Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-11-13 15:45 
Offline

Blev medlem: ons 13-11-13 15:40
Inlägg: 2
Hej,

Har en kawamotor från början av 90-talet som jag vill använda med turbo, För att slippa kompsänka en såpass redan fin motor tänkte jag istället om det går att köra den på etanol.

Klarar dessa CV förgasare etanol? Hur fungerar det med tändkurvan och etanol? vad är det mer som behövs tänka på förutom bestyckning när man går från bensin till etanol?
Kanske var oklart men gäller macksoppa, E85.

/erik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-13 17:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul projekt, ska turbon sitta före eller efter förgasaren?

WestinMX skrev:
Klarar dessa CV förgasare etanol?


Ja det finns ingen anledning att de inte skulle göra det. Om gummidetaljer som membranet är gammalt och gummimjukgörarna har lösts upp av bensin kan det bli hård när det inte längre dränks i bensin och måste då bytas ut.

WestinMX skrev:
Hur fungerar det med tändkurvan och etanol?


Mera förtändning vid låga och mellanvarv än bensinkurvan brukar funka bättre, men eftersom du ska ha turbo så kan det bli rätt med original bensinkurvan.

WestinMX skrev:
vad är det mer som behövs tänka på förutom bestyckning när man går från bensin till etanol?


Att tankkranen, filter och kanaler / flottörventilen i förgasaren klarar ett 40% större flöde vid samma effekt vid bensin och din turbo lär också öka bränsle behovet jmfd med bensin.

Tack vara etanolens ca 4ggr större kylande effekt vid förångning behöver du troligtvis varken intercooler eller extra anrikning vid fullgas för att kyla motorn.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-13 17:18 
Offline

Blev medlem: ons 13-11-13 15:40
Inlägg: 2
aryan skrev:
Kul projekt, ska turbon sitta före eller efter förgasaren?

WestinMX skrev:
Klarar dessa CV förgasare etanol?


Ja det finns ingen anledning att de inte skulle göra det. Om gummidetaljer som membranet är gammalt och gummimjukgörarna har lösts upp av bensin kan det bli hård när det inte längre dränks i bensin och måste då bytas ut.

WestinMX skrev:
Hur fungerar det med tändkurvan och etanol?


Mera förtändning vid låga och mellanvarv än bensinkurvan brukar funka bättre, men eftersom du ska ha turbo så kan det bli rätt med original bensinkurvan.

WestinMX skrev:
vad är det mer som behövs tänka på förutom bestyckning när man går från bensin till etanol?


Att tankkranen, filter och kanaler / flottörventilen i förgasaren klarar ett 40% större flöde vid samma effekt vid bensin och din turbo lär också öka bränsle behovet jmfd med bensin.

Tack vara etanolens ca 4ggr större kylande effekt vid förångning behöver du troligtvis varken intercooler eller extra anrikning vid fullgas för att kyla motorn.

/Aryan

Men herrejösses vilket svar! Enastående, tack ska du ha!

Turbon kommer sitta framför förgasarna då det inte skall vara några problem att trycka genom CV fuggarna.
Ang soppaflödet så kommer det sitta en fuelcell med grova ledningar och en bränslepump och Bränsletrycksregulator för förgasarturbo så jag är rätt säker på att flödet räcker.

Kall luft får man inte nog av så intercooler kommer sitta där vare det behövs eller inte ;)
Motorn i fråga ska sitta i en UTV.

Som jag fattat det känns det som att motorn kan bli trött i början då flamfarten blir trög på lägre varv med lite förtändning på E85, tänker jag rätt? :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-13 21:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
WestinMX skrev:
Kall luft får man inte nog av så intercooler kommer sitta där vare det behövs eller inte ;)
Motorn i fråga ska sitta i en UTV.

Som jag fattat det känns det som att motorn kan bli trött i början då flamfarten blir trög på lägre varv med lite förtändning på E85, tänker jag rätt? :roll:


När motorn är varm får du mera vrid/ork på låga varv med E85 än med bensin även om du inte anpassar tändkurvan men det blir ännu bättre med mera förtändning vid låga varv (utan överladdning). Tröghet och framförallt tvekan vid plötslig gaspådrag kan det bli när motorn/insuget är (för) kall så det kan faktist bli för mkt kall-luft. Om förgasaren har en en acc-pump kan det vara bra att öka mängden, annars kan tjockare dämparolja kompensera.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-04-27 10:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Spännade! Hur har det gått?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 21-10-14 10:16 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Har man nytta av en tidigare tändning även vid högre varvtal? Håller på med en turbomatad audi 200tq och märker stor skillnad på nån enstaka grad i tänding
/Lars


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011