aryan skrev:
Om motorn har seperatsmörning kan du använda mineralolja men om oljan ska blandas i bränslet måste du använda en olja som blandar sig med E85.
Jag köpte Klotz Heliglow (som är E85 kompatibel) för 110kr/l inkl frakt.
Att köra på bensin 95 a 14,63 kr/ med 2% Biltema olja a 70kr/l blir
0,98l * 14,63 kr/l + 0,02l * 70 kr/l = 15.74 kr/l
E85 a 9,19 kr/l med 1,5% Klotz Heliglow a 110 kr/l blir
0,985 l * 9,19 kr/l + 0,015l * 110 kr/l = 10.70 kr/l
Motorn drar ca 30-40% mer i milen med E85, antar man wost-case 40% merförbrukning blir det 14.98 dvs fortfarande betydligt billigare att köra på E85, trots dyrare olja.
Jojo visst blir det billigare men jag vill ha kvar separatsmörjningen och de oljorna får inte användas i separatsmörjning, man har ju ingenstans och ha oljeflaskan i en crossmoppe
Men det här med mineraloljan lät interessant, fungerar det tillfredsställande i separatsmörjning och vad är det som gör att mineral fungerar men inte syntet?
Om man kör så, kan man förvänta sig någon driftsäkerhet, ungefär som separatsmörjning+ bensin eller ska man förvänta sig att motorn skär när som?
EDIT: Enligt detta testet:
http://www.jawaklubben.se/Oljeblandad_etanol_E85.pdf så verkar ju mineraloljor inte fungera när det ska blandas iallafall, fungerar de bättre med separatsmörjning?