Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 19-05-21 23:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ang, konvetering utav moped
InläggPostat: tor 06-12-28 14:40 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 14:34
Inlägg: 1
Ort: En liten by vid namn
Hej jag har en 2-takts moppe som jag funderar på att konvertera till etanol.. man ska ju då använda så kallad "recin olja" men jag undrar då vad kan man köpa sådan olja? går de å köpa på olika tappar eller vad köper man det?

Mvh Johansson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06-12-28 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4643
Ort: Sundsvall
Det finns modernare smörjoljor som också fungerar bra ihop med E85, t ex Castrol R30 och R40.
Ricinolja, liksom andra vegetabiliska oljor, har ganska stora nackdelar (dåliga smörjegenskaper, kraftig koksbildning mm) och används knappast nuförtiden.

Om motorn är så pass modern att den har separatsmörjning så bortfaller alla problem med att oljan måste vara blandbar med bränslet, i så fall kan man använda i stort sett vilken tvåtaktsolja som helst.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-07 08:51 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-07 08:50
Inlägg: 9
http://www.castrol.com/castrol/multiple ... Id=6007621

Enligt denna länken, tagen från Castrols hemsida så är R30 och R40 ej blandbara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: tvåtaktsetanol
InläggPostat: ons 07-02-07 09:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1908
Ort: 08- och Småland
Det var lite luddigt skrivet. Blandbar med vadå?
Som jag tolkar det, menar dom nog "inte blandbar med andra oljor". Men det är min gissning.
Jag sökte på ordet etanol, på deras sida. Dom hade inget svar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-07 09:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7115
Ort: Älvsjö
OM moppen/motorn har separatsmörjning så är det inget problem och kan du använda den tvåtaktolja du använder med bensin men om det ska blandas i tanken innan är det viktigt att hitta en bra olja som funkar med E85.

Generellt kan väl sägas att all olja bör testas i ett dygn i en bur eller så vid den temperatur som motorn kommer att användas. Det verkar vara vanligt att oljan + bensinen? faller ut efter ett tag.

Kolla i gamla forumet med google cache, man kan få fram det genom att söka t ex så här http://www.google.com/search?q=site:etanol.nu+tvåtaktsolja och titta på "cached" i sökresultaten. Posta gärna på nya forumet allt intressant du hittar, för googles cache kommer att rensas för eller senare.

Lite intressant info av det jag såg:

Leif skrev:
Har provkört något modifierade snö- och vattenskotrar med etanolblandningar såväl metanoldito och även provat olika oljor. (Däribland Castrols utmärkta oljor).

En så gott som sotfri förbränning är möjligt att uppnå i en alkoholdriven tvåtaktare. Med variationer beroende på vad för slags olja som används.

Förbränningen var mycket optimerad. Så "ren" att det var nästan endast oljan som gav utslag på avgasmätarna. Snöskotrarna blev som fullkomliga "krutpaket" pga den effektivare förbränningen.

Redlines oljor särskiljde sig avgasmässigt. De hade den lägsta "flampunkten" av alla, dvs temperaturen när oljan förbränns. I övrigt var det inget särskilt som skiljde. Annat än mer eller mindre kolväteutsläpp.

Med motorerna nedplockade såg man direkt hur "rent" de hade gått.

Snö- och vattenskotrar, tvåtaktare "slarvsköter" man inte. Märkte t.ex. inga problem med att oljan separerar pga kylan.

2% olja rekommenderas allmänt (provade både insprutning och direktblandning i bränslet). Några racingmotorer kördes på 1% (med en halv procents säkerhetsmarginal nedåt). Vilket i sin tur gav renare förbränning och något mer i effekt. Smörjningen klarade oljorna utmärkt i de högvarviga motorerna, samtliga med förhöjd kompression.

Kanske ger det några praktiska svar?


Mikael H skrev:
Då man har en 2-takts driven tvåhjuling som ska konverteras till spritdrift när en ny motor byggs upp igen, har man tittat efter oljor som kan passa ihop med etanolen. Tyvärr blandas begreppen metanol och etanol ofta ihop där metanolen är elak mot motorn och miljön även fast den kan ge någon procent mer effekt. Många motorsportklasser världen över är på väg att överge metanolen till förmån för etanol som motorbränsle. T.ex. en länk om att IndyCar kommer att gå över till etanol: http://sports.espn.go.com/rpm/news/story?id=2003457

Här är lite olika samlad fakta om olja till 2-takt från forumet och från Internet.

Castrol A747 - är en vegetabilisk/syntetisk bas olja och som är bland annat väldigt temperatur känslig. Tål inte minusgrader. Är en "racing olja" från början.

Castrol M - är en metanol olja (av den gamla skolan) baserat på ricinolja. Är ganska trögflytande, sliter lite på motorn och kräver lite extra mängd olja för att smörja bra.

Castrol R30/R40 - är en vegetabilisk/miniral olja. Den smörjer bra men stotar/koksar en del. Är en "racing olja" från början.

Ingen av ovanstående tre oljorna ska blandas med andra oljor än sin egen sort!

Här är en lista på några oljor som fungerar väl med etanol/e85, enligt vad jag har funnit om dem. Mer fabrikat och oljor kommer på detta område, så listan är inte komplett.

Castrol Biolube 100 2T - miljövänlig biologisk syntetolja.
OKQ8 Outboard/Marin Bio - deras "marinoljor ska fungera med etanol/E85.
Shell Nautilus Biodegradable Outboard Oil - marinolja.
Shell Advance M - racing olja baserat på ricinolja.
Valvoline SynMarine 2T - biologisk marinolja.

Red line oil och Motul, har en syntetisk olja som ska fungera med etanol/E85. Även Statoil ska ha en olja som fungerar, men mer fakta har jag inte idag att lämna på dem .

Så här skriver t.ex. Castrol Sverige, postat av Herr Danielsson på forumet Etanol.nu:
"Efter att ha talat med vår tekniker så rekommenderar vi dig att använda Castrol Biolube 2T som kan blandas med bensin och etanol. Biolube 2T är biologiskt nedbrytbar." Lotta Berggren, Castrol.

http://www.castrol.com/castrol/castrolh ... Id=6031685
http://www.okq8.se/okq8/start/index.php
http://www.shell.com/home/Framework?siteId=se-sv
http://www.valvoline.com/index.asp
http://www.redlineoil.com/
http://www.motul.com/home.html
http://www.statoil.se/mar/svg01184.nsf/fs/start

OT. Motul säljer en bra och billig bromsvätska vid namn RBF600. För den som kör inspirerat och vill ha bättre bromskontoll. Har högre kokpunkt än standardbromsvätskor. Kan köpas för under 100 kr litern. Länk: http://www.motul.com/motulbaseuk/gab_fiche2b.asp

/Mikael


sven_nilsson skrev:
OBS: Inte heller Castrol Biolube 100 är blandbar med E85.

Jag köpte en flaska på Mekonomen för att testa.
Efter ungefär ett dygn lägger sig något brunt klet i botten.
Att skaka blandningen hjälper inte, kletet kvarstår.

Använd inte denna olja för premix.

Möjligen kan den användas för separatsmörjning.
Jag har faktiskt tänkt att prova just detta eftersom det verkar lite ont om alternativ om man vill ha helsyntetiskt.

Oljan är i alla fall avsevärt mer blandbar med etanol än exempelvis OKQ8 speed bio TT där det gula kletet lägger
sig redan efter några sekunder. Funderar även på att testa OKQ8 marin bio TT.


/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011