Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 19-03-25 19:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konverterad Puch Dakota-73
InläggPostat: lör 07-04-21 22:13 

Hej!

I Kväll så konverterade jag puchen!!!

Blandade Shell Sport R Ricinolja o det gick som smort:)

ställde upp det ställbara munstycket och flyttade upp nålen ett steg!

har bara hunnit köra några km men ska ut o finsjustera och glida förbi motorhistorikernas utställning i skellefteå imorrn.

Simon
[/img]

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-14 08:57 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Hej,

Jag undrar hur lätt/svårstartad moppen blev?

Jag undrar eftersom jag sjäv vill konverera en vespa moped som är lite svårstatad speciellt varm då den antagligen lätt sur.

Med E85 så borde den å ena sidan blir svårare att starta för att det krävs mera värme (en hetare gnista) för att tända etanolen men å andra sidan så blir en etanolmotor mindre snabb sur och tänder både för mager och för feta blandningar lättare än med bensin.

/Aryan

Inläggsrubrik: Lätt
InläggPostat: tor 07-06-14 13:30 

Jag vet inte vad du har för en vespa men. min puch har ställbart munstycke och 3 nål lägen
jag lyfte nålen så mycket som det gick och ställde upp det ställbara munsycket.

Man märker ingen skillnad att starta den men det krävs att man använder flödarknappen och choken. Dock inga problem eller nåt sånt.

En annan sak är att den blev mycket mycket mycket starkare (Vrid) än om jag kör på bensin. Dock ingen högre toppfart. """"""OBS mopeden är i mycket bra orginalskick och är ej trimmad på något vis.""""""

samt att motorn går kallare pga att den får så mycket kylning genom att den får mer bränsle som kyler.

Bränsleförbrukningen har ökat. sista tankningen körde jag drygt 16 mil på 5 liter etanol (E85). Om jag kör på bensin så tar jag mig 20-25 mil på 5 liter bensin.
Har inte räknat riktigt på det men ja vet att varje 5 liter etanol/bensin så skilljer det 20 kr.

Så som sagt har din vespa ställbart munstycke och att det går att höja nålen lite så e det absolut inga problem. (om motorn fungerar som den ska). Men kom ihåg att du måste ha en speciell 2-takts olja.

MVH SImon

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-14 15:15 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Det är en Vespa 50 scooter från 60 talet.

Jag har inte hunnit skruva isär förgasaren men jag tror det är en förgasare som inte har nål utan fasta munstycken vilket jag hoppas gör konverteringen rätt enkel.

Motorn är i stort sett orginal, evtuellt har den ett något snabbare avgasrör den toppar ca 40-50 km/u på bensin men känns f.ö. inte det minste trimmad..

/Aryan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-07-25 20:06 

Kanske missat nåt men, blandar ni ~2% även i e85 eller har ni mer eller mindre olja i.

Ska själv köra min skrotiga "rullande objektzundapp" -77 på etanol så fort jag bränt upp de stackars litrar med 2tolja jag bunkrat upp med för ett bra tag sen.

mkt intressant detta faktiskt. :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-07-26 19:40 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

jag blandar bara 1,5% (1,5% x 1,4 = 2,1%) men jag garanterar inte att det är tillräckligt!

/Aryan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme