Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 15-06-11 13:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Hej!

En jobbarkompis har en Baotian BT49QT-2 2006 som blir lite skum när den blir varm.

Moppen startar bra och går bra när den är kall, men när den blivit varm och man stannar vid en korsning och ska dra iväg så vill den dö om man drar på halv-gas eller full-gas. Nästan som om den skulle sura ner sig, innan den drar igång och går fint igen. När man slår av och sedan drar på igen.

Han har vridit lite på tomgångsskruven och luftskruven för att ställa tomgången för den ville dö när den gick på tomgången när den var varm. Men nu triskar den sig som sagt.

Har vi en förgasar-guru som kan tipsa om vad som kan ha blivit fel?
Tack på förhand!

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-06-11 14:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En förgasarguru finns, men det är flera år sedan han skrev här. Han kallar sig Carbs och syns då och då på flera andra motorforum.
Den här Carbs är liktydigt med Gunnar Eriksson som driver Förgasarteknik i Söderköping. http://www.forgasarteknik.se/

Nu kan ju inte jag gå i god för vad han vet om MC och mopedförgasare, men är man en J***l på bilförgasare så borde man kunna mopedförgasare också?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-06-11 18:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När man misstänker förgasarproblem på mopeder och andra små tvåtaktsmotorer så kan det hända att grundfelet ligger någon helt annanstans. T ex tjuvluft pga trasig gummianslutning mellan förgasaren och motorn (det kan ju läcka mer eller mindre vid olika tillfällen beroende på temperatur mm, vilket kan ge ologiska felsymptom) eller dåliga packboxar i vevaxeländarna. I det senare fallet brukar man kunna se att det blir oljigt och smutsigt innanför svänghjulet respektive variatorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011