatorer fungerar bra även på tvåtaktsavgaser.


Den här motorn som är väldigt vanlig är fyrtaktare. Plockade loss kåporna i onsdags och justerade ventilerna. Blev nog inte riktigt hundra, det knackar lite. Men bättre blev det då det i stort sett var noll i spel.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 12:14 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
hehe, kåporna är k å p o r n a.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 13:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
erikn skrev:
Kanske det. Men provningen är ju ganska subjektiv, att mäta är att veta skriver ju Torbjörn, skulle gärna ha något sätt att kolla så att bränsleblandning blir bra.


Ja givetvis vore det bäst att mäta. Du skulle kuna svetsa en lambda gängat mutter på avgasgroken och skruva in en lambda sensor, men med vanliga smallband sensorer är det lite "allt eller inget" och svårt att veta när man är nästan rätt. En gammelmodig lösning är speciala mät tändstift med en glasskiva så att man kan titta in och se förbränningen och färgen avslöjer då om den går fet (gul) eller rätt (blå). Jag har ett sån stift (nånstans) köpt på ebay från england.

erikn skrev:
En annan sak, har jag missförstått om EGR är till för att minska pumpförlusterna? Eller har det fler funktioner. Om det bara skulle vara så ser jag inte någon anledning till att ha EGR på en moped som nästan bara går med helöppet spjäll.


Ja kör man bara fullgas kan man inte ha EGR samtidigt om inte förgasaren är så lite att den även med fullgas stryper och ger mkt vakuum.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 15:46 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
equiv skrev:
Jag kör min kinamoppe på etanol. Motorn är en 72cc 4-takt med bättre kamaxel, större cyllinder (72cc), större topplock, mera förtändning och en dellorto 19mm black edition förgasare.

Munstycket bytte jag från 92 till 120(!) så nu går den bra.
Enda problemet är att den inte startar när den är kall, men det beror på att jag inte har fixat choke änn.


Nu har jag iof. inte kvar den men den gick bra på etanol :D
Chokevajern var inte inkopplad och den var därför omöjlig att starta utan startgas. Men även när den gick på bensin så var den svårstartad...

Det finns en låång tråd på baotianforum om just etanolkonvertering;
http://baotianforum.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=738&hilit=etanol

Puchen kör jag på etanol såklart! Luktar mycket mera fräsht då...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 19:58 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Jag är inte säker på att de som sitter på de där mopparna är en EGR även om man ofta ser att den beskrivs så..

Är det inte snarare en s.k pulse-air-ventil som släpper in luft i avgassystemet för att förbränna rester av oförbränt bränsle?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-03 22:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Jo, det är nog mer troligt att den där ventilen är något pulse-air -liknande. Om det rör sig om en backventil som är riktad så att den öppnar för luft i riktning TILL avgassystemet, så är det en sådan.

EGR har ett syfte till utöver att minska pumpförlusterna, och det är att hålla ner kväveoxidutsläppen utan att bränsleförbrukningen ökar lika mycket som om man skulle lösa den saken genom t ex låg kompression, sen tändning eller överfet bränsleblandning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 22:35 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
Citat:
Det finns en låång tråd på baotianforum om just etanolkonvertering;
http://baotianforum.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=738&hilit=etanol


Jo jag har sett den, läst den och till och med skrivit ett inlägg där.

I den tråden har en som kallar sig Gnarak skrivit:

Citat:
Huvudmunstycket jag börjat med har varit 100, vilket har ca 30% större area än 85. Vidare lyft upp nålen två millimeter. I detta läge brukar dom starta och gå, om än "lite oroligt" men tillräckligt bra för att man ska kunna diagnosticera vidare. Luftskruven får man justera vid tomgång tills den går perfekt. Endera med hjälp av mitt instrument där jag kan se färgen på förbränningen eller med örat. Justera åt ena hållet, tills den börjar sjunka i varv, skruva åt andra hållet, räkna hur mycket du skruvar, tills den börjar sjunka igen. Ställ skruven mitt emellan de två ytterlägena. Luftskruven har ingen påverkan på bränsleblandningen vid typ kvartsgas eller mer, så när du fått den bra på tomgång, fippla inget mer på den.


Undrar vad det är för instrument han skriver om, undrar om det är ett sånt tändstift som Aryan har.

Har varit på landet över helgen. På vägen hem från jobbet i fredags satt jag och funderade. Tänkte på det där med 98 och 108, och insäg att jag nog skulle åka till affären och fråga. Mycket riktigt, i lådan märkt 98 låg det munstycken märkta 98, det jag fick var lagt i fel låda. Ut till moppen utanför affären, skruvade loss förgasare och munstycke på parkeringen, in och bytte till 98 och sedan dit med det igen. Gick mycket bättre sedan...

Men den varvar inte ur riktigt, undrar om den inte forfarande går lite för fett. Ska prova med ett 94 i stället.

Sedan kommer jag nog att byta lågfartsmunstycke, den är väldigt svårstartad kall. Har skruvat ut blandningsskruven 6 varv, vågar inte skruva mer om den skulle ramla ut. Trodde inte att jag skulle få igång den förrän jag kom på att jag skulle pumpa med gasen lite så att acc.pumpen skvätte in lite extra bränse i förgasaren.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-05 23:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja det låter som att det skule kunna vara samma som jag har, Colortune (tillverkare Gunson) heter det förresten.

Att den inte varvar ur helt skulle även kunna bero på för lite bränsle och går magert då, hoppas kranen (pumpen om det finns?) inte är den begränsande faktorn.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-06 11:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4472
Ort: Sundsvall
Det var ju någon på forumet som för flera år sedan hade problem med bränsletillförseln på en mc. Jag föreslog då att han skulle prova att ta bort flottörhuset från förgasaren och låta bränslet rinna med självtryck från tanken ner i ett mätglas för att ta reda på hur stort flöde flottörventilen tillät. Jag vill minnas att han kom fram till att flödet var i minsta laget men det gick att få tag på en större flottörventil till den typen av förgasare.

På en EU-moppe är det ju ofta inte mycket fallhöjd från tanken till förgasaren, så det behövs större areor och är mer kritiskt med rent bränslefilter osv än man är van vid från motorer med bränslepump.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011